Profilux II / pH waarde


liane_remmelts

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2005
Berichten
96
Lange tijd geleden heb ik samen met mijn toenmalige vriend een aquarium gebouwd. Misschien dat sommigen dat nog kunnen herinneren. Zie hier voor de link:

https://www.aquaforum.nl/threads/hoogglans-witte-kast-met-aquarium.24772/

Helaas zijn wij uit elkaar en heb ik het aquarium meegenomen. Een jaar geleden ongeveer moest ik helemaal opnieuw beginnen en sindsdien loopt het aquarium voor geen meter. Aangezien ik alles moest verhuizen is het hele aquarium leeg geweest. Alles zit er nu weer in maar de waterwaardes laten nog altijd de wensen over. Al vele planten zijn gesneuveld. Vissen gelukkig niet. Ook deels mijn eigen schuld. Kon de motivatie niet opbrengen. Maar ik wilde het aquarium ook niet kwijt. De draad weer opgepakt en proberen nu alles weer goed te krijgen.

De waterwaardes zijn op zich wel goed te krijgen als ik tijd investeer. Alleen het grootste probleem zit hem in mijn Profilux 2 computer. Deze heb ik helemaal opnieuw moeten instellen en ik ben aan het martelen met mijn pH waarde. Het lijkt op zich niet zo ingewikkeld toch kom ik er niet uit.

Als ik kijk naar de pH dan geeft deze momenteel aan:
Current active value = 7.85

Logisch want de CO2 staat uit. Durf deze niet aan te zetten want laatst ging het mis en toen had ik alle vissen bijna dood, vandaar dat de CO2 nu tijdelijk uit staat totdat ik weet wat de pH waardes werkelijk zijn

Nominal value = waarde die ik wil hebben
Die staat nu op 7.7 om de waarde langzaam naar beneden te brengen. Deze moet uiteindelijk uitkomen op 6.8.

Waar ik het niet begrijp is het volgende: Op de Profilux zit een instelling
Activity - Sensor active <Yes>
Save <Yes>
En dan geeft de computer aan dat de pH 9,12 is.
Daarna springt deze terug naar de waarde 7.85 (current active value)

  • Waar komt deze waarde vandaan en wat doet deze waarde?

Zolang ik niet weet wat dit doet durf ik de CO2 niet aan te zetten want ik ben bang dat daardoor weer veel te veel CO2 in mijn aquarium komt en mijn vissen weer naar zuurstof gaan happen, etc.

  • Is er iemand die weet hoe ik mijn Profilux 2 moet instellen?

Ik loop nu het risico dat al mijn planten dood gaan omdat de pH en CO2 waarde niet juist zijn.


Vriendelijke groet,

Liane Remmelts
 
Ik heb zelf de Profilux 2, je kunt ergens instellen wat het display wel of niet weer geeft.
Ik denk dat je daar ergens iets moet veranderen, en een handleiding downloaden (als je die nog niet hebt).
Heb je de meetpen wel gecallibreerd?
 
Wat de profilux betreft: Omdat ik zelf met een eigenbouw aquarium computer werk weet ik te weinig van een Profilux ii. Maar ik heb het vermoeden dat de stand waarin de computer aangeeft dat hij op 9.12 staat een gewenste PH stand is. Je zult eerst je electrode moeten ijken met ijkvloeistof, PH 4, PH 7 en welicht nog PH 10. Daarna wijzig je 9.12 in, laten we zeggen 6.8, gesteld dat dit je gewenste PH niveau is. Pas dan kan het apparaat op de juiste waarden je magneetventiel openen of sluiten.
Je kan e.e.a. nog eens nazien in een manual. GHL heeft er hier een aantal staan die te downloaden zijn. Omdat ik niet precies weet welk apparaat je hebt kan je dit het best zelf doen.

https://www.aquariumcomputer.com/downloads/categories/manuals/
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat er iemand is die mij zou kunnen helpen. Ik heb een nieuwe pH meter aangeschaft. Gekalibreerd en geïnstalleerd. Alle gegevens in de pc staan volgens mij goed. De huidige waarde was 7.9 omdat de CO2 al een week uitstaat. De gewenste waarde is 7.7. En dan langzaam naar beneden brengen tot 6.9. Ik heb de handleiding 10x doorgelezen en alles ingesteld zoals zou moeten volgens mij.

Nominal value:
  • 7.7
Nocturnal change:
  • YES; 0.2pH;
  • start 21.00u; eind 09.00u
Calibration:
  • uitgevoerd pH4 en pH7
Activity:
  • YES; en dan geeft ie andere onbekende waardes weer (nu was het 8.85), sprint terug naar huidige waarde
Operating hours:
  • 61.671,7 hours; reset NO
Hysteresis:
  • 0.10
Alarm:
  • active YES;
  • maximum deviation 0.5pH;
  • shut of control NO;
  • disabled at AWC YES
Current actual value:
  • 7.41 (nadat ik de CO2 had aangezet en nu weer uit)
Operation mode controller:
  • Twoposition controller
    (This is the common operation mode. At two switching points which are defined through nominal value and hysteresis a belonging socket which is switched on resp. off.)
Signal filter:
  • 5 (average)

Nu zet ik vanmorgen hoopvol de CO2 weer aan en gebeurd wederom hetzelfde.
De pH zakt binnen 2 minuten naar 7.38 en de temperatuur in de Eheim 3 pomp loopt 2 graden op (24 naar 26).
De vissen worden onrustig dus ik heb gauw de CO2 weer dichtgedraaid.

Ik heb nu werkelijk geen idee meer wat ik zou moeten doen.

Ondertussen zijn alle planten weggekwijnd. Zonde...heb voor meer dan 200,- planten in mijn aquarium gezet maand geleden.

Ik sta op het punt om alles weg te doen want het begint een kwelling te worden die mij elke dag bezig houdt. Ik weet niet meer wat ik wel en niet goed doe en wat ik allemaal zou moeten doen. Het systeem is destijds door mijn ex in elkaar gezet en heeft jaren gefunctioneerd. Nu ik verhuisd ben zijn er blijkbaar dingen veranderd en sindsdien nooit meer goed.

Ik ben redelijk ten einde raad dus ik hoop echt dat er iemand is die mij kan helpen.
 
Moeten je Operation hours (werk uren) niet ingesteld worden? Verder zie ik een Operation controller die op twee schakelpunten werkt via een nominale definitie en een hysteresis, een niet lineaire waarde? Zijn dit de PH schakelpunten 4 en 7 ? PH waarden zijn niet exact lineair. Helaas heb ik zelf geen Profilux dus ik moet gokken. Hopelijk kan iemand die zo'n ding heeft even contact met je opnemen. Volgens mij heeft je probleem alles met instellingen van het apparaat te maken. Heb je trouwens inmiddels een gebruiksaanwijzing?

Er is een forum, misschien nuttig?

https://forum.aquariumcomputer.com/forum.php
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de instellingen min of meer gelijk staan, alleen staat mijn ph op 6.4.
Ik gebruik geen nacht verlaging (nocturnal change), en de hysteresis staat op 0.3.
De meetpen is wel erg gevoelig voor stroomkabels van buitenaf, als er een 220 volt kabel langs de kabel van de meetpen ligt meet die rare waardes. Ook als mijn tl verlichting begint te dimmen begint die te schommelen.
 
Ik heb de instellingen min of meer gelijk staan, alleen staat mijn ph op 6.4.
Ik gebruik geen nacht verlaging (nocturnal change), en de hysteresis staat op 0.3.
De meetpen is wel erg gevoelig voor stroomkabels van buitenaf, als er een 220 volt kabel langs de kabel van de meetpen ligt meet die rare waardes. Ook als mijn tl verlichting begint te dimmen begint die te schommelen.
Zit daar dan geen afscherming om die kabels voor je electrode? (Meetpen?)

Ik begrijp dat je zo'n controller bezit. Misschien kun je dan Ts verder helpen?
 
De kabel zelf is afgeschermd maar blijkbaar niet voldoende, ik heb er in principe geen last van.
Hetzelfde gebeurt ook als het apparaat zelf te dicht er naast staat, met de nieuwe modellen heb je daar geen last meer van.
Ik denk dat TS het beste even naar fabrieksinstellingen kan gaan, en daarna opnieuw instellen.
 
Moeten je Operation hours (werk uren) niet ingesteld worden? Verder zie ik een Operation controller die op twee schakelpunten werkt via een nominale definitie en een hysteresis, een niet lineaire waarde? Zijn dit de PH schakelpunten 4 en 7 ? PH waarden zijn niet exact lineair. Helaas heb ik zelf geen Profilux dus ik moet gokken. Hopelijk kan iemand die zo'n ding heeft even contact met je opnemen. Volgens mij heeft je probleem alles met instellingen van het apparaat te maken. Heb je trouwens inmiddels een gebruiksaanwijzing?

Er is een forum, misschien nuttig?

https://forum.aquariumcomputer.com/forum.php


De operation hours kan ik niet instellen. Ik denk dat deze het altijd doen behalve tussen de nocturnal change. Ik heb geen idee hoe de operation controller werkt. De stand waar deze nu op staat is de meest gebruikte stand als ik het goed lees. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe dat werkt. De nominale waarde is de waarde die ik zou willen hebben. Was gisteren 7.5 en wil ik terugbrengen naar 7.0 in etappes. De hysteresis is de afwijking die deze mag hebben naar boven en naar beneden. Die stond op 0.10. Inmiddels 0.20. Dus zou de pH altijd tussen 7.4 en 7.6 moeten liggen. En straks als ik op de gewenste waarde ben dus tussen 6.9 en 7.1.

Ik heb wel een gebruiksaanwijzing en deze heb ik al meerdere keren doorlopen maar dan nog begrijp ik het niet. Zal wel aan mij liggen. :Dk

Het forum is in duits. Is niet mijn sterkste punt maar kan het eens proberen.
 
Gisteravond is de pH gezakt naar 7.26 en in de loop van de avond weer opgelopen naar 7.4. De CO2 fles heeft wel aangestaan maar toen ik vanmorgen keek was de druk weg bij de CO2 fles. Dus die heb ik weer opgevoerd en toen was het wederom raak!!! :mad:

Binnen no time zat de pH op 7.16 en zwommen alle vissen weer bovenin. Dus ik heb wederom de CO2 fles maar dichtgedraaid.

De kabel van de stromingspomp loopt wel helemaal langs de pH meter. Dat zou ik nog kunnen aanpassen idd.

Kan het zijn dat het probleem helemaal niet in de pc zit?

Zou er iets niet meer werken in het CO2 systeem zelf? Het systeem ziet er zo uit...

Bekijk media item 1463 Bekijk media item 1461
 
De operation hours zijn te resetten. Maar heeft geen enkele invloed op de instellingen.
De hysteresis werkt niet zoals jij beschrijft, als de hysteresis op 0,3 staat (standaard) dan schakelt die in op 7,15 en gaat uit op 7,0. Op www.aquariumcpomputer.com kun je de engelstalige handleiding downloaden. Het forum kun je ook op Engels instellen.
 
Heb je de stekker van het magneet ventiel wel in het juiste stopcontact zitten van de powerbar?
Wordt de co2 wel uitgeschakeld?
 
Hoe programeer jij de profilux?
Met de hand of via een pc/laptop?
Dat laatste is het meest handige en duidelijker.
 
Gisteravond is de pH gezakt naar 7.26 en in de loop van de avond weer opgelopen naar 7.4. De CO2 fles heeft wel aangestaan maar toen ik vanmorgen keek was de druk weg bij de CO2 fles. Dus die heb ik weer opgevoerd en toen was het wederom raak!!! :mad:

Binnen no time zat de pH op 7.16 en zwommen alle vissen weer bovenin. Dus ik heb wederom de CO2 fles maar dichtgedraaid.

De kabel van de stromingspomp loopt wel helemaal langs de pH meter. Dat zou ik nog kunnen aanpassen idd.

Kan het zijn dat het probleem helemaal niet in de pc zit?

Zou er iets niet meer werken in het CO2 systeem zelf? Het systeem ziet er zo uit...

Bekijk media item 1463 Bekijk media item 1461
Wanneer je een automaat hebt, en die heb je dus, zou het magneetventiel zich moeten openen wanneer de PH waarde boven een ingestelde waarde komt. Hij moet zich sluiten wanneer hij onder een ingestelde waarde komt. Of je CO2 fles ver open draait mag niets uitmaken. Sterker nog je moet je fles helemaal opendraaien. Er staan op je meters groene zones. De druk van je fles zal, bij een volledig geopende fles, op zo'n 50 bar staan. Dat is goed. Nu ga je met de zwarte knop de druk op je andere meter zodanig regelen dat die meter op ca. 2 bar komt te staan. Als de zaak een poosje draait zal je zien dat je misschien weer even moet bijstellen om de meter op twee te houden. Deze wijzer staat dan ook ongeveer in de groene zone van deze meter. Eventueel kun je dat nog fijner inregelen met de naar voren stekende chroom knop. Wanneer je meetpen/electrode goed werkt (doet hij dit?) is de stand van 7.16 helemaal geen probleem. Mijn PH staat altijd op 6.9 (plantenbak).
 
Laatst bewerkt:
De operation hours zijn te resetten. Maar heeft geen enkele invloed op de instellingen.
De hysteresis werkt niet zoals jij beschrijft, als de hysteresis op 0,3 staat (standaard) dan schakelt die in op 7,15 en gaat uit op 7,0. Op www.aquariumcpomputer.com kun je de engelstalige handleiding downloaden. Het forum kun je ook op Engels instellen.

Ik heb een originele handleiding bij de pc.

Ik snap wat je bedoelt met de hysteresis. Dat is ook zoals ik het bedoel alleen had t niet goed opgeschreven.

De pH meter is inmiddels verplaatst en heeft nu voor zover ik kan oordelen geen last meer van de kabel van de stromigspomp. Deze zal toch gestoord hebben.

De pH was gezakt naar 7.0 en dat is eigenlijk waar ik m wil hebben. Geluk bij ongeluk dus. De vissen hebben er zo ver ik kan zien geen hinder van ondervonden.

De CO2 slaat nu aan zodra deze op 7.10 staat en dan blaast deze er dus te veel CO2 in waardoor de waarde te ver daalt. Hij daalt dan naar 6.8. Dat is dus 0.1 te veel.

Is er een mogelijkheid om in te stellen dat er minder CO2 in geblazen wordt waardoor de waarde minder schommelt.

Schommeling tussen 7.10 en 6.80 vind ik wel beetje veel.

Ik lees dat ik de operation mode controller wel op andere standen kan zetten maar ik weet niet precies wat die andere standen doen. Ik kan de tekst wel vertalen maar ik begrijp het dan nog steeds niet helemaal. Wat doen de andere standen exact.

Pulse/pauze fixed
Pulse variable
Pause variable
 
1.9 Operation mode controller

You can set how the regulation shall work. For most of the cases the standard setting Twoposition controller is absolutely sufficient and therefore doesn’t have to be changed. For some special cases the other operation modes suit to optimize the controlling behavior. The following operation modes can be chosen:

Twoposition controller

This is the common operation mode. At two switching points which are defined through nominal value and hysteresis, a belonging socket is switched on resp. off. See here also 2.6 Hysteresis.

Pulse/Pause fixed

If the actual value differs from the nominal value by a half hysteresis, then the belonging switchable socket is switched on for an adjustable time (Pulse duration). After expiry of the pulse duration the socket is switched off again and remains off for at least the set Pause duration. After expiry of the Pause duration, the socket can be switched on again by the regulation if the actual value differs again (or still) from the nominal value by a half hysteresis, the switching cycle (pulse and pause) starts again.

Pulse variable

Works in principle just like Pulse/Pause fixed. The difference is that the actual turn-on time is calculated depending on the difference of nominal and actual value. The bigger the deviation, the longer is also the turn-on time, but at maximum as long as set under Pulse duration.

Pause variable

Works in principle just like Pulse/Pause fixed. The difference is that the actual turn-off time is calculated depending on the difference of nominal and actual value. The bigger the deviation, the shorter is also the turn-off time, but at maximum as long as set under Pause duration.

For these operation modes you have to set then additionally:

Pulse duration

For this duration the corresponding socket is switched on (at the maximum). You can set a pulse duration between 1 s and 1 h.

Pause duration

This is the (maximum) time until the regulation can switch on again the belonging socket. You can set a pause duration between 1 s and 1 h.

TheoperationmodesPulse/Pause fixed, Pulse variableandPause variablemakethensenseif the measured value reacts only slow and time-delayed to the regulation measures or if substances shall be added only in little doses.
 
Wat je kunt doen is het signal filter waarde veranderen.
Als je die waarde verhoogd (dus richting de 10), dan reageert de elektrode sneller.
Hoe lager die waarde hoe trager de elektrode reageert.
 
Wat je kunt doen is het signal filter waarde veranderen.
Als je die waarde verhoogd (dus richting de 10), dan reageert de elektrode sneller.
Hoe lager die waarde hoe trager de elektrode reageert.

Ik heb de signaal filter veranderd naar 8.

De gewenste pH waarde staat op 7.0. Zodra de pH op 7.2 staat knalt de CO2 weer aan en zakt de pH naar 6.8. Met wederom resultaat alle vissen bovenin. Ik heb echt werkelijk geen idee meer en heb de CO2 maar weer uitgezet want dit werkt gewoon niet. Als er CO2 toegevoegd moet worden gaat dat met zoveel tegelijk dat de pH werkelijk in 30 seconden 0.4 daalt. Waarom zoveel in een keer en niet geleidelijk?
 
Oké, ik denk dat je de drukregelaar veel te ver open hebt staan. Probeer eens minder bellen te geven, dat doe je met de fijnafstelling. Dus niet met de grote knop op de fles zelf. Als ik het goed gezien heb gebruik je een reactor? Het kan zijn dat die nog vol belletjes zit op het moment dat de co2 wordt uitgeschakeld, daardoor komt er als het ware extra co2 in je bak. Maar de snelheid waarmee je waarde daalt is niet normaal, daarom denk ik dat je teveel in eens toevoegd. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
 
Ik denk dat het nu gelukt is. Ik had inderdaad de drukregelaar veel te ver open staan. Ik ben daar mee aan het stoeien gegaan en hij geeft nu niet zo veel CO2 meer ineens af. De pH daalt nu max 0.2 per uur. Ik heb geen idee hoeveel bellen dat zijn. Dat kan ik niet zien.

Het enige wat ik nu nog moet aanpassen is de nocturnal change. Deze had ik nu aanstaan maar ik merk dat de pH in de nacht oploopt tot 7.4 en dus een aantal uur nodig heeft om weer tot de gewenste waarde te komen. Ik wil eigenlijk voorkomen dat de pH waarde te veel schommelt. Dat lijkt mij het meest logisch.

En ik moet nog bezig met de verlichting want deze werkt verre van ideaal maar hiervoor wil ik een aparte topic starten
 
Fijn dat het dan toch gelukt is.
De nocturnal change kun je ook uitzetten, dat is een nachtverlaging.
Ik gebruik het niet, mijn ph wordt 24 uur geregeld op dezelfde waarde.
 
Ik zal de nocturnal change uitzetten. Ik was meer benieuwd tot hoe ver deze zou oplopen. Maar het verschil is mij te groot.
 
Kleine update, CO2 werkt nog steeds goed. De profilux doet t goed. Nu alleen nog de verlichting juist en meer aandacht zodat de planten ook beter gaan groeien
 

Terug
Bovenaan