Professional 3 of 4+?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Na het ontwerp van de kastenwand waar mijn nieuwe bak in moet komen gezien te hebben ben ik van mijn plan volr twee filters afgestapt - mijn techniekkast heeft daar simpelweg de ruimte niet voor. Het wordt dus 1 filter en dan ga ik altijd voor een Eheim, aangezien ik daar goede ervaringen mee heb.

Nu zijn er voor mij twee filters die in aanmerking komen en ik zou graag meningen daarover horen. Heb uiteraard al wat rondgezocht, maar toch. Het gaat dan om de Professional 3 600 (2075) en de Professional 4+ 600 (2275), die allebei volgens Eheim geschikt zijn voor max. 600 liter en mijn 405 liter bruto dus makkelijk aan moeten kunnen. De 2075 is niet meer zo algemeen verkrijgbaar (Eheim voert hem geloof ik ook niet meer) en een paar tientjes goedkoper dan de 2275.

Iemand die ervaring heeft met de filters en aan kan geven of de 2275 de meerprijs waard is?
 
Doen we dat. Wat me trouwens wel opvalt (nu ik je toch spreek ;)) is dat deze pomp 1250 l/u geeft ten opzichte van de 1200-1350 die ik met twee Ecco's had bedacht. Zit het verschil in geschiktheid hem dan puur in die paar watt meer vermogen van de 2275?
 
Oh, en is het aan te raden het filter nu alvast te bestellen (bak komt pas over een week of 8), te vullen met het materiaal uit de Ecco en dan (geknepen) op de Lido te laten draaien om zo een goed ingedraaid filter te hebben bij de overstap?
 
De pomp zelf is relatief.
Eigenlijk is het belangrijker hoeveel media je kan in de filter stoppen.

Sowieso zou ik die 600l met een korrel zout nemen. :)

Doorgaans hou ik de volgende regel:
minimaal 1-1,5 liter filtermedia per 100L aquariumwater en minimaal 3x bruto pompcapaciteit in verhouding met het aquariumvolume.

Zal een beetje hetzelfde verhaal zijn als met die twee ecco filters. Voldoende, maar zeker geen overkill.
 
Met een korrel zout neem ik die opgegeven capaciteit altijd, want ik weet dat je daar de helft vanaf kunt trekken als de boel een tijdje draait. Het valt me alleen altijd op dat Eheim minder liters per uur adviseert voor een bepaald type bak dan andere merken, terwijl het me toch lijkt dat je op de opgave van een merk als Eheim zou moeten kunnen vertrouwen.
 
Dat komt omdat alles heel relatief is.
Die liters per uur zijn de pompcapaciteit. Er staat zelden vermeld hoeveel je daarvan over houdt eens de pot er op zit met propere filtermedia.
 
Conclusie: Je kunt er geen peil op trekken en het beste maar gewoon uitgaan van de capaciteit die de fabrikant opgeeft. :)
 
uiteindelijk is het voor biologische filtering de filterinhoud die telt.
Zelfs de manier waarop jij die aan sluit zal een invloed hebben.

Daarom doorgaans:


minimaal 1-1,5 liter filtermedia per 100L aquariumwater en minimaal 3x bruto pompcapaciteit in verhouding met het aquariumvolume.


Dan kan je niet veel verkeerd doen.
 
uiteindelijk is het voor biologische filtering de filterinhoud die telt.
Zelfs de manier waarop jij die aan sluit zal een invloed hebben.

Daarom doorgaans:





Dan kan je niet veel verkeerd doen.

Helemaal mee eens.

Heb zelf de Eheim 2178. Is de 2078 met verwarming. Op een netto 300 liter aquarium.
Pomp staat op de 1 na zachtste stand. Voordeel, bij meer vervuiling toert de pomp zelf op.
Kun je ook nog overwegen.
 
Ook een interessant filter, zeker ook omdat het verbruik en de stroming variabel in te stellen zijn. Kwam een 2078 op Marktplaats tegen, dus maar eens een mailtje aan gewaagd.
 
Het wordt toch een 2275. De MP aanbieder van de 2078 kon me niet vertellen hoe oud het filter was en dat vind ik toch wel prettig om te weten. Daarnaast heb ik toch niet helemaal een goed gevoel bij die extra electronica - is toch weer iets dat kapot kan gaan, zelfs al is het Eheim.

Amazon.de heeft de 2275 nu voor 180€, dus lijkt me dat ik me daar geen buil aan kan vallen. Dan wel geen 'Nederlandse garantie', maar Eheim is Eheim en ik spreek nog wel een woordje over de grens. :)
 
Und ich bin ein Feierbiest un so etwas. :D Ik heb al wel eens eerder met Eheim gemailed en die spreken ook vloeiend Engels en laat dat nu net mijn vak zijn. :)
 

Terug
Bovenaan