Problemen na vullen CO2 cilinder


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Ik heb wat vaags, elke keer als mijn fles is gevuld lijkt het wel of er veel meer CO2 wordt afgegeven. Ik had vrijdag een nieuwe cilinder eraan gehangen, goed opgelet dat ik de stelknop niet aanraakte. Heel stom, maar ik heb er 1,5 dag niet meer op gelet. Zondag zag ik tot mijn schrik de dropchecker knal geel staan. De CO2 cilinder was bijna leeg! Normaal doe ik er een maand mee.

Meerdere dode garnaaltje, alle vissen aan de oppervlakte, Corydorus Panda redelijk levenloos op de bodem en heel grauw, bijna geen kleur.En de Ancistrus lag schijnbaar dood op de bodem.

Echt zo'n shit gevoel.:(

De Ancistrus leek bij het opruimen toch te leven, soort stuiptrekkingen. Ik heb de filter uitstroom naar boven gericht hij maakt dan een straaltje water zodat er meer CO in het water komt. Vervolgens de Ancistrus in een netje gedaan en die redelijk aan de oppervlakte gelegd. Na een half uurtje hoorde ik het netje in het water vallen! De Ancistrus bleek toch nog te leven, wel behoorlijk versuft. Ze zwom na het vrijlaten naar de bodem. Vanmorgen was ze verstopt. Dus ik heb goede hoop. De Panda's kregen ook weer wat kleur en waren wat actiever.

Onder aan de streep heb ik toch nog geluk gehad denk ik.

Maar nu de grote vraag, hoe kan het? Mijn drukverdeler is vrij nieuw, juist vernieuwd omdat ik de oude niet vertrouwde. Het gaat om een JBL PROFLORA M001. Als diffuser gebruik ik de JBL ProFlora Direct.

Iemand een idee?
 
Met het verwisselen merk ik ook weleens dat door het aanraken of trillingen het afregelventiel iets veranderd maar dat is nooit echt drastisch. Hoeveel bellen scheelt dat bij wel niet dan?
 
Mijn bellenteller werkt niet echt lekker, hij zit in de diffuser zeg maar. Maar die hangt niet helemaal verticaal. Dus om eerlijk te zijn, tel ik ze nooit. Ik ben ooit begonnen met CO2 toevoegen door te kijken naar de vissen en de dropchecker. Iedere keer een beetje erbij tot hij mooi groen werd.
 
Nou de voorgaande keren merkte ik op dat er meer CO2 werd toegevoegd. Ik nam aan dat ik wel per ongeluk aan de stelknop zou hebben gezeten. En tikkie terug en het was weer normaal.

Enige wat ik me dus kan bedenken is dat ik dan toch ergens per ongeluk aan de stelknop moet hebben gezeten...:S
 
Ja dat heb ik ook vaak zoals ik al zei hier. Maar ja als je echt opeens veel meer co2 hebt dan moet er wel aan de stelknop zijn gedraaid of zijn gekomen lijkt me zo toe. Toch een volgende keer even goed in de gaten houden na het verwisselen van de flessen en goed oppassen dat de de stelknop niet aanraakt;).
Ik kan anders de oorzaak niet zeggen dus.
 
Denk dat het aan de drukregelaar ligt zijn niet zo bijzonder van kwalitijd
Drukregelaar kan de verhoogde druk van een nieuwe gevulde fles niet netjes opvangen
Daarnaast zal het wel een singel stage regulator zijn
 
Lijkt een dual stage regulator...

Maar denk dat er iets mis is met de regulator zelf, niet zo zeer met jouw handigheid
 
Zou ook best kunnen heren al heb ik her wel de ervaring dat met het losdraaien van de meters je nogal snel tegen de stelknop aankomt en deze dan ook wat kan verdraaien.
Ik ben geen techneut zoals jullie weten:sorry:
 
Jah dat wel maar 1 tikje zou niet de oorzaak moeten zijn dat je een maand voorraad aan CO2 in 2 dagen tijd erdoor heen ramt
 
Ehhh nee, dat is hel extreem inderdaad.
 
De JBL PROFLORA M001 is een single stage regulator en de overdruk gaat open bij een werkdruk van ca 2 bar.
 
oké, uit mijn hoofd staat hij op 1,5 bar ingesteld... Ik zet er vanavond een nieuwe cilinder op. Kijken hoe dat gaat.

Toch wel raar, de druk regelaar is 2 maanden oud...
 
Ik zou goed controleren of de rubber afdichting op de regulator er goed opzit. Deze wil nog wel eens half blijven plakken bij het loshalen van de fles. Als je dit niet in de gaten hebt zit de ring bij wisselen van de fles niet goed en dan lekt het daar.
 
Ik zou goed controleren of de rubber afdichting op de regulator er goed opzit. Deze wil nog wel eens half blijven plakken bij het loshalen van de fles. Als je dit niet in de gaten hebt zit de ring bij wisselen van de fles niet goed en dan lekt het daar.

Oeps, dat doet me ergens aan denken inderdaad. Hier was de ring een keer op de grond gevallen zonder dat ik er erg in had. Even goed controleren denk ik;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou goed controleren of de rubber afdichting op de regulator er goed opzit. Deze wil nog wel eens half blijven plakken bij het loshalen van de fles. Als je dit niet in de gaten hebt zit de ring bij wisselen van de fles niet goed en dan lekt het daar.
Dat is een goeie, als ik thuis ben zou ik er eens opletten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zou zo ook maar eens het naaldventiel kunnen zijn bij sommige uitvoeringen hoef je er alleen maar naar te wijzen en het is al feest :D:Dbij wijze van spreken
 
Misschien toch eens aan een controller denken.
 
Tja, staat op mijn verlanglijstje. Jammer dat ze zo duur zijn. Tweedehands kosten ze ook nog best wel wat helaas.
 
Idd! Dat zijn betere prijzen!
 
De controller is niet super nauwkeurig denk ik maar ach je hebt ook je continue test
 

Terug
Bovenaan