problemen met mijn Betta streven steeds


T

tsjoeft

Guest
hallo iedereen,

ik heb problemen met Betta, die sterven steeds binnen de 24u
heb al enkel keren geprobeerd maar lukt niet weet ook niet waarom.
mijn eerst heeft 1 jaar geleefd ; ik koop altijd 1 man en 3 vrouwtjes.
maar nu sterft de man binnen de 24 u of sneller de vrouwtjes een dag of 3.
ook al geprobeerd met enkel een mannetje maar resultaat was zelfde
mijn aquarium is groot genoeg 120cm op 50cm en 40cm diep.
Genoeg ruimte om te schuilen, PH is 6,8 - NO² 0 mg - CL 0mg - KH 4à 5 GH 14 en temperatuur 25°.
weet er iemand raad?

met vriendelijke groeten,
Ben Smit,

P1030748.JPG
P1030752.JPG
P1030756.JPG
 
Toeval kan dat haast niet zijn dus. Betta s houden niet van fel licht en drukke medebewoners dus daar kan een deel van de oorzaak inzitten. Ik zou met betta s altijd lekker veel drijvers erin doen maar in jouw geval lijkt me de Betta niet een ideale vis om te houden in deze bak.
 
Mijn aquarium staat redelijk donker en mijn verlichting is maar 6:30u actief .
 
Nou ik vindt zelf niet echt dat je weinig licht hebt op deze manier en daarbij heb je nogal een flink bestand waarvan veel ook in het midden en boven zwemmen.
Ik denk dat je bestand er dus ook debet aan is maar we wachten even andere reacties af zou ik zeggen;).
Ik kan het ook verkeerd zien natuurlijk.
 
Ben, ik zie nogal veel soorten vis in je bak.
Zou je eens kunnen opschrijven welke soorten je hebt en de aantallen daarvan?

Ik heb een vermoeden dat de vissen die je nu hebt vanwege hun gedrag gewoon niet goed samengaan met Betta's.
 
Ik mis hier net als John drijfplanten en de rest van je visbestand ziet er naar mijn idee verre van ideaal uit voor een Betta.
Vind het sowieso een erg gemengd bestand. Heb je de no3 ook gemeten?
 
Wat zijn de andere vissen in de bak? wellicht zit er wel een ander (zeer) territoriale vis tussen die ze de dood in jaagt.
 
Bedankt voor de reacties al.
het zijn inderdaad veel soorten vissen, maar heb met geen andere soort problemen.
Mijn NO3 is ongeveer 30.
De vis soorten zijn : Kardinaal tetra, Rode fantoomzalm, guppy’s, Regenboogzalm, chinese danio, Zebra danio, Prachtbarbeel(puntius conchonius neon ), Eilandbarbeel, knipstaart, Kegelvlek espei, Corydoras, Net botia, Clown Botia, Sherry barbeel, Siamese Algeneter , spatzalm, L 018 Baryancistrus , L 027 panaque nigrolineatus , L 049 peckolitia, L 128 Ancistrinae
 
Wat heb je niet in de bak zou ik bijna vragen;). Zo n Siamese algeneter kan al erg vijandig worden of zijn en dat gaat al niet goed met een Betta. Daarbij houdt de Betta gewoon niet van drukte en met zoveel vissen heb je denk ik weinig echte rust in de lagen waar de Betta zwemt.
 
Komen ze wel aan voldoende voedsel met al die drukke vissen erbij.
Ik zou er gewoon geen betta meer bij stoppen.
 
Eens met bovenstaande, de bak is veel te druk voor Betta's (eigenlijk voor alle labyrinthvissen) en er is voor een Betta geen enkele 'schuilplaats'.
Ik zou hier echt geen Betta bij doen en mezelf eens achter de oren krabben met betrekking tot de rest van het bestand.
 
Dus als ik dit lees is mijn bak te druk voor betta's.
dan zal ik me daar bij neerleggen , ik dacht dat het iets anders zou geweest zijn.
voor de rest draait mijn bakje wel goed en hebben de rest van mijn vissen geen last.
Groeien goed en hebben allemaal hun schone kleur.
bedankt iedereen voor de info
 
Hou ook die Siamese Algeneter maar in de gaten want die kunnen met het ouder worden vervelend en territoriaal worden.
 
dit wist ik niet. ik dacht dat het een vreedzaam visje was.
heb er zelf 3 pff
 
dit wist ik niet. ik dacht dat het een vreedzaam visje was.
heb er zelf 3 pff


Dat is wat we bedoelen,niet om lullig te doen natuurlijk maar er komt meer bij kijken dan enkel een hoop vissen bij elkaar in een bak zetten en ze op het eerste gezicht zo leuk rond vinden zwemmen.
Net wat John al aangeeft kan het gedrag van bepaalde soorten enorm veranderen en na jaren ineens voor grote problemen zorgen.
Andere soorten kan je bv veel beter op een lagere temperatuur houden enz.

Is misschien leuk om je eens te verdiepen in de soorten die je allemaal hebt zwemmen en zo hun specifieke behoefte te ontdekken en als je dat dan nastreeft zul je zien dat het een heel andere kijk op je bak geeft met allemaal vrolijke vissen! ;)
 
nu doe je net of ik gewoon wat visjes in een bak heb gesmeten.
dat is zeker niet het geval, anders zou mijn water ook niet zo goed staan.
zo heb ik 6 maand gewacht om mijn eerst vis in te zetten dat alles goed stond.
en elke vis die ik gekocht heb, heb ik eerst opgezocht.
ben ook met 5 vissen gestart en zo verder.
en de laatste 2 jaar ook geen vis meer gekocht omdat alles perfect blijft leven, behalve mijn betta's dan
Misschien had ik wat meerdere site's moet bekeken hebben .
de Siamese Algeneter staat of vele sites als goede en vreedzame vis.
nu heb ik vandaag verder gezocht en inderdaad zijn er websites die andere dingen zeggen.
 

Terug
Bovenaan