Probleem met vaantjes planten


M

Malloot

Guest
Ik heb sinds een poosje donkere randen aan mijn vaantjesplanten. (Hygrophila difformis). Ik dacht eerst aan blauwalg, maar het is niet af te vegen en ook niet te vinden elders in de bak.

Iemand een idee wat hier aan te doen.

De planten zien er verder netjes uit. Goed in het blad en korte internodi�n. Misschien wat te dicht op elkaar geplant, maar dat is volgens mij niet de oorzaak. Als plantenvoeding gebruik ik Tetra PlantaMin. De bak is nu een maand of 3 oud.
 
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Juwel Rio 180 van een meter lang.

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
7,5, 15 mg, 0 mg, 6, 6,2 mg/ltr, 24 graden

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
1 x per maand 15%

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja, Tetra Plantamin, 1x per week 10 ml.

Voeg je CO2 toe aan het water?
Nee.

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Ongewassen metselzand.

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
2 x 45 watt Juwel High lite blue, 13 uur per dag, 3 maanden oud.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Het zijn geen algen.

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Zie onderschrift.

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?

Hygrophila stricta, H. difformis, Cryptocoryne becketti, Vallesneria spiralis, Microsorium pteropus, Najas species, Vesicularia species. Lekker vol, zie onderschrift.

Hoe lang heb je dit probleem al?
3 weken.

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Niets, ik weet de oorzaak niet en zou niet weten wat te doen, zonder er een kamikaze experiment van te maken met alles risico's voor de andere planten en evt. vissen van dien.
 
PO4 te laag en CO2 gehalte is ook wat laag. Beide verhogen voor betere plantengroei, want nu hebben komen te tekort aan PO4 en CO2.
 
Malloot zei:
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Het zijn geen algen.

Correctie. Het zijn wel algen. Het blad krijg op sommige punten een bruin/zwart laag die niet af te vegen is en sinds vandaag vallen mij wat draden op die uit het blad groeien.

Vreemd is wel dat de vaantjes harder groeien dan in een ander bakje met een vergelijkbare watersamenstelling. In de andere bak komt deze algengroei niet voor.

Ik zal de pH wat verlagen en de KH wat verhogen om zo de CO2 ook wat te verhogen.

PO4 geloof ik nog niet zo in. De planten groeien hard en met korte internodi�n. PO4 is er sneller ingegooit dat er uit gebruikt.
 
13 uur verlichting is ook wel lang. 10-12 uur is gebruikelijk, maar je moet ook genoeg voeding hebben voor de planten anders nemen de algen het over.
 

Terug
Bovenaan