Probleem met planten


Michiel M.

Member
Lid geworden
23 januari 2018
Berichten
9
Leeftijd
40
Ik heb een aquarium (70L) met enkele planten, maar daar is een probleem mee. De blaadjes krijgen langzaam een geel randje en worden steeds bruiner. Uiteindelijk wordt het hele blad bruin en valt af. Dit begint onderaan en verspreidt zich langzaam naar de bovenste bladeren. Er groeien wel nieuwe blaadjes, en de planten zelf gaan niet dood. Dit is nu al een paar weken zo, maar heb geen idee wat ik ertegen kan doen. Op internet vind ik verschillende dingen, maar wil graag weten wat ik moet doen om het te stoppen.

image.jpg
 
Ik heb ook problemen en heb min of meer een soort gelijke vraag gesteld vandaag. Het enige wat ik weet, als beginnende aquariaan, is dat het goed is om plantenvoeding toe te voegen zoals profito en easy carbo. Maar ook dit werkt bij mij (nog) niet optimaal. En nog een tip, geef wat meer info over je aquarium hier, zoals waterwaardes, hoeveelheid en duur van het licht, toevoegingen, substraat en dat soort zaken.
 
Hallo, met profito had ik slechte resultaten. Deed een ijzertest en er zat zo goed als niks in...
Hoewel het etiket op de fles andere dingen vertelde
 
dat kan liggen dat er te weinig ijzer in zit terwijl je niet over wilt doseren met profito(daar zitten ook andere toevoegingen in). Ik gebruik sinds kort easy-life ferro, dat moet zich nog gaan bewijzen, gebruik het pas 1 a 2 weken.
 
Inderdaad, heb het dan ook zo gedaan, met die ferro, maar ondertussen al lang overgeschakeld op iets anders
 
ok, maar je controleert je water waardes ook? zo ja, misschien een tip om die bij je vraag te melden
 
s dat het goed is om plantenvoeding toe te voegen zoals profito en easy carbo
plantenvoeding zoals profito en easy carbo is incompleet. Ze hebben ook nitraat, fosfaat een kalium nodig.
Als dit niet voldoende beschikbaar is voor de plant gaat ie op ten duur simpelweg dood

Dit begint onderaan en verspreidt zich langzaam naar de bovenste bladeren
Als het onderaan begint zijn al veelal de macro voedingstoffen (NPK)
Zou extra voedingscapsules toevoegen en/of beter waterkolomsdosering. Doseer minimaal een vloeibare koostofbron
 
plantenvoeding zoals profito en easy carbo is incompleet. Ze hebben ook nitraat, fosfaat een kalium nodig.
Als dit niet voldoende beschikbaar is voor de plant gaat ie op ten duur simpelweg dood


Als het onderaan begint zijn al veelal de macro voedingstoffen (NPK)
Zou extra voedingscapsules toevoegen en/of beter waterkolomsdosering. Doseer minimaal een vloeibare koostofbron
Het feit dat Profito geen nitraat en fosfaat bevat wil niet zeggen dat het incompleet is. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld AllInOne. Zo zijn er meer plantenvoedingen waar je nitraat en fosfaat, indien nodig, moet toevoegen.
 
Hallo, met profito had ik slechte resultaten. Deed een ijzertest en er zat zo goed als niks in...
Hoewel het etiket op de fles andere dingen vertelde
Klopte het test resultaat wel?
IJzer is namelijk lastig te testen.
Ik heb jaren lang profito gebruikt met goed resultaat, let wel de aanbevolen dosering is voor een gemiddeld aquarium.
Zelf doseerde ik al naar gelang de hoeveelheid planten 1,5 tot 2 keer die dosering.

Het enig nadeel van profito is de prijs.
Daarom ben ik overgestapt naar cms+b van aquariumbemesting.

En zoals gast07 zegt het is een middel wat je micro elementen toevoegt en geen all in one.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dirk ,mag ik vragen welke waterwaardes je meet om de juiste hoeveelheid plantenvoeding te bepalen als je de Es methode niet wilt gebruiken ?
Gebruik zelf all in one.
 
Waterwaarde meet je bij voorkeur met een druppeltest, De No3, Po4 en Fe zijn daar belangrijk in, zorg dat de verhouding No3 / Po4 20/2 is.
Eventueel zijn bij problemen de Co2 i.c.m de verlichting ook een belangrijk onderdeel in het proces.
 
IJzer is namelijk lastig te testen.
Hoe meten jullie ijzer? Ik heb er een druppeltest voor en meteen altijd een kwartier na het toevoegen van de sporen (inclusief ijzer). Bij Profito kwam ik dan op 0,1 uit, bij Aquatic Nature aquaplant 24 op 0,2 (Beiden op basis van een dag dosering). De dag erna was er niks meer te meten. Twijfel of dat a aan het verbruik ligt of aan de beschikbaarheid van ijzer.
 
Een paar maanden terug heb ik een nieuw aquarium gekocht (70L), ik had eerst een andere van 35L, enkele weken daarna zijn de problemen ontstaan. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Planten krijgen iedere dag 9u licht, van 11:00 tot 20:00, met een LED-lamp van 8 Watt. Verder heb ik vloeibare meststoffen en CO2, hiervan doseer ik de aangegeven hoeveelheid. Temperatuur ligt rond de 25°C.
Niet al mijn planten worden bruin, enkele planten die wel bruin worden zijn Echinodorus Harbi, Vallisneria Spiralis en de plant waarvan een blaadje links op de foto staat. De plant eleocharis Vivipara krijgt en paar gele topjes, maar is niet zo extreem. Ik heb helemaal geen problemen met algen of de vissen.
 
Een paar maanden terug heb ik een nieuw aquarium gekocht (70L), ik had eerst een andere van 35L, enkele weken daarna zijn de problemen ontstaan. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Planten krijgen iedere dag 9u licht, van 11:00 tot 20:00, met een LED-lamp van 8 Watt. Verder heb ik vloeibare meststoffen en CO2, hiervan doseer ik de aangegeven hoeveelheid. Temperatuur ligt rond de 25°C.
Niet al mijn planten worden bruin, enkele planten die wel bruin worden zijn Echinodorus Harbi, Vallisneria Spiralis en de plant waarvan een blaadje links op de foto staat. De plant eleocharis Vivipara krijgt en paar gele topjes, maar is niet zo extreem. Ik heb helemaal geen problemen met algen of de vissen.
Het blaadje links op de foto is van een Hygrophilla pinnatifida. Dat is een plantje dat wel van licht houdt. Als echt de jonge blaadjes vergelen is er vaak sprake van ijzertekort maar in dit geval moet je misschien meer in de richting mangaan, magnesium denken.
 
Bedankt voor de informatie. De jongere blaadjes blijven groen, vooral de oudere en onderste blaadjes verkleuren.
 

Terug
Bovenaan