Probleem met kleibollen


S

steven93

Guest
Ik heb een stomme fout gemaakt, ik wilde een van mijn planten verplaatsen in mijn aquarium, nu kwam daarmee een klei bol uit het water, deze is eigenlijk helemaal opgelost.
Ik heb een deel van het water al ververst en ondertussen is de klei weer naar de bodem gezakt en is het water weer helder.
Wel zit er op alle bladeren van de Anubias een laag.

Ik vroeg mij af of dit schadelijk is voor vissen?
En wat ik het beste kan doen met de Anubias waar de klei op zit.
 
Nee dat kan geen kwaad hoor. Ik zou de bladeren schoonwapperen.
 
Of afhevelen met een kleine slang (luchtslangetje of zo). Wapperen kan ook maar dan wordt het wel weer mistig. Hou ook rekening met een kleine kans op algjes de komende weken (maar ook dat gaat wel weer over).
 
Ik kreeg het er niet echt makkelijk af, wapperen leek niet te helpen ik moest het er echt af wrijven.
En met de hoeveelheid Anubias die ik had was dat niet echt te doen, dus heb ik de twee stukken hout er even uit gehaald en met de douche kop afgespoten, toen ging het er gelukkig vrij snel af.
 
Het poeren in de bodem gaat vaak gepaard met het vrijkomen van stoffen als ammonium. Bij mij zorgt het de week erna regelmatig voor een paar staghorn algjes op het hamburger mattenfilter. Is een week later weer weg. Blijft mooi om te zien.

https://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg


Jaja, je hebt helemaal gelijk dat dit kan gebeuren hoor. Ik begreep even dat de oorzaak dat stof van het bolletje zou zijn maar inderdaad komen er vaak stoffen vrij uit de bodem die je liever niet in je waterkolom hebt.
 
Dar zijn bodemfilters voor. die zuigen het stof er tussen uit.
 
Gaat dan de filter niet snel verstoppen als je dat gebruikt? Die bollen lossen in de bodem rap op en dat lijkt me met een bodemfilter niet ideaal.
 
Jaja, je hebt helemaal gelijk dat dit kan gebeuren hoor. Ik begreep even dat de oorzaak dat stof van het bolletje zou zijn maar inderdaad komen er vaak stoffen vrij uit de bodem die je liever niet in je waterkolom hebt.

In mijn geval was het ook echt de klei zelf, mijn hele water was zeg maar ooranje, de laag die op de bladeren lag was ook dezelfde kleur als de klei.
 
Gaat dan de filter niet snel verstoppen als je dat gebruikt? Die bollen lossen in de bodem rap op en dat lijkt me met een bodemfilter niet ideaal.


Daar gaat wat over heen,dat alleen fijnstof weggezogen wordt. Bij mij werd het in het binnenbioloog gestort. fijn stof. met lucht.

Heeft hij geen lateriet.
 

Terug
Bovenaan