Probleem met guppen


Jdj97

Member
Lid geworden
22 februari 2022
Berichten
11
Leeftijd
26
iemand hier al enige ervaring mee gehad.

Ik heb al meer dan een jaar guppen, maar sinds de laatste maand zie ik dagelijks 1 guppy op de bodem liggen zo en nog geen 2 dagen later is hij dood, en zo zie ik elke dag 1tje.
Mijn bak is 180 liter.

Mijn waterwaardes zijn allemaal in orde, en medebewoners zijn
-boesami
-guppen
-ruitenkuisers
-garnalen

Nog nooit problemen mee gehad en nu dagelijks of om de 2 dagen een dood visje.

Iemand die hier ervaring mee heeft , of het zelfde heeft meegemaakt?
 
Guppen zijn al lang niet meer die sterke vissen van jaren geleden doordat ze veel te ver zijn doorgefokt en daardoor aanzienlijk korter leven
 
Dat is tegenwoordig het standaardantwoord als iemand vraagt waarom guppen doodgaan, maar dat vind ik te simpel.

Hoe warm staat je verwarming?
Guppen worden heel vaak te warm gehouden.
Dat verkort de levensduur.
Graadje of 20-22 is prima.

Krijgen je guppen genoeg groenvoer (alg, komkommer, erwten) binnen?
Dat hebben ze echt nodig.
Groenvoer in vlokvorm is ook prima.

Je zegt dat de visjes meer dan een jaar in de bak zitten.
Zijn ze ook zo oud?
Een vrouwtje wordt gemiddeld een jaartje of twee, soms drie.
Een mannetje een half jaar tot een jaar.
Als ze van dezelfde lichting zijn kunnen ze ook wel gewoon "aan hun einde" zijn.
 
Je guppen zullen zich toch wel hebben voortgeplant?
Hier stierven ze wel eens bij bosjes nadat ik iets nieuws uit de winkel erbij plaatste.
Vaak zijn de jongen wel iets resistenter als de ouders.
 
Lastig om hierover een diagnose te kunnen stellen. Je geeft aan dat de waterwaardes naar behoren zijn. Er is hier al wat aan repliek weergegeven, waar je op kunt letten. 't Kan ook iets parasitairs zijn dat enkel de guppen in de greep houdt. Zekers omdat je stelt dat ze niet tegelijk doodgaan.
 
Ik heb over 2 weken als is een behandeling tegen vinrot gedaan uit voorzorg dus ik zou niet weten wat ik nog kan doen
 
Ik heb over 2 weken als is een behandeling tegen vinrot gedaan uit voorzorg dus ik zou niet weten wat ik nog kan doen
Als je een behandeling geeft, doe dat dan enkel voor een paar dagen en niet langer. Want anders belast je het water en de vissen nogal behoorlijk. En ik zou het dan gewoon even tijd geven om te kijken hoe alles er dan bij staat. Veel meer kun je helaas niet doen.
 

Terug
Bovenaan