probleem met baby gup


bubbel guppy

Member
Lid geworden
15 december 2022
Berichten
5
Leeftijd
23
ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar ik heb sinds kort een baby gup maar hij eet niet en hij wilt niet zwemmen maar hij leeft nog is dit normaal of is er iets aan de hand
 
Ik zou je aanraden om wat meer achtergrondinformatie te geven @bubbel guppy bijvoorbeeld informatie over de bak waarin de vis zich bevindt, schuilmogelijkheden, andere bewoners en dergelijke. Wat foto's kunnen ook meehelpen als beeldvorming.
 
Ze leven vaak de eerste dagen op de dooierzak maar ik weet niet hoelang dat in de regel is. Wel zwemmen ze vaak al na de geboorte.
 
Je ziet ook wel eens dat de zwemblaas niet goed ontwikkelt. Blijven ze op de bodem plakken.
 
Ik denk dat je niet meer kan doen dan afwachten want als er iets intern niet goed is dan kun je daar nu niets mee.
 
Het behoeft niet per definitie iets verkeerds te betreffen. Er zijn twee keuzes voor een pasgeboren gup: of ze blijven op de bodem of aan het wateroppervlak voor 1 dag tot aan de eerste week max (de meesten gaan wel sneller naar boven). En ze moeten toch wel naar boven om zuurstof te halen en de zwemblaas te vullen. Omdat de zwemblaas nog niet met lucht zit, gaan ze eerst altijd naar de bodem zinken. En ze kunnen dan wel zwemmen maar omdat er nog geen lucht in de zwemblaas zit zakken ze automatisch naar beneden. Pas daarna zwemmen ze dan altijd eerst stootsgewijs naar boven. Pas als ze de zwemblaas gevuld hebben, dan zie je ze pas strak zwemmen.
Zulke jonge guppen kunnen ook wel langer op de bodem blijven als ze denken dat ze daar veiliger zijn. Veel jongen (als ze grijzig, zwart of bruinig van kleur zijn) vallen nl. op de bodem niet goed op. En idd, ze teren eerst op de voeding die nog in de dooierzak zit voor de eerste dag danwel eerste paar dagen eer ze aan zelf op zoek gaan naar eten. Dat is normaal.
 
Ik ken mijn jonge guppen niet anders.
Stil in een hoekje.
"Stay low, stay alive", niet waar?
Er zwemt van alles om ze heen dat wel trek heeft in een snack, tenslotte.
Eten hoeven ze de eerste dagen niet, want ze leven op de dooierzak.

Niks aan 't handje dus.
 

Terug
Bovenaan