Probleem met aquariumgrootte voor discusvissen


of om het eens wat straffer te formuleren: als je in één oogopslag kan zien dat je een oneven aantal hebt, is de groep of school te klein ;)

Jamaar Ivo, hier in België kunnen we ook op onze vingers tellen tot 10 hoor ;) :D
 
En ik die altijd probeer om vissen zoveel mogelijk schuilmogelijkheden te geven zodat ik ze moet zoeken om te tellen.
Ik denk dat als je dit soort van groepen of scholen vissen houdt en je niet moet zoeken tussen takken, planten of stenen om de aantallen te tellen je niet goed bezig bent.
En wat maakt het dan uit of je met even of oneven aantallen zit?
Dat probeer ik ook altijd, maar af en toe zwemmen de vissen voor in de bak of bij een open ruimte, en dan krijg je die mooie formatie. Van de 10 vissen in mijn bak (6 pangio's en 4 vuurtetra's (ik weet dat 4 niet genoeg is, maar ik heb de afgelopen maanden wat uitval gehad)) zie ik er nooit een. Alleen 's avonds en tijdens het voeren (wat ook 's avonds gebeurt) zie ik soms de pangio's en tetra's...
 
De reden van oneven is dat het natuurlijker oogt. Dit is ook zo. Bij een even aantal van 4 of 6 plaatst je brein ze heel snel in groepjes van 2 o.i.d. wat onnatuurlijker is. (denk maar eens aan een dobbelsteen, vergelijk 4, 5 of 6). Daarom is een oneven aantal mooier. Dit geldt tot 8 denk ik. 10 of 11 maakt niet uit. Meer redenen zijn er niet. Hoe meer hoe beter qua school vorming, dat wel. Dus als je er 8 of 7 kan nemen, neem er dan 8 zou ik zeggen.

De reden dat ik zei dat er nog 1 of 2 dood kunnen gaan is om aan te geven dat een oneven aantal absoluut niet heilig is. Het maakt zelfs niets uit voor de de vissen.
 
De reden van oneven is dat het natuurlijker oogt. Dit is ook zo. Bij een even aantal van 4 of 6 plaatst je brein ze heel snel in groepjes van 2 o.i.d. wat onnatuurlijker is. (denk maar eens aan een dobbelsteen, vergelijk 4, 5 of 6). Daarom is een oneven aantal mooier. Dit geldt tot 8 denk ik. 10 of 11 maakt niet uit. Meer redenen zijn er niet. Hoe meer hoe beter qua school vorming, dat wel. Dus als je er 8 of 7 kan nemen, neem er dan 8 zou ik zeggen.

De reden dat ik zei dat er nog 1 of 2 dood kunnen gaan is om aan te geven dat een oneven aantal absoluut niet heilig is. Het maakt zelfs niets uit voor de de vissen.

Oneven aantal mooier, dus even aantal lelijker? heb ik geen last van.
Rare jongens zijn jullie, want niet alleen voor de vissen maakt het niets uit, ook voor mezelf niet.
 
Oneven aantal mooier, dus even aantal lelijker? heb ik geen last van.
Rare jongens zijn jullie, want niet alleen voor de vissen maakt het niets uit, ook voor mezelf niet.
Het is gewoon een manie van mij, ik kan er ook niets aan doen... nog een manie van mij is om alle vissen te tellen, zodat ik weet dat ze nog allemaal leven... Tja, ik ben een perfectionist, maar tegelijkertijd ben ik ook het tegenovergestelde :p
 
Het is gewoon een manie van mij, ik kan er ook niets aan doen... nog een manie van mij is om alle vissen te tellen, zodat ik weet dat ze nog allemaal leven... Tja, ik ben een perfectionist, maar tegelijkertijd ben ik ook het tegenovergestelde :p
vissen tellen doen we allemaal toch, kom hier bij mijn kleine bakjes maar eens tellen: ...7,8,9,Had ik die nu al gehad?... opnieuw.... 1,2,3,4,.... Hee niet door elkaar zwemmen, zo weet ik het niet meer, Opnieuw.... :D;)
 
bij mijn scholenvissen begin ik er niet meer aan. dan kom ik er 1tekort en dan heb ik er weer 2extra.. . :stars:
 
Haha, tja, dat ken ik..... Moet normaal 12 roodkopjes hebben... De ene keer tel ik er 9, de andere keer 15, dan 12, ..... hoe kan je dat nauwkeurig doen als ze niet stil zitten?:D:D.
 
Even on-topic:
de regels die ik hanteer en gedestilleerd heb uit zeker 100 topics lezen over discussen:
  1. Bak minimaal 1.3 meter
  2. Minimaal 350 liter
  3. Bakhoogte minimaal 50 cm
  4. 40-50 liter per vis, met in achtname van de bovenstaande minimum waarden.
  5. Temperatuur minimaal 26,5 graden
Let op: dit zijn minimale waarden, dus niet optimaal.
 
Even on-topic:
de regels die ik hanteer en gedestilleerd heb uit zeker 100 topics lezen over discussen:
  1. Bak minimaal 1.3 meter
  2. Minimaal 350 liter
  3. Bakhoogte minimaal 50 cm
  4. 40-50 liter per vis, met in achtname van de bovenstaande minimum waarden.
  5. Temperatuur minimaal 26,5 graden
Let op: dit zijn minimale waarden, dus niet optimaal.
Dus een bak van 1.2 meter is niet genoeg? Want als ik bijvoorbeel naar de rio 300 van Mondeo kijk, zien zijn discus er erg gezond en blij uit!
Dit is niet verkeerd bedoeld, hoor, maar ik ben gewoon benieuwd!
 
Even on-topic:
de regels die ik hanteer en gedestilleerd heb uit zeker 100 topics lezen over discussen:
  1. Bak minimaal 1.3 meter
  2. Minimaal 350 liter
  3. Bakhoogte minimaal 50 cm
  4. 40-50 liter per vis, met in achtname van de bovenstaande minimum waarden.
  5. Temperatuur minimaal 26,5 graden
Let op: dit zijn minimale waarden, dus niet optimaal.

Er is niets mis met een bak van 100x100x60. Misschien een beetje rare maat, maar die bestaan zeker.
 
Er is niets mis met een bak van 100x100x60. Misschien een beetje rare maat, maar die bestaan zeker.

Rare maat wel, maar daar kan men zeer mooie bakken van maken, heb er zo'n eentje ooit zien staan, deze stond midden in een hal waarbij mensen voorbij kwamen gegaan, deze was zo ingericht dat in het midden een eiland omhoog kwam tot boven het water en heel de berg(zowel onder als boven water was volgroeid met Anubias, is lang één van de mooiste bakken geweest die ik ooit heb gezien.
 

Terug
Bovenaan