Probleem Ancistrus


D

dancena

Guest
Ik heb een meterbak die al zeker een half jaar draait, sinds 2 weken heb ik een vrouwelijke ancistrus voor bij mijn mannelijke die ik al had. Sinds vandaag heeft deze 1 wit oog en dat was gister nog niet te zien maar ziet er nu al best ernstig uit. De vis eet nog wel. Medebewoners zijn guppen garnalen en Ottocinclussen. Op de foto zie je de waterwaardes, mij valt niets op. De GH en PH zijn laag omdat ik vooral zuid amerikaanse vissen heb en wil gaan houden. Nitriet/nitraat zijn ook altijd al zo laag geweest, weet niet hoe dat komt al maakt dat in het geval van nitriet natuurlijk niet uit. kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is of wat ik zou kunnen doen?
op de fotos zie je het misschien niet maar bij het slechte oog zie ik oog rode adertjes of iets lopen. verder zag ik vandaag ook nog iets anders wat mij verbaasde, bij 1 vrouwlijke gup steken er 2 kleine sprietjes uit de buik en aan de andere kant van de buik zie je ook een klein bultje alof ze gespiest is met een klein takje. kon het niet op de foto krijgen want de gup zwemt daar te vrolijk voor rond. misschien heeft het een verband?
1.jpg
2.jpg
unnamed.jpg
 
Wat ik wel zie, dat je en Vuile bodem hebt.

Dat jan ook de oorzaak zijn, of ZIJ..
had dat al bij de aankoop.
 
Zijn die sprietjes rood? google maar eens op haakwormen, kan met de ancistrus meegkomen zijn dan moet je de hele bak kuren.


De witte vlek in het oog kan staar zijn, geen flauw idee waarom of hoe
 
Zijn die sprietjes rood? google maar eens op haakwormen, kan met de ancistrus meegkomen zijn dan moet je de hele bak kuren.


De witte vlek in het oog kan staar zijn, geen flauw idee waarom of hoe
nee de sprietjes waren wit, het leek meer op een soort extra vinnetje maar het visje lijkt nog steeds nergens last van te hebben. kan staar zo snel ontstaan denk je?
 
Wat ik wel zie, dat je en Vuile bodem hebt.

Dat jan ook de oorzaak zijn, of ZIJ..
had dat al bij de aankoop.
er ligt inderdaad wat troep op de bodem maar denk niet dat ze er last van hebben gezien de waterwaardes. Ik vind het wel een mooi gezicht zeker als vissen tussen het spul op zoek naar voedsel gaan. ik denk zelf ook dat hij iets bij zich heeft gedragen en dat het hier tot uiting is gekomen. Ik wil ook niet te snel medicijnen in mijn bak gooien als ik niet weet wat er aan de hand is.
 
maar denk niet dat ze er last van hebben gezien de waterwaardes
Die kunnen onderin de bak heel anders zijn dan het oppervlakte water wat meestal getest wordt, helemaal bij (evt.)te weinig stroming
 
er ligt inderdaad wat troep op de bodem maar denk niet dat ze er last van hebben gezien de waterwaardes. Ik vind het wel een mooi gezicht zeker als vissen tussen het spul op zoek naar voedsel gaan. ik denk zelf ook dat hij iets bij zich heeft gedragen en dat het hier tot uiting is gekomen. Ik wil ook niet te snel medicijnen in mijn bak gooien als ik niet weet wat er aan de hand is.

Bodemvissen zoals de ancistrus overleven niet bij een vieze bodem, die vissen hebben een schone bodem nodig, dus kan heel goed zijn dat je bodem de oorzaak is, heb je een totaalfoto van je bak?
 
Wat ik even niet snap is dat je zegt dat je waterwaarden OK zijn, terwijl ik 4 waarden zie die in het vakje van !! zitten (wat meestel betekent dat het niet goed is)..

Dat hoeft overigens niet de oorzaak te zijn.
Ik vind de bodem er ook wel erg vies uitzien, hevel je wel eens af?

Verder kan het ok beschadigd zijn bij het vangen in de winkel of tijdens het transport, en door viezigheid gaan infecteren....

Hoe vaak ververs je water en hoeveel?
 
Kijk eens naar de datum op het kokertje van de strips. Verlopen en niet zo’n beetje ook.

De resultaten gemeten met strips zijn al met een korrel zout te nemen maar dit zal helemaal onbetrouwbaar zijn.
 
Dit was het enige wat ik zo bij de hand had op waterwaardes te meten.. maar als ze zouden kloppen lijkt het mij voor zuid-Amerikaanse vissen (de meeste dan) niet verkeerd. ik dacht dat die het goed deden in zacht zuur water. Voor een stuk van de achterwand heb ik een plak turf gebruikt waar de planten ook goed in kunnen groeien en wat het water zuurder maakt. Dat laat stukjes los en dat zie je liggen. dat hevel ik soms wel af maar het is geen rottend materiaal, het heeft eenzelfde effect als eikenbladeren enzo. Ik denk inderdaad dat het een beschadiging is geweest want er valt me nog steeds niets op aan de vis en toen ik dr er net in had zitten hebben het mannetje en zij elkaar ook wat achterna gejaagd.
 
goed nieuws! het oog van de ancistrus lijkt weer helderder te worden en nog steeds vertoont ze gezond gedrag, aan de gup was vanochtend al niets meer te zien. hopelijk trekt het helemaal weg en was het niets ernstigs.
 
en toen ik dr er net in had zitten hebben het mannetje en zij elkaar ook wat achterna gejaagd.
Misschien ergens tegenaan gebotst omdat zij het terrein nog niet kende?

En mooi dat het weer beter gaat:thumbs:
 
In het geval dat de waterwaardes van jouw bak deze waardes vast hebben, dan zou ik de dGh naar +/- 10 dGh verhogen. Dat kan met mineralen-zout, maar ook met een sepiaschelp en de poeder eraf schrapen.
Trouwens, wordt jouw water ontharst?

Verder ook blij dat het weer beter gaat met de ancistrus.
 
Kijk eens naar de datum op het kokertje van de strips. Verlopen en niet zo’n beetje ook.

De resultaten gemeten met strips zijn al met een korrel zout te nemen maar dit zal helemaal onbetrouwbaar zijn.

In het geval dat de waterwaardes van jouw bak deze waardes vast hebben

dan zou ik de dGh naar +/- 10 dGh verhogen. Dat kan met mineralen-zout, maar ook met een sepiaschelp en de poeder eraf schrapen.


Op basis van dodgy waterwaardes kan je geen advies geven, laat staan dergelijk specifiek advies om de Gh op te drijven...
Strips zijn sowieso geen referentie en al helemaal niet als ze twee jaar over datum zijn zoals @NicoleE al fijntjes aangaf..

Dan kan je beter gewoon je vinger even in het water dippen en proeven wat de waterwaardes zijn!
Even betrouwbaar en nog een pak goedkoper dan strips...
Zo doe ikzelf al mijn watertests maar ik adviseer dat daarom aan niemand...
 
Laatst bewerkt:
Dan kan je beter gewoon je vinger even in het water dippen en proeven wat de waterwaardes zijn!
Even betrouwbaar en nog een pak goedkoper dan strips...
Zo doe ikzelf al mijn watertests maar ik adviseer dat daarom aan niemand...

Ik kijk altijd even in het koffiedik, ook zo enorm effectief :D
 
In het geval dat de waterwaardes van jouw bak deze waardes vast hebben, dan zou ik de dGh naar +/- 10 dGh verhogen. Dat kan met mineralen-zout, maar ook met een sepiaschelp en de poeder eraf schrapen.
Trouwens, wordt jouw water ontharst?

Verder ook blij dat het weer beter gaat met de ancistrus.

Ik heb daar geen apparatuur voor maar ik denk dat de ionen die het turf loslaat reageren met die ionen in het water en het water op deze manier zo zacht wordt, dat was ook wel de bedoeling maar het effect is nu het turf vers is nog heel sterk maar zal met de tijd natuurlijk verminderen. Waarom zou je precies het aanraden om de dGH te verhogen?
 
Ik heb daar geen apparatuur voor maar ik denk dat de ionen die het turf loslaat reageren met die ionen in het water en het water op deze manier zo zacht wordt, dat was ook wel de bedoeling maar het effect is nu het turf vers is nog heel sterk maar zal met de tijd natuurlijk verminderen.
Dit klopt naar mijns inziens inderdaad, doch heeft turf deze invloed op de dKh, en niet de dGh.
Waarom zou je precies het aanraden om de dGH te verhogen?
Volgens de toen gebruikte JBL-strips (welke inderdaad niet echt precies zijn), is er tot geen dGh in jouw bak. Voor gemaks halve, bestaat dGh vooral uit Calcium/C en Magnesium/Mg, welke dus in jouw bak ontbreken. Over het algemeen wordt er een 10 dGh aangeraden, zodat er genoeg Mg en C in jouw bak zitten, waar de planten én dieren gebruik van kunnen maken. Deze kun je verhogen met een Sepia-schelp, door de kalk/C van die schelp af te schrapen. Zelf voeg ik zo calcium toe.

Zelf heb ik dergelijke biologie/chemie via deze hobby bijgeleerd, dus graag hoor ik reacties van experts. Zo leren wij allemaal bij...

Maar terug ontopic, jouw ancistrussen zijn gelukkig weer terug beter.
 

Terug
Bovenaan