Priming EHEIM 2213

  • Onderwerp starter David De Meulemeester
  • Startdatum

D

David De Meulemeester

Guest
Hallo allemaal

ben sinds gisteren in het bezit van een eheim 2213 buitenfilter..
nu krijg ik dit niet in werking, al verschillende youtube filmpjes bekeken maar lukt me niet om het te snappen.. wie heeft de gouden raad?

mvg David
 
Draait de motor wel? Zo ja, dan met de mond water aanzuigen op de uitstroombuis totdat het stroom.
 
Wat werkt er niet? Zuigt hij geen water aan? Als je de stekker in het stopcontact steekt, hoor je dan wel dat de rotor gaat draaien?
 
Wat werkt er niet? Zuigt hij geen water aan? Als je de stekker in het stopcontact steekt, hoor je dan wel dat de rotor gaat draaien?

ja motor werkt zeker, filter is leeg met alle slangen aangesloten.. heb al geprobeerd aan een slang te zuigen om er beweging in te krijgen maar lukt me niet, waarschijnlijk iets doms dat ik over het hoofd zie..
 
Je moet de pot ook wel eerst even vullen met water.
 
Je moet de pot ook wel eerst even vullen met water.
wel het youtube filmpje dat ik gezien heb is met een lege pot, zal eens proberen met een volle pot nu :)
 
Ben benieuwd.
 
Kan je trouwens afraden om met draaiende rotor aan de slangen te zuigen....
 
Hmmm, dat doe ik al jaren namelijk. Hoe start je dan de filter als er geen water uit de uitstroom komt?
 
Hmmm, dat doe ik al jaren namelijk. Hoe start je dan de filter als er geen water uit de uitstroom komt?
heb deze filter gisteren van een vriend gekregen ,was voor hem overbodig..
heb geen handleiding of niets vandaar..
nu is de pot vol mee water, als ik er aan zuig direct water in mijn mond, dus lukt nu nog niet..
enig advies?
 
Dus hij draait maar geeft geen water en als je eraan zuigt dan heb je wel gelijk water in de mond.
 
Je start beter met een lege pot. (die pot plaats je lager dan de bak).
Je steekt de stekker niet in het stopcontact.
Je zuigt even aan de uitstroomzijde tot de hevelwerking in gang schiet. Je houdt de uitstroom boven water (de lucht wordt er uit geduwd)
Nu vult de pot zich vanzelf met water door het hevelen.
Wanneer het water ook de uitstroombuis begint te vullen hang je de uitstroom op zijn plek en je start de pomp...

Easy peasy lemon squeezy
:D;)
 
Dus hij draait maar geeft geen water en als je eraan zuigt dan heb je wel gelijk water in de mond.
wel wil eerst het water zien circuleren in mijn spoelbak voor ik het stopcontact in steek om de leidingen eerst te reinigen..
dus wat doe ik :
pot vullen met water met de kranen toe, dan zuig ik aan de onderste slang en krijg ik water in mijn mond, dit alles zonder stopcontact dus..
 
Hmmm, dat doe ik al jaren namelijk. Hoe start je dan de filter als er geen water uit de uitstroom komt?

Na gewoon bakonderhoud (dus als de potfilter niet leeg is geweest) kan je toch gewoon terug de stekker insteken om te starten?
Als je je filter kuist of met een nieuwe filter begin je best (of toch makkelijkst) met een lege pot denk ik?
Alle kranen open, stekker niet in het contact en even aanzuigen aan de uitstroomzijde tot je de pot ziet en hoort vullen. De lucht wordt er via de uitstroom uitgeduwd (dus boven water houden ivm weerstand) en je start pas op als de filter vol water staat....
 
Bij de onderste slang komt het water de 2213 in en gaat er via de kop weer uit.
 
Na gewoon bakonderhoud (dus als de potfilter niet leeg is geweest) kan je toch gewoon terug de stekker insteken om te starten?
Als je je filter kuist of met een nieuwe filter begin je best (of toch makkelijkst) met een lege pot denk ik?
Alle kranen open, stekker niet in het contact en even aanzuigen aan de uitstroomzijde tot je de pot ziet en hoort vullen. De lucht wordt er via de uitstroom uitgeduwd (dus boven water houden ivm weerstand) en je start pas op als de filter vol water staat....

Meestal na het onderhoud vul ik de pot dus weer en installeer alles. Als dan de stekker in het stopcontact steek dan komt er niet altijd water uit de uitstroom.
In dat geval zuig ik of heel even aan met de mond of hou de uitstroom heel laag in een emmer en dan loopt ie wel weer.
 
De stekker zit niet in het stopcontact en de motor draait niet als je aan de slang zuigt, dat is wat de ts zegt.
Kwestie van de stekker in het stopcontact stoppen, een motor zal nooit draaien zonder krachtstroom.
 
Meestal na het onderhoud vul ik de pot dus weer en installeer alles. Als dan de stekker in het stopcontact steek dan komt er niet altijd water uit de uitstroom.
In dat geval zuig ik of heel even aan met de mond of hou de uitstroom heel laag in een emmer en dan loopt ie wel weer.

Tja, als het werkt...
Maar het feit dat je even moet zuigen of de uitstroom lager moet hangen voordat het werkt is wel een teken dat het beter kan mijns inziens...
Als je met een lege, afgesloten pot start die je via hevelen vult dan heb je geen (of toch veel minder) lucht in je pomp waardoor het veel makkelijker start denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De stekker zit niet in het stopcontact en de motor draait niet als je aan de slang zuigt, dat is wat de ts zegt.
Kwestie van de stekker in het stopcontact stoppen, een motor zal nooit draaien zonder krachtstroom.

Jaja, maar je doet de motor pas draaien als de pot vol is toch?
Dus als je de pot zichzelf laat voltrekken dan zal de motor veel makkelijker terug beginnen draaien omdat de lucht er veel beter wordt uitgeduwd dan wanneer je de gevulde pot probeert af te sluiten. (dan krijg je namelijk altijd meer lucht in de pot)
 
Trouwens het aanzuigen kan je eigenlijk ook vermijden door een dubbele kraan te monteren in de aanzuigslang. Als je deze kraan dan sluit terwijl de aanzuigslang (dus de slang die het water naar je filter brengt, onderaan de pot in dit geval) gevuld is dan kan je het water in deze buis gebruiken om "aan te zuigen". Je maakt de rest van de pot (en de uitstroombuis) leeg en sluit de filterpot. Als je nu de kraan van de aanzuig opent dan zal het water in de buis in de pot vallen en de hevel in gang trekken...
Dit terzijde. ;)
 
Je start beter met een lege pot.

Easy peasy lemon squeezy

Meestal na het onderhoud vul ik de pot dus weer en installeer alles. Als dan de stekker in het stopcontact steek dan komt er niet altijd water uit de uitstroom.
In dat geval zuig ik of heel even aan met de mond of hou de uitstroom heel laag in een emmer en dan loopt ie wel weer.

Difficult, difficult, lemon difficult!!!

LoL
:D
 
Tja, als het werkt...
Maar het feit dat je even moet zuigen of de uitstroom lager moet hangen voordat het werkt is wel een teken dat het beter kan mijns inziens...
Als je met een lege, afgesloten pot start die je via hevelen vult dan heb je geen (of toch veel minder) lucht in je pomp waardoor het veel makkelijker start denk ik.

Gaan we dat de volgende keer maar proberen.
 
Gaan we dat de volgende keer maar proberen.

Doen! Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Als je er ook kranen op hebt gemonteerd dan zou ik alleszins de truuk met de kraan/volle aanzuigbuis adviseren.
Werkt perfect bij mij en je moet nergens aan zuigen (wat altijd positief is, hé :D;)).

Hopelijk lukt het de TS om zijn filter op te starten!
 
Ja ik heb er kranen opzitten hoor en we gaan het zien de volgende keer. Heb net vorige week nog filteronderhoud gedaan dus het kan nog wel even duren;)
 
Hmmm, dat doe ik al jaren namelijk. Hoe start je dan de filter als er geen water uit de uitstroom komt?
Nou als ie gaat heb je meteen je gezicht vol met aquarium water....
Kan je garanderen met een jbl1501 geeft dat een beste plons water, dat was eens en nooit weer..

Maar ik start ook altijd leeg, aansluiten, kraantjes open en als het geborrel is gestopt de stekker erin en klaar
 
Problem solved, was blijkbaar aan de verkeerde kant aan het zuigen #stupidme, filter loopt nu perfect ;)
bedankt voor de hulp!
 

Terug
Bovenaan