prachtbarbelen, zijn het mannetje en vrouwtje?


M

MaraB

Guest
Hallo,

IK zit al een paar dagen met een vraag. Ik heb sinds kort een aquarium en heb toen een paartje prachtbarbelen aangeschaft ( tenminste hier heb ik om gevraagd in de winkel) Nu kwam ik er achter dat vrouwtjes barbelen een ronde buik horen te hebben en toch wel een behoorlijk kleurverschil horen te hebben met de mannetjes. Ik begin mij nu af te vragen of ik niet toch twee mannetjes heb. Misschien dat iemand met een scherp oog, mij meer zekerheid kan geven over het geslacht? Ik kan tot zover alleen onscherpe foto's delen maar wie weet dat iemand toch een antwoord heeft.

223999_0_82_img_20140116_164453.jpg

( verschil tussen de twee is dat de een een zwarte markering van de rugvin heeft, de ander niet.)
213651_0_82_img_20140116_164519.jpg

( dit zou het vrouwtje moeten zijn)
 
Dit zijn 2 mannen.

Deze hou je liever niet te warm 16-22 graden is het beste. Tevens een groepsvis dus minimaal 6 stuks in een bak vanaf een meter.

Ze zijn erg bleek dit komt omdat je geen donkere achterwand (een zwart karton is al voldoende) hebt een erg lichte bodem. Niet alleen houden vissen niet van een witte bodem (weer kaatst veel licht terug) ook is deze bodem veelte grof waar door bodemrot kan gaan ontstaan op den duur, want je kan de bodem slecht schoonhouden. Schandelijk dat dit nog wordt verkocht.

Vallisneria plant je zo dat de wortelkrans net boven de bodem komt. Plant je dieper zoals op de foto, dan gaat de plant rotten.
 
Bedankt voor alle tips. Baal wel behoorlijk van het feit dat ik twee mannetjes heb meegekregen. Ik zal je tips direct even ter uitvoering brengen betreft planten en achterwand. Watertemperatuur staat op 20 graden dus dat is in elk geval in orde.
Kunnen deze twee mannetjes trouwens zonder problemen samen totdat ik er eventueel meer bijdoe?
 
Ze kunenn wel even samen blijven maar op termijn zou ik wel 4dames bij doen. Ze kweken trouwens zeer gemakkelijk , even water verversen en enkele uren later paren ze.
 

Terug
Bovenaan