Ppm waarde omhoog door warmte? + Slakkenplaag!


E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik flink wat garnalensterfte gehad, maar gelukkig is dit nu een stuk minder! Er gaan niet meer dagelijks garnalen dood. Ik heb al een tijdje een slakkenplaag. Ik heb dit geprobeerd aan te pakken door regelmatig slakken eruit te halen en gif te gebruiken. Helaas zitten er nog altijd veel slakken in. Nu kreeg ik een tijdje geleden de tip om een helena slak erin te zetten. Ik ben deze in de winkel gaan bekijken, maar deze vond ik erg klein en volgens de verkoper eet de helena slak maar zo’n 2 slakjes per dag. Heeft dit dan wel zin?

Normaal gesproken is de ppm waarde in mijn aquarium met cr garnalen rond de 200-220.
Nu valthet mij op dat deze de laatste tijd omhoog gaat. Nu al 250 ppm. Wanneer ik osmosewater toevoeg en aanmaak tot 200 ppm en toevoeg aan t water, zakt het een beetje. Maar naar een tijdje stijgt die toch weer tot zo’n 250 ppm. Kan dit met de warmte te maken hebben?

Groetjes
 
Ja zover ik weet eet de Helena maar 1 per dag. Of de stijging door de warmte komt weet ik niet maar door een hogere temp zal afval sneller worden omgezet en misschien dat dit bijdraagt aan een hogere geleidbaarheid.

Slakken krijg je vaak door teveel voeren. Je kan ze vaak lokken met een stuk komkommer of algentablet en als ze daar opzitten kun je ze makkelijk wegzuigen.
 
volgens de verkoper eet de helena slak maar zo’n 2 slakjes per dag
Klopt en dat is niet erg, elk slakje wat weg is krijgt geen nakomelingen wat een stuk of 20 jonkies scheelt, daarnaast kunnen ze op plekken komen waar wij haast niet kunnen komen.
 
Je hebt gif gebruikt tegen je slakken, was dit voor of na het plots overlijden van een groot aantal garnalen?
Garnalen kunnen niet goed tegen chemische toevoegingen.
 
Nadeel is dat helenaslakken letterlijk alles pakken wat over de bodem voortbeweegd, ook garnalen.
Wat je beter kan doen is aanzienlijk minder voeren en wat meer bladeren voeren (brandnetel, moerbeiblad, beukenblad, paardenbloemblad, wegebree, frambozenblad) LET OP dit moet eerst allemaal minimaal 1 maand gedroogd zijn. Het voordeel van bladeren voeren is dat slakken dat niet eten en garnalen wel, dus dan krijg je ook geen vermeerdering van slakken (slakken vermeerderen bij overdadig voeren)
 
Hmmm, als ik hier een blad Moerbei in de bak doe dan zitten de slakken daar erg vlot bij hoor. Vooral de de posthoorslakjes.
 
Nu valthet mij op dat deze de laatste tijd omhoog gaat. Nu al 250 ppm. Wanneer ik osmosewater toevoeg en aanmaak tot 200 ppm en toevoeg aan t water, zakt het een beetje. Maar naar een tijdje stijgt die toch weer tot zo’n 250 ppm. Kan dit met de warmte te maken hebben?

Hier stijgt de ppm door verdamping van het water en vul ik het aan met puur osmosewater.
Is wel belangrijk dat je echt de tijd neemt om de waarde te meten want als je te snel bent kan het hoger uitpakken met de werkelijke waarde.
 
Ja dat de waarde stijgt door de verdamping klopt natuurlijk want de zouten blijven achter. Ik vul dat dan net als John met gewoon osmose aan en dan blijven de waarden wel stabiel.
 
Je hebt gif gebruikt tegen je slakken, was dit voor of na het plots overlijden van een groot aantal garnalen?
Garnalen kunnen niet goed tegen chemische toevoegingen.

Was erna
 
Nadeel is dat helenaslakken letterlijk alles pakken wat over de bodem voortbeweegd, ook garnalen.
Wat je beter kan doen is aanzienlijk minder voeren en wat meer bladeren voeren (brandnetel, moerbeiblad, beukenblad, paardenbloemblad, wegebree, frambozenblad) LET OP dit moet eerst allemaal minimaal 1 maand gedroogd zijn. Het voordeel van bladeren voeren is dat slakken dat niet eten en garnalen wel, dus dan krijg je ook geen vermeerdering van slakken (slakken vermeerderen bij overdadig voeren)

Ik heb cattapabladeren erin, maar de garnalen eten ook de micro-organismen hier vanaf toch?
 
Is wel belangrijk dat je echt de tijd neemt om de waarde te meten want als je te snel bent kan het hoger uitpakken met de werkelijke waarde.
ik laat mijn meter eerst de temperatuur meten zodra die stabiel is krijg je in een keer de juiste ec waarde.
 
(brandnetel, moerbeiblad, beukenblad, paardenbloemblad, wegebree, frambozenblad) LET OP dit moet eerst allemaal minimaal 1 maand gedroogd zijn.

Waarom moet dat eerst drogen als ik vragen mag? geef het zelf altijd vers.
En slakken eten er hier ook net zo goed van trouwens.
 
Dat is mij altijd verteld dat dat moet wegens eventuele nare bacteriën die erop kunnen zitten en naar ander gespuis

Even laten weken in net gekookt water is voldoende en volgens mij ook nog het beste of je moet dat ook doen bij gedroogde bladeren bv.
Ik heb vandaag ook Moerbeibladeren geplukt en ze in een maatbeker gedaan,water gekookt en in de maatbeker gedaan.
Ff laten weken en beetje roeren kan het zo bij de garnalen.
 
Even laten weken in net gekookt water is voldoende en volgens mij ook nog het beste of je moet dat ook doen bij gedroogde bladeren bv.
Ik heb vandaag ook Moerbeibladeren geplukt en ze in een maatbeker gedaan,water gekookt en in de maatbeker gedaan.
Ff laten weken en beetje roeren kan het zo bij de garnalen.
Zoals ik hierboven al zei vind ik dat nogal een gedoe.
 
Sommige bacterien kunnen ook koken overleven dus 100% zekerheid krijg je niet denk ik maar in de regel is ff koken genoeg.
 

Terug
Bovenaan