Populatie controle Zwaarddragers 200 x 60 x 70


R

Redeque

Guest
Voor deze vraag maar even een apart topic geopend.

Mijn zwaarddrager populatie loop verselijk uit de hand en ben dus dringend op zoek naar iets dat deze populatie in bedwang kan houden. Vang de kleintjes nu uit maar zijn er zeker 30+ per week en mijn aquarua boven zijn al overvol.

Huidige samenstelling:
- 5x Meeki Rio Candelaria 2M / 3V
- 12x Zwaarddragers, 8M / 4V
- 2x L-nummer

De meeki's kijken er niet naar om en dat had ik echt niet verwacht.
Heb langere tijd niks gevoerd maar ook dan willen ze niet.

Na veel zoek werk kom ik er zlef niet echt uit want zoek dus iets van een 'roofvis(je)'?
Liefst wil ik bij midden amerika blijven maar vreemd gaan naar zuid amerika heb ik ook niet zoveel moeite mee.
Overstappen naar een ander continent zou wel een deseperate move zijn....

Zelf kom ik eigenlijk alleen uit bij de Monocirrhus policantus of Crenicichla compressiceps
Een andere cichlide zoals een Salvini zou natuurlijk ook kunnen maar met meer risico.

Graag, zoals altijd, jullie ongezouten mening en advies.
 
De Rouwtetra moet er wel raad mee weten maar of dat in je bestand past durf ik zo niet te zeggen.
 
Crenicichla zal meer bij de bodem blijven, terwijl de meeste zwaarddrager jongen aan de oppervlakte zullen zwemmen. Monocirrhus polyacanthus is volgens mij wen vis met een handleiding. Ik denk niet dat die in je bestand zal passen, of iig niet in de inrichting. Rouwtetra zou inderdaad een optie zijn...
 
Paar jonge maanvissen, ben je er zo van af. Maar of dat past in jouw plaatje, dat is natuurlijk aan/voor jou. Uitvangen kan in ieder geval altijd, alhoewel je ze dan liever niet afmaakt denk ik.

Er zullen vast meer vissen zijn die gretig jongen eten, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik gebruikte guppen bij mijn manen destijds als levend voor in ieder geval en er bleef er niet 1 over......
 
persoonlijk zou ik rouwtetra´s zonde vinden om in je bak te stoppen.. maar heb verder geen antwoord voor je.
 
Of je moet overwegen om de Zwaarddragers weg te doen maar dat is aan jou;)
 
Voor deze vraag maar even een apart topic geopend.

Mijn zwaarddrager populatie loop verselijk uit de hand en ben dus dringend op zoek naar iets dat deze populatie in bedwang kan houden. Vang de kleintjes nu uit maar zijn er zeker 30+ per week en mijn aquarua boven zijn al overvol.

Huidige samenstelling:
- 5x Meeki Rio Candelaria 2M / 3V
- 12x Zwaarddragers, 8M / 4V
- 2x L-nummer

De meeki's kijken er niet naar om en dat had ik echt niet verwacht.
Heb langere tijd niks gevoerd maar ook dan willen ze niet.

Na veel zoek werk kom ik er zlef niet echt uit want zoek dus iets van een 'roofvis(je)'?
Liefst wil ik bij midden amerika blijven maar vreemd gaan naar zuid amerika heb ik ook niet zoveel moeite mee.
Overstappen naar een ander continent zou wel een deseperate move zijn....

Zelf kom ik eigenlijk alleen uit bij de Monocirrhus policantus of Crenicichla compressiceps
Een andere cichlide zoals een Salvini zou natuurlijk ook kunnen maar met meer risico.

Graag, zoals altijd, jullie ongezouten mening en advies.
Mijn cacatuoides man eet de molliejonkies. Binnen een aantal dagen zijn zo'n 30 babys verdwenen. Maar ik heb af en toe zo'n bulk jonkies, niet elke week. Je kan ook meerdere cacamannen houden (3 of meer, ik heb nu een vader met 6 zonen in een bak)). Maar als je er vrouwtjes bij doet, heb je de volgende babyexplosie!

Als je in de buurt woont (utrechtse heuvelrug), kan je er een paar komen halen. Ik gun ze graag een bak van 2 meter. De zonen zijn inmiddels 6 en 7 maanden oud. Je kan van mij ook dochters krijgen voor een 2 meter bak, maar dat is misschien niet zo handig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vindt ik persoonlijk het grote nadeel van de levendbarenden. Je hebt vaak binnen de kortste keren je bak vol ermee en je moet ze dan maar zien kwijt te raken.
 
Bedankt voor al jullie reacties maar en er helaas nog niet uit. Misschien een halfbekje?

Rouwtetra's past er niet bij en zie het ook niet echt als een oplossing.

Zwaarddragers weg doen is een optie maar er is eigenlijk geen alternatief voor M-A.

Maanvissen past ook niet en kan ik er beter voor kiezen er nog een ander soort M-A cichlide bij te zetten.

Als je in de buurt woont (utrechtse heuvelrug), kan je er een paar komen halen. Ik gun ze graag een bak van 2 meter. De zonen zijn inmiddels 6 en 7 maanden oud. Je kan van mij ook dochters krijgen voor een 2 meter bak, maar dat is misschien niet zo handig.

Dat is echt heel erg aardig van je maar vrees dat die geen leven hebben met de Meeki's.

Crenicichla zal meer bij de bodem blijven, terwijl de meeste zwaarddrager jongen aan de oppervlakte zullen zwemmen.
Goed punt!

Monocirrhus polyacanthus is volgens mij wen vis met een handleiding. Ik denk niet dat die in je bestand zal passen, of iig niet in de inrichting.
Waarom denk je dat? Teveel groen in de bak?
 
Meestal is een Midden-Amerika bak een vrij schaars beplant, met vrij fel licht. M. Polyacanthus houdt juist meet van een bak met minder licht, en vsel takken en planten.

En alternatieven zijn er heus wel hoor. Astyanax soorten zouden geen probleem hoeven zijn in een bak van 2 meter, ik geloof dat Moenkhausia sanctaefilomenae ook voorkomt in veel landen in Midden-Amerika (toegegeven, het is wel een beetje valsspelen want ze zijn er door de mens uitgezet, maar ze komen er wel degelijk in de natuur voor). De keuze is niet reuze, maar er is wel keuzd
 
Meestal is een Midden-Amerika bak een vrij schaars beplant, met vrij fel licht. M. Polyacanthus houdt juist meet van een bak met minder licht, en vsel takken en planten.

En alternatieven zijn er heus wel hoor. Astyanax soorten zouden geen probleem hoeven zijn in een bak van 2 meter, ik geloof dat Moenkhausia sanctaefilomenae ook voorkomt in veel landen in Midden-Amerika (toegegeven, het is wel een beetje valsspelen want ze zijn er door de mens uitgezet, maar ze komen er wel degelijk in de natuur voor). De keuze is niet reuze, maar er is wel keuzd

Bedankt voor je advies, daar ga ik eens wat meer over lezen.

Ik kan ook Belonesox belizanus komen maar de vraag is of dat niet teveel van het goede is. Zwaarddrager mannen zijn ook niet zo groot.

Ben ook nog aan het kijken naar killi's maar dat valt niet mee
 
Ik kan ook Belonesox belizanus komen maar de vraag is of dat niet teveel van het goede is. Zwaarddrager mannen zijn ook niet zo groot.
Dat was de eerste waar ik aan moest denken maar ik vrees dat die toch wat te groot worden voor je Zwaarddrager mannen.
 
Je bak is 200m lang?
Astyanax is een optie, welk tegenwoordig al gemakkelijker aan is te komen.

Salvini moet je in ieder geval niet combineren. Dit omdat die je zwaarddragers opeet en hoogstwaarschijnlijk je meeki onderdrukt.
 
Je bak is 200m lang?
Astyanax is een optie, welk tegenwoordig al gemakkelijker aan is te komen.

Salvini moet je in ieder geval niet combineren. Dit omdat die je zwaarddragers opeet en hoogstwaarschijnlijk je meeki onderdrukt.

200meter zou ik een witte haai nemen :cool:
2meter is hij.

Salvini durfde ik ook niet aan hoor dus bedankt voor de bevestiging.
 

Terug
Bovenaan