pomp vergeten aan te zetten na waterwissel


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
Mijn pomp heeft ongeveer 14 uur uit gestaan, kan ik er van uitgaan dat ik opnieuw moet indraaien?


Ik ben namelijk al een nieuwe bak aan het opstarten voor dezelfde vissen, dus dan zou ik ze waarschijnlijk net zo goed kunnen verplaatsen naar die nieuwe bak... Waar ik geen last heb van blauwalg, en waterwissels kan doen zonder de pomp uit te schakelen (instroom zit dieper in het water)...
 
Lastig om aan te geven. Het is wel vrij lang dus wellicht dat een deel van de bacterien al dood is maar vaak kapselt een deel zich ook in. Ik heb ook weleens het vergeten en dat was ook best lang en geen nadelen ervan ondervonden.
Je hebt natuurlijk ook een bacteriecultuur in je bodem die zal doorwerken.
 
Ik heb dat ook weleens gehad en wat ik dan deed is opstartbacterien in het filter gooien en weer aanzetten, meette ik 1 dag nitriet en daarna was het weer goed
 
Ik heb nog een nieuw flesje tetra easybalance, dat fosfaat en nitraat zou verlagen.
En sera nitrivec

Zou dat helpen?
 
Nee dat helpt niet denk ik, je pompbacteriecultuur is naar zijn grootje en daar hebben fosfaat en nitraat geen invloed op, die nitrivec zou wel helpen
 
Ieder zijn mening of al die toevoegingen, maar ik zou hem gewoon aanzetten.

Als je bak ingedraaid is, en je hebt een normale inrichting met bodem en planten, en je vissenbestand is niet overbelast, dan komt het goed. 14 uur is niet kort, maar ook geen 24 uur.

Ik zou hem leeggooien maar verder niks uitknijpen of schoonmaken. Dan vullen met vers aquarium water, een keer schudden, en weer leeggooien. Daarna zet je hem gewoon aan.
 
10 bijtjes op in een 80 cm bak, eerder onderbelast dus.

Dus een waterwissel doen, en de waterwaarden goed in de gaten houden?

Kwam niet gelijk een waas uit het filter dus dat lijkt me een goed teken.
 
Ik zou ook de filter gewoon weer terug aanzetten en aankijken wat het geeft.
 
Zelf ook een keer gehad (iets van 12uur) en gewoon de pomp weer aan gezet.

Geen nadelige gevolgen ondervonden.

Maar dit is brak toch? Weet niet die "bacterieeen" reageren.
 
Ik zou het ook gewoon eerst proberen en de waarden even checken de komende dagen.
 
Gewoon aanzetten. De eerste dagen even niet teveel voeren. Dus minder als normaal.
 
Ik mag aannemen dat hij hem ook al wel weer heeft aangezet want anders zou alles wel kapot zijn;)
 
Ik heb hem gelijk aangezet toen ik het opmerkte. Het lijkt goed te gaan, nog geen dode bijtjes in ieder geval.
 

Terug
Bovenaan