pomp maakt raar geluid


C

Chanti

Guest
Mijn pomp zit in een biobox 2.
Hij maakt regelmatig een raar geluid, alsof hij niet meer volledig onder water staat.
De enige manier waarop het geluid stopt, is door het torentje ernaast (met filters) even op te tillen. Dan stijgt het water in de biobox en stopt het rare geluid.
Met als gevolg dat mijn pomp al het vuil uit de biobox in mijn aquarium blaast... :stom:
Kan iemand me hiermee helpen?
 
Maak ze dan eens een beetje schoon.
Zuigt dan vacuum.
 
doe ik ook regelmatig.
Heb er nu een nieuwe pomp inzitten sinds vorige week en opnieuw dat rare geluid.
kan ik mijn volledige biobox eruit halen om schoon te maken?
of is dat geen goed idee?
 
Licht in de pomp? Even schudden helpt soms.
Ik heb ook een biobox, meestal net na schoonmaken maakt hij meer geluid. Als hij even gelopen heeft, en dus juist wat viezer is, gaat dat weer weg.
 
bedankt, ga ik zeker eens proberen!
 
Twee mogelijke oorzaken:

- ��n van de doosjes blokkeert de doorstroming door vuil
- ��n van de doosjes bevat nog lucht die de doorstroming hindert

PS:
Ik ben zelf niet zo'n fan van de biobox filters met blokjes.
- De plastic blokjes hinderen de doorstroming
- zijn moeilijk proper te maken
- zeer duur
- de plastic doosjes nemen plek in die door filter materiaal gebruikt zou kunnen worden


Even je blauwe spons uitknijpen zit er niet in met de biobox...

in mijn ogen kan je beter even langs de lfs gaan en volgende dingen aanschaffen:

1. een doosje siporax
2. een groffe blauwe filterspons die je op maat kan knippen
3. een zakje witte watten

Van onder naar boven steek je dan in je filter:

blauwe filterspons, siporax, blauwe filterspons, witte watten.

Je gaat vele malen beter filteren.

Eventueel steek je de siporax in een zakje van uien of mandarijntjes zodat je ze makkelijk kan verwijderen indien je de onderste spons moet reinigen.

Een beetje spijtig hoe sommige merken producten uitvinden die vele malen slechter zijn dan de basis oplossing en er vervolgens dmv een beetje marketing nog eens veel geld voor durven vragen.

r-2dFTmS51LUK9a6icdaF2dkggzgJ28C.jpeg
 
Ik heb idd in de biobox ook geen origineel filtermateriaal zitten,
 
Chanti zei:
doe ik ook regelmatig.
Heb er nu een nieuwe pomp inzitten sinds vorige week en opnieuw dat rare geluid.
kan ik mijn volledige biobox eruit halen om schoon te maken?
of is dat geen goed idee?

Dat zou ik niet doen.
Ook in het filter zelf zitten bacterie.
Maak je het te schoon,kans op wit water.


Enne ..blauwe filterspons, siporax, blauwe filterspons, witte watten.


Siporax-blauwe spons---fijne spons-witte laag.
 
Je kan de filter prima schoonmaken. Je moet dit enkel doen in een emmer met aquariumwater en niet onder de kraan.

Ik stak altijd een spons voor de siporax om te voorkomen dat er stukje in de kamer met pomp zouden raken.

Die extra fijne spons kan je idd doen.
 
Daarom zit dat helemaal beneden.

Niet bovenin. dan spoelt de bacterie het filter uit.


O,gaat weer over de bio-box.

En FILTER NIET schoonmaken. ook niet in Aquawater.
 
ik maak altijd mijn filter schoon met aquariumwater...
Ik ga eens proberen met die nieuwe opstelling.
Hoe dik moet elke laag dan zijn bv: witte watten?
Mag je ineens de 4 doosjes vervangen of geleidelijk aan 1 voor 1?
 
Dan spoel je toch bacterie weg !!
Die moet niet vervangen.
Siporax zit er voor altijd in.
Sponzen pas als ze uit elkaar vallen.
Alleen de witte watten.
 
Bertus,

ik deel je mening niet.

Mijn filter heeft een theoretisch debiet van 1000L/uur.

Bacteri�n houden zich dus wel degelijk goed vast op een substraat zoals syporax, anders zouden ze gewoon van de siporax geblazen worden.

Ik zou zelfs durven zeggen dat het af en toe uitspoelen je bacteriecultuur ten goede komt.

Bacteri�n groeien op en over elkaar, op de lange duur kunnen deze opstapelen en de doorstroming op bepaalde plekken verminderen.

Volgens jou idee zijn pot filters zoals die van eheim volledig verkeerd opgebouwd:

schemafiltreext.gif


Ikzelf heb een eheim 2217 op een bak van +/- 240L hangen.

het water stroomt als volgt door m'n filter:

groffe spons --> enkele liters siporax --> groffe spons --> filterwatten.

Voor de eerste spons zit een kleine ruimte in m'n filter waar alle groffe vuil blijft azitten zoals slakkenhuisjes, plantendelen etc. Hier leeft een legertje garnalen die zich te goed doen aan al dat lekkers...

Sponzen mag je ook prima uitspoelen als ze vuil worden / dichtslibben.

Er wordt veel gezegd over filters etc, maar mijn theorie is de volgende:
het enige wat telt in een filter is oppervlakte vergroting, doorstroming (biologische filtering) en opvangen van groffe deeltjes (mechanische filtering):
Oppervlaktevergroting om de bacteri�n plek te geven om zich vast te hechten
doorstroming om de bacteri�n te voorzien van voedingsstoffen.

Mechanische filtering dmv filterwatten zodat al de vissenpoep niet op de modem terecht komt.

Voor de grootste oppervlakte heb ik me laten vertellen dat Easy Life Symbiont en sera syporax de beste zijn. Voor mechanische filtering: filterwatten van gelijk welk merk.


Ik ben er van overtuigd dat je filter prima werkt met alleen filterwatten en syporax. De sponzen gebruik ik enkele om alles op zo'n plaats te houden.

Wie heeft er gelijk, potfilters (eerst biologische en dan mechanischer filtering) of binnenfilters (eerst mechanische dan biologische filtering)?

Beiden zijn even goed volgens mij. Technisch heeft een binnenfilter het voordeel dat je biologische deel minder makkelijk zal dichtslibben omdat eerst het groffe vuil uit het water wordt gehaald. Bovendien kan je bij een binnenfilter makkelijker de watten vervangen. Maar een buitenfilter bevat meestal vele malen meer filtermateriaal.

Ik ben fan van buitenfilters simpelweg omdat je dan minder techniek in de bak hebt en meer plak voor planten en visjes :)

Tot daar mijn filter-rant
 
In jij denkt,dat ik in de 13 jaar stil heb gezeten,met mijn filters.
Dat ik dat ook niet allemaal uit geprobeerd heb.

IK heb geen binnenfilters meer.
Alles vervangen door buitenfilters.

Jij hebt dus,, groffe spons --> enkele liters siporax --> groffe spons --> filterwatten.

Hoe maak jij dan Groffe spons schoon. dan eerst de siporax eruit?

Volgens jou idee zijn pot filters zoals die van eheim volledig verkeerd opgebouwd:

Nee, ze denken alleen aan hun eigen centen.
Een spons met dezelfde werking is 10 x goedkoper dan Efimech.


Ik ben er van overtuigd dat je filter prima werkt met alleen filterwatten en syporax.??????
Wie heeft dat? IK niet.!!!!

Ik zei,dat is om teveel stof uit de bak te halen. Tijdelijk,niet permanent.
 
Ik heb geen ervaring met efimech dus kan me daar niet over uitspreken.

Wel ben ik van mening dat siporax beter werkt dan een spons. Kijk maar naar de mensen die gebruik maken van bioloog. Die gebruiken lavasplit, syporax, bioballen, hydrokorrels, ...

Op zich is het prima dat je een andere mening hebt anders zou het forum verdomd saai worden. :p

Aan de topicstarter om mee te nemen wat volgens hem de goede idee�n zijn :)
 
Chanti zei:
Hoe dik moet elke laag dan zijn bv: witte watten?
Mag je ineens de 4 doosjes vervangen of geleidelijk aan 1 voor 1?

Voor sponzen zou ik enkele cm dik gaan pakweg 5cm per spons.

Witte watten moet je wat aanvoelen: te dik => te veel waterweerstand en komt je pomp droog te staan. Te dun en je zweefvuil zal er door komen. De rest van je plek vul je dan op met een biologisch filtermateriaal.
 

Terug
Bovenaan