Poll van 17 april 2018: Wat motiveert jou?

Discussie in 'Poll' gestart door jessicapilon, 17 apr 2018.

?

Wat motiveert jou?

1. het ontwerpen en creëren van een levend schilderij

18 stem(men)
    51,4%
  2. het gedrag en de wisselwerking tussen de bewoners

20 stem(men)
    57,1%
  3. het zo specifiek nabootsen van een stuk natuur

9 stem(men)
    25,7%
  4. het meedoen aan wedstrijden

2 stem(men)
    5,7%
  5. het bestuderen van het ecosysteem

9 stem(men)
    25,7%
  6. het aansluiten en vernieuwen van technische snufjes om het aquarium te optimaliseren

6 stem(men)
    17,1%
  7. iets anders

7 stem(men)
    20,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    De onderstaande poll is tot stand gekomen met medewerking van eVolution en onze dank dan ook voor het idee.
    Wij zijn wel nieuwsgierig naar de verschillende motivaties voor het houden van aquaria. Vandaar deze poll.
    Om het een beetje overzichtelijk te houden gaan we proberen om de motivaties in categorieën te verdelen, maar staat die van jou er niet tussen, vul dan gerust aan middels een post. Toelichting en discussie zijn uiteraard welkom!
    Veel plezier met deze poll:daisy:

2. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Mijn bak staat vol planten. Wat ik vooral belangrijk vind is het creëren van een zo optimaal mogelijke balans tussen vissen en planten en waterkwaliteit.

Ik geef co2 en zorg er voor dat wat de planten betreft deze verzadigd zijn kwa voeding en co2 zodat de bladeren luchtbelletjes loslaten.
    (Optimale assimilatie).

Wat ik mooi vind aan mijn vissen is dat verschillende soorten uit verschillende regio's goed met elkaar om kunnen gaan.
    Gedrag naar elkaar toe en zelf paar gedrag van verschillende soorten.
    Al heb ik nog nooit baby's gehad van verschillende soorten.

Daarbij komt dat de bak in mijn woonkamer staat en ik het belangrijk vind dat deze er goed verzorgd bij staat.

3. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Het creeren van omstandigheden die voor de vissen rond "optimaal" zitten, hierbij enigzinds rekening houdend met het natuurlijjk biotoop, maar niet voor de volle 100% omdat dit beperkingen met zich mee brengt die minder gewenst zijn bij het aanzien van het aquarium, omdat het ook de huiskamer gezelschapsbak is.

Een hele grote uitdaging hierbij is een balans vinden die zowel voor de planten als de vissen gunstig is, zonder dat ze elkaar in de weg gaan zitten. En ik moet eerlijk zeggen dat is best een uitdaging vind ik.

4. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Ik kruis meerdere dingen aan (wat niet kan, hint:p);)

Ik vind het heel mooi om een eigen stukje natuur na te bootsen, een mooi stukje natuur in huis halen. Een stukje natuur wat je geheel zelf in de hand hebt, zelf kunt inrichten, zelf moedertje natuur spelen:p

De interactie tussen de vissen vind ik ook prachtig om te zien, de ramirezi die telkens naar je toe komt, of de nannostomus allemaal wegjaagd omdat hij daar wil zitten:D

En met de Parosphromenus die ik wil houden, is mijn motivatie dat ze gewoon prachtig zijn.:p
    En omdat ze bedreigd zijn, of bijna uitgestorven. Dus ik wil helpen om het soort te laten overleven:daisy:

5. eVolution

eVolution

Lid geworden:
    23 mrt 2018
    Ik zou er zelf ook wel meerdere kunnen aanvinken, maar daar heb ik bewust voor gekozen bij deze poll, om je te dwingen na te denken over wat je nu het meest motiveert in het (onder)houden van een aquarium.

Ik moet dan toch voor "het zo specifiek nabootsen van een stuk natuur" kiezen. Hoewel ik de werking van het ecosysteem en de interactie tussen vissen en planten ook reuze interessant vind, is het nastreven van het zo nauw mogelijk nabootsen van een stuk natuur het uiteindelijke doel voor mij.

6. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Als het goed is dan kunnen jullie nu wel meerdere antwoorden aanklikken;)

legoloco, Ruben01 en eVolution vinden dit leuk.
  7. eVolution

eVolution

Lid geworden:
    23 mrt 2018
    In dat geval heb ik direct wat antwoorden toegevoegd:
    1. het zo specifiek nabootsen van een stuk natuur
    2. het bestuderen van het ecosysteem

3. het gedrag en de wisselwerking tussen de bewoners
    4. het ontwerpen en creëren van een levend schilderij

1. Want uiteindelijk is de natuur het voorbeeld dat ik nastreef.
    2. Het ecosysteem moet op orde zijn en is daarom voor mij een van de belangrijkste zaken in het aquarium, daarnaast ontzettend interessant om te bestuderen en van te leren.
    3. De bewoners zijn uiteraard een deel van dat ecosysteem, en de fauna vertonen nou eenmaal interessant gedrag. Met name het broed en eet gedrag van bepaalde soorten.
    4. Wellicht iets onnatuurlijk of juist niet (afhankelijk van hoe je er tegen aan kijkt) maar aquascaping kan voor zeer mooie resultaten zorgen. En als je aquarium in het zicht staat is het wel zo fijn dat het er mooi bij staat en ook belangstelling wekt.

jessicapilon vindt dit leuk.
  8. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Een aantal leden zullen het gemerkt hebben; ik ben geïnteresseerd in de techniek om mijn bak zo goed mogelijk te laten werken. Verder wil ik mijn planten optimale kansen geven tot ontwikkeling. Daarbij kijk ik niet zozeer naar de natuur, ik heb een gezelschapsbak, maar ook ben ik niet bezig met plantenpaadjes, geschoren hegjes, kortom, scaping. Ook dat vind ik niet echt natuurlijk, wel kunstig, overigens.

9. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zelf ben ik ook meer van het ruige werk dus planten erin en lekker de bak vol laten groeien en af en toe eens wat snoeien. Scapen kan erg mooi zijn voor het oog maar dat is niet mijn ding.

RichD1011 vindt dit leuk.
  10. Esthersvisjes

Esthersvisjes

Lid geworden:
    14 aug 2016
    Voor mij is het nabootsen van een stuk natuur hetzelfde als het maken van een levend schilderij. Want door het er natuurlijk proberen uit te laten zien ziet het er eigenlijk ook meteen heel mooi uit. Vind ik. :D

Ruben01 vindt dit leuk.
  11. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Maar door een heel mooi levend schilderij te maken, boots je niet direct de natuur na:deal::D;)

12. Esthersvisjes

Esthersvisjes

Lid geworden:
    14 aug 2016
    Nee, dat klopt, maar dat schrijf ik dan ook niet. :deal::D

Ruben01 vindt dit leuk.
  13. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik ben niet bezig met het zo specifiek mogelijk nabootsen van een deel van de natuur.
    Na vele eeuwen nadenken is nog steeds een groot deel van de mensheid van mening dat er voor het creëren van de natuur een god of godheid nodig is, en ik denk dat dit ons stervelingen inderdaad niet gegeven is.

Maar ik wil het "schilderij" in mijn aquarium er wèl graag "natuurlijk" laten uitzien.
    En daarmee bedoel ik niet alleen dat ik wil dat mijn bak oogt als iets dat in het wild zou kunnen voorkomen, maar ook dat de organismen (vissen, planten en garnalen, maar ook micro-organismen) in mijn aquarium een evenwicht bereiken - weliswaar met enige bemoeienis van mijzelf. Die bemoeienis wil ik zo beperkt mogelijk houden, niet uit luiheid maar omdat ik graag wil dat het evenwicht zoveel als mogelijk vanzelf in stand blijft. Het gedrag van en de wisselwerking tussen de bewoners moeten daarvoor dan zorgen.

En als ik daar met veel plezier en belangstelling naar kijk ben ik natuurlijk ook het "ecosysteem" aan het bestuderen.

Eerlijk gezegd wil ik het gebruik van de beschikbare technologie liefst tot een minimum beperken. Ik vind dat elke technologische interventie het evenwicht in mijn aquarium beïnvloedt op een zodanige manier dat ik er niet zonder ernstige gevolgen mee kan stoppen, en dat is dus tegennatuurlijk. Natuurlijk maak ik gebruik van techniek (filter, verlichting, verwarming), maar niet meer dan noodzakelijk.
    En met wedstrijden heb ik al helemaal niets.

Ruben01 en eVolution vinden dit leuk.
  14. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Het gedrag van de bewoners vind ik gewoon super . Als je deze kan combineren met bv. een levend schilderij is dat nog extra meegenomen , maar uiteindelijk werken de meeste mensen naar eenzelfde punt toe , maar onder een andere motivatiebron .

15. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Het blijft een hobby!

Staat ook onderaan het bericht.

Dus voor mij is het een hobby om een beetje bezig te zijn met het aquarium. Maar het moet geen verplichting worden.
    Dus ook bij mij geen strakke lijnen. En ook geen snoeiplan.

Het komt zoals het komt. Het moet er leuk uitzien. Ik houd ervan om veel vissen te zien. En ook het gedrag naar elkaar.
    Planten maken het aquarium compleet. En ik probeer deze zo mooi mogelijk te houden.

Maar mijn roots liggen in zeeland. Dus ik ben ook best wel zuinig. Geen overvloedige hoeveelheden planten voedingen CO2.
    Maar iets wat net voldoende is om geen algen te krijgen.

Techniek voor het aquarium vind ik ook leuk. Maar het moet niet zichtbaar zijn. En het moet ook echt een functie hebben.
    Dus voor die paar druppels voedsel per dag, heb ik geen computer nodig. Ook de CO2 heeft geen pH meter nodig.
    Het moet meer werk uit handen nemen, dan voor extra werk en kopzorgen zorgen.

Maar een goede lichtcomputer vind ik dan wel weer nodig.

Hou het simpel en geniet!

Cornelius vindt dit leuk.
  16. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Volgens mij is dat geen nieuws:D:D;)

17. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Het stond niet in de PZC.

jessicapilon vindt dit leuk.
  18. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

:D:D

19. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ik heb deze drie aangeduid:

1. het ontwerpen en creëren van een levend schilderij
    2. het gedrag en de wisselwerking tussen de bewoners
    3. het zo specifiek nabootsen van een stuk natuur

20. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik heb "iets anders" aangekruist. De andere opties zijn niet echt een motivatie, eerder een doel.
    Ik doe het niet omdat ik een biotoop of een levend schilderij wil creëren, maar gewoon omdat het een passie is, en ik er gelukkig van word. En waar die passie vandaan komt, dat weet ik ook niet echt.

Ruben01 vindt dit leuk.
  21. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Dit is een moeilijke voor jou Christian . Misschien moet je ooit op zoek gaan naar het antwoord op jou vraag maar ik vrees dat die niet in de buurt van jou woonomgeving te vinden ga zijn .

22. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ergens "gelukkig van worden" lijkt mij een behoorlijk sterke motivatie.
    En de analyse van dat geluk lijkt me van minder belang .....

MaestroCygni en quistero vinden dit leuk.