1. Bezoekt u onze sponsor om onze server in stand te houden?

Poecilia reticulata - Guppy

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Ingrid89, 25 apr 2012.

View Users: View Users
  1. Ingrid89

Ingrid89 Guest

• Wetenschappelijke naam
      Lebistes Reticulatus ookwel Poecilia reticulata
    • Nederlandse naam
      Guppy, Miljoenenvisje
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      Zeer tolerant
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Kan zowel koud als subtropisch als tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      Een harem is gebruikelijk, maar kunnen prima als koppel of solitair.
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Overal
    • Herkomst
      Zuid Amerika

Man:
    272397_0_82_p1020981.jpg
    Vrouw:
    998328_0_82_p1020898.jpg

2. TS
    TS
    Ingrid89

Ingrid89 Guest

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

60cm, voornamelijk Zuid Amerika, veel planten, drijfplantjes, hout, medebewoners Blauwe Tetra(Fredcochui Boehlkea), Corydoras Trillineatus en Pygmaeus, Vuurgarnalen
      Leidingwater, temperatuur 24 graden, maar heb ze ook op kamertemperatuur gehad, dan zijn ze iets minder actief.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Erg hyperactief, mannen zijn bijna altijd wel 'op jacht' naar een vrouwtje om mee te paren. Ik heb drie broertjes, die grotendeels met z'n drietjes de hele bak door racen.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Druk, erg druk. De andere bewoners worden zonder pardon omver gezwommen, en eten wordt voor hun neus weggevist.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Een van de bekendste aquariumvisjes ooit. Bijna iedereen heeft wel eens guppen gehouden. Het zijn erg leuke visjes, maar heel, heel erg hyperactief. Niet houden bij vissen die op hun rust gesteld zijn, zoals Gouramies. De mannetjes kunnen alleen gehouden worden, maar het is natuurlijk natuurlijker om ze bij vrouwtjes te zetten. Hou dan wel rekening met VEEL nageslacht. Deze levendbarende visjes kunnen wel tot 100 nakomelingen per worp baren, en vrouwtjes kunnen het sperma van een mannetje opslaan om meerdere keren hiervan zwanger te raken. Ma en Pa eten overigens wel wat van hun kroost op, maar met genoeg drijfplantjes en andere schuilplekken hou je er nog genoeg over. Weet goed waar je aan begint als je zowel mannen als vrouwen neemt!

3. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
      60cm, het is een speciaal bakje voor guppy's met verder nog wat crystal reds, en als het goed is zitten er nog 2 dwergscholletjes in. het aantal planten valt mee, maar wel veel drijfplanten. het water is komt direct uit de kraan. er hangt geen verwarming in, maar de bak staat in de kamer dus koelt nooit te ver af.
      ik heb 1 man en 4 vrouwen, en de man is voortdurend bezig om de vrouwen te versieren, maar niet op een hele drukke manier. overigens zijn ze sowieso helemaal niet zo druk. ze scharrelen gewoon lekker door het aquarium(komt vast door de koelere temperatuur). zoals als iedereen waarschijnlijk wel weet kweken ze erg gemakkelijk, maar ze eten pas geboren jongen wel op. wat eigenlijk alleen maar mooi is anders krijg je er gauw te veel.
      trekken zich niks van de andere bewoners aan.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      zijn goed zichtbaar in het aquarium door hun felle kleuren en leuke gedrag. ik zou ze zelf niet gekozen hebben, maar een ander familielid heeft dit voor mij gedaan. en ben er eigenlijk wel blij mee. zo leer ik de 'beginners visjes' beter waarderen.

hiaha.jpg

4. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

150 cm en 80cm. Gezelschapsaquarium resp. kweekaquarium. Beiden beplant.
      Aangepast water: leidingwater wordt voorbehandeld met eikenextract of pH-verlager. pH = 7 , 8 �dgH en 5 - 8 �dkH.
      Mannen jagen vrij vaak achter soortgenoten, ook achter andere mannen bij gebrek aan vrouwtjes.
      verdraagzaam
      verstoppen zich af en toe als ze er de gelegenheid toe krijgen. Vrouwtjes sober, mannetjes gekleurd. Vaak jongen, toch altijd weer leuk, wat nieuw leven in het aquarium.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Makkelijk, gaat vanzelf. Levendbarend. Het vrouwtje verstopt zich tussen de drijfplanten voor ze moet gaan afleggen. Zo krijgen de jongen meteen wat meer overlevingskansen (hoewel veel pasgeborenen zich toch gewoon naar de bodem laten zakken en deze vaak nooit bereiken). Maar ze eet ze wel zelf op. Na ong. 24 uur stijgen de overlevingskansen spectaculair omdat ze al sneller kunnen wegzwemmen. Na 2 weken zijn ze groot genoeg om niet meer ten prooi te vallen aan hun eigen soort. En na 4 weken weten ze zelfs aan bijv. congozalmen te ontsnappen.

5. WillemRM

WillemRM

Lid geworden:
    14 sep 2010
    Omstandigheden eigen aquarium :
    60 x 30 x 30 bakje, grind en kokosnootschelpen , wat drijfplant (demersum), crypto's en valissneria, leidingwater

Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).:
    overwegend goed, maar ze kunnen wel eens bekvechten met elkaar. Af en toe is er een kleintje dat het niet kan laten de andere lastig te vallen, te nippen, wat ik een een "psycho guppy" noem.

Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Geen ervaring, hou ze apart.

Eigen mening over de vis in zijn totaliteit :
    Het is heel moeilijk gebleken om in de handel gezonde guppies te vinden. Telkens ik een groepje kocht was er na korte tijd wel een probleem. Ik zou ze dus zeker niet zomaar in een gezelschapsaquarium loslaten, maar enige weken in observatie houden. Ik had er laatst nog zes besteld per koerier, daarvan hadden er twee duidelijk begin van vin- en bekrot en in de uitwerpselen zaten wormeitjes. De twee heb ik niet meer kunnen redden en ik vrees dat de rest, die in een aparte zak zaten, ook besmet waren want ik heb nu om de andere dag een gup met ziekteverschijnselen. Ik zal de hele bak moeten behandelen.

Verder zijn het heel leuke en actieve visjes, zwemmen door de ganse bak, en, wat ik zelf heel belangrijk vind, gemakkelijk uit te vangen.

De bak moet zeker niet kleiner zijn dan wat ik nu heb, nl. 60x30x30.
    vooral omdat ze niet graag bij de filteruitlaat zwemmen. Een lange smalle en niet te hoge bak lijkt mij ideaal, vanaf 80 cm.

[b]Ervaring met de kweek van deze vis:( Al te) makkelijk.