PO4 en EI


S

Sparkske

Guest
Even een snelle schets van de voeding:
Zondag

Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
Voeg 22 ml toe van de fles met het label N (NO3)
Voeg 32 ml toe van de fles met het label P (PO4)
Voeg 24 ml toe van de fles met het label K (Kalium)


Maandag

Voeg 12 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Dinsdag

Voeg 22 ml toe van de fles met het label N (NO3)
Voeg 32 ml toe van de fles met het label P (PO4)
Voeg 24 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Woensdag

Voeg 12 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Donderdag

Voeg 22 ml toe van de fles met het label N (NO3)
Voeg 32 ml toe van de fles met het label P (PO4)
Voeg 24 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Vrijdag

Rustdag

Zaterdag

Rustdag

Dus normaal gezien zou ik 2mg/L PO4 hebben !

Nu heb ik sinds vandaag een Hanna PO4 testen dus deze ineens maar getest e nu krijg ik dat er 0.84 MG/L po4 is een beetje laag denk ik dan !!


PO4 samenstelling = 4 gram + 500 ml water.

Zou het verbruik zo hoog liggen ?
 
Je voegt in 3x toe zie ik dus steeds zo n 0,65mg/L.
deze week heb je dan denk ik 1,3mg toegevoegd. Dan zou 0,84 kunnen, maar de helft van voor de verversing zit er ook nog. Om dit te controleren moet je eens uitrekenen hoeveel je op 10 liter moet toevoegen en dan met de meter de emmer controleren of dat op minimaal 2,0 zit.

Kun je ook nog met druppels testen om te zien wat die zeggen??
Je oplossing van 4 gram klopt helemaal. Ik doe dit ook zo en voeg 40ml toe op dik 100 liter.
Ik denk dat je op 10 liter zo n 4 ml moet toevoegen.
 
Kan mij ni voorstellen dat ik een keer ben over geslagen met doseren :)

Testen met druppels zal moeilijk gaan want druppels waren op daarom dat ik de PO4 tester gekocht heb :)

Kan de test wel eens doen maar hoe lang moet ik er tijd tussen laten tussen het doseren en het testen ?

Dus het komt er op neer meer doseren per week ....







Vroeger kon je alles uitreken op de website => http://rota.la/nl/ maar deze is weg blijkbaar :(
 
Of je meer moet doseren durf ik niet te zeggen omdat ik niet weet of je apparaatje wel klopt.
Het beste is om dit te testen op een emmer met 10 liter kraanwater. Dan moet je boven de 2 mg gaan uitkomen.
Dat je de 2 mg/L in 3x geeft is verder prima hoor. Dat doen wel meer mensen. Maar dan heb je een flink verbruik moet ik zeggen omdat er ook nog een deel inzit van voor de verversing.
Ik voeg daarom altijd wekelijks toe en af en toe test ik even voor en na het verversen de waarden.

Als je het in de emmer doet dan even een poosje flink doorroeren met iets en dan moet het wel goed vermengt zijn neem ik aan.
Zelf heb ik het niet op de calculators en bereken ik het altijd op papier. Voor 20/2 doe je 20ml no3 en 40ml po4 namelijk per 100 liter water.
Jij zal per week iets van rond de 100 ml po4 moeten toevoegen denk ik.

Edit: ja 96 zie ik net :D.
 
test is bezig ..


Dus 10 Liter water 4ml PO4

en hij geeft 2.50 mg/L aan dus denk dat de test wel kan kloppen vermits ik 99 % zeker wel eens 4.5 gram in het busje heb zitten :)
 
Dus dan denk ik meer doseren om zeker altijd boven 1 mg/l te zitten
 
Ja je hebt dan meer verbruik dan ik heb. Na het doseren zit ik rond de 3,5mg en na 1 week heb ik nog zo n 2,5 mg over.
Ik denk dat je wel genoeg hebt aan constant die 0,84 hoor. je moet nu ook vandaag nog toevoegen zeker??
Dat is dan zeg maar 0,7mg bij de 0,84 en dan zit je rond de 1,5mg.

Als je al hebt toegevoegd dan was er voor de toevoeging dus bijna niks meer over. Je zit net boven wat je toevoegt namelijk.
 
deze ochtend heb ik 32 ml toegevoegd :(

Dus ik begin al te denken dat ik veel verbruik heb ! of de akadama slorpt het nog steeds op ...
 
O ja daar zeg je nu wat. Die bodem neemt ook op weet ik uit andere topics. dat zal de oorzaak dan zijn hoor.
Je hebt al 0,7 dik toegevoegd en dan zit je nog net daarboven namelijk.
Ik weet dat deze bodem dat kan doen en dat kan een tijdje aanhouden dus. Vandaar dat je de po4 verliest.
 
Zal een combinatie van de 2 zijn zoals je zegt
Allen maak ik mij zorgen dat ik tegen zaterdag een te kort ga hebben aan PO4 !!

Want eergisteren heb ik gedoseerd en vandaag schiet der niets van over dus da wil zeggen dat er zaterdag geen PO4 meer in de bak zit en zondag is het pas waterwissel + onderhoud
 
Ja dat is een nadeel van die bodem. je kan wel dagelijks het nu meten en desnoods wat po4 bijdoseren zodat je boven de 1mg blijft.
Ik hoop dan voor je dat de boden snel verzadigd is.
 
jessicapilon zei:
Ja dat is een nadeel van die bodem. je kan wel dagelijks het nu meten en desnoods wat po4 bijdoseren zodat je boven de 1mg blijft.
Ik hoop dan voor je dat de boden snel verzadigd is.

Ik hoop dat ook :)

Spijtig dat zo geen NO3 tester hebben is wel best handig en snel!!
 
Ja dat kan weleens hetzelfde probleem zijn. Misschien toch weer druppels halen.
 
Ik zie dat als je de foto inzoomt dat er ook nitriet op staat.
Nou domme fout dus.
 

Terug
Bovenaan