Plotselinge temperatuur afwijking Inkbird ITC-308


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Nu heb ik zo'n half jaar a 3 kwart jaar een Titanium heater in de bioloog van de huiskamerbak hangen, aangesloten op een Inkbird ITC-308.

Vanaf de start gaf die (+/-) de juiste temperatuur aan, 26graden.
hetzelfde als mijn analoge thermometer ook aangaf. die heb ik na een paar weken maar uit de bak gehaald.

afijn ik steek zojuist mijn hand in de bak voor onderhoud... en ik vond t water zo fris.
ik heb dus weer even een analoge thermometer in de bak gehangen en die stond op 23,5 a 24.
Inkbird gaf netjes 26,1 aan. 2e analoge thermometer erin gehangen en die geeft ook +/- 24 graden aan.

zit dus zo'n 2-2,5 graden verschil in, 2 weken terug merkte ik nog niks aan het water met onderhoud...

Heb de Inkbird nu even gekalibreerd op minus 2 graden maar:

1. Kan dit zomaar na een half jaar gebruik?
2. mag dit zomaar na een half jaar gebruik?
3. is de probe (ik denk dat t m daar in zit) te vertrouwen, of beter vervangen?

ik stel versteld :oops:

Voor de duidelijkheid:
Probe van de Inkbird zit in de 1e kamer van de bioloog, heater in de 3e.
analoge thermometers hang ik altijd in de bak zelf.
 
heb je een metalen probe of een kunstof,die metalen wil af en toe problemen geven ze hebben ook een kunstoffen probe speciaal voor aquaria
 
Mijne is van metaal inderdaad.

zou dat t zijn? even zoeken naar die kunststof dingen dan... heb je toevallig een linkje?
 
Ik ga er vanuit dat het je probe is inderdaad. Heb deze zelf ook al 2 keer vervangen, en heb nu dus ook de kunststoffen op voorraad liggen. Op de een of andere manier zijn die metalen soms heel snel defect. 1 heeft het bij mij een hele tijd gedaan, de ander was ook in no time kapot. Inkbird geeft er geen garantie op in ieder geval, in mijn situatie.
 
Mijne is van metaal inderdaad.

zou dat t zijn? even zoeken naar die kunststof dingen dan... heb je toevallig een linkje?
Voordat ik mijn 306A had gekocht had ik vooraf met de chinese fabrikant overlegd, temeer omdat ik een versie kocht met wifi diee hier niet leverbaar is....inkbird gaf toen al aan mij te kennen om voor aqaurium doeleinden niet de metalen versie te nemen
Helaas zijn er veel inkbird door detailhandelaren ingekocht met metalen probes, en worden werden op de markt gezet.
 
ik heb bij mij de metalen probe uit voorzorg vervangen,die metalen deed het al ruim 2 jaar probleemloos,maar wou de problemen voor zijn
 
ik heb hem gekoht op amazon.de ff zoeken op inkbird probe kost dacht ik 12,95 euro
Amazon product ASIN B07TX7PYSC

Dat moet m zijn! is er inderdaad 1tje met zo'n.. ja hoe zeg je dat... 3,5mm oortelefoon aansluiting maar ongetwijfeld iets anders :deal:

Ik ga er vanuit dat het je probe is inderdaad. Heb deze zelf ook al 2 keer vervangen, en heb nu dus ook de kunststoffen op voorraad liggen. Op de een of andere manier zijn die metalen soms heel snel defect. 1 heeft het bij mij een hele tijd gedaan, de ander was ook in no time kapot. Inkbird geeft er geen garantie op in ieder geval, in mijn situatie.

Zonde... stom ook eigenlijk.
Nouja goed ik ga maar gewoon voor die van kunststof, tot die binnen is de Inkbird even gekalibreerd en maar even in de gaten houden.

Voordat ik mijn 306A had gekocht had ik vooraf met de chinese fabrikant overlegd, temeer omdat ik een versie kocht met wifi diee hier niet leverbaar is....inkbird gaf toen al aan mij te kennen om voor aqaurium doeleinden niet de metalen versie te nemen
Helaas zijn er veel inkbird door detailhandelaren ingekocht met metalen probes, en worden werden op de markt gezet.

Dat dus, en menig handelaar zegt er ook bij voor aquarium doeleinde... op de ene plek kom je tegen dat die metalen probes niet goed waterbestendig zijn en bij de ander weer wel :juggle:

ik heb bij mij de metalen probe uit voorzorg vervangen,die metalen deed het al ruim 2 jaar probleemloos,maar wou de problemen voor zijn

Heb je geluk denk ik, zie ook bovenstaande reactie van Stefan.
Weet even niet meer precies wanneer ik de mijne heb gekocht, maar zal ergens een half jaar tot 3/4 jaar terug zijn.

Nu heb ik gelukkig geen vissen die er direct enorm last van hebben als de temperatuur lager is dan geplandt, maar dat kan ook anders zijn natuurlijk.
 
Dat dus, en menig handelaar zegt er ook bij voor aquarium doeleinde... op de ene plek kom je tegen dat die metalen probes niet goed waterbestendig zijn en bij de ander weer wel :juggle:
de ellende is alleen dat inkbird zelf op de website de metalen ook als "geschikt" voor aquarium omschrijft, echter bij persoonlijk contact kreeg ik het advies voor de kunstof.
 
Inmiddels de kunststof probe op de Nederlandse Amazon besteld, kwam alsnog vanuit Duitsland geloof ik maar binnen 2 dagen binnen!
Tot nu toe bevalt die prima :deal:
 
Inmiddels de kunststof probe op de Nederlandse Amazon besteld, kwam alsnog vanuit Duitsland geloof ik maar binnen 2 dagen binnen!
Tot nu toe bevalt die prima :deal:
En het temperatuurverschil is hiermee ook opgelost?

Overigens had je bij Inkbird zelf aan de bel getrokken dan hadden ze je waarschijnlijk een nieuwe probe opgestuurd onder garantie. Tenminste, dat hebben ze bij een van mijn Inkbirds toen wel gedaan.
 
Om hier nog even op terug te komen:

na 3/4 jaar werkt de kunststof probe nog naar behoren, zou (just to be sure) iedereen die er nog een metalen probe op heeft aanraden deze te vervangen :))
 
Mijn standaard sensor hangt er al een paar jaar in. Geen problemen mee.

Maar ik heb zojuist toch maar een kunststof probe bij Amazon besteld.
Heb ik tenminste gelijk een vervanging achter de hand.

Tevens ook maar gelijk wat espresso gerelateerde accesoires besteld, om aan de gratis bezorging te komen....
 

Terug
Bovenaan