plotselinge dood dwerggoerami


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
hallo allemaal,

Tot mijn schrik is mijn dwerggoerami plots overleden. Vanochtend zwom hij nog pronkend door het aquarium(prachtig in kleur, nog bezig met zijn schuimnest), maar vanmiddag is hij dood.
Het enige wat je aan het beest kon zien was een opgezwollen buik(kan ook door ontbindingsgassen zijn)). De rest van de vissen heeft nergens last van.

gegevens:
leeftijd: 1/2 jaar sinds aankoop
pH: 7(druppeltest)
Temperatuur: 25 *C

Kent iemand een ziekte die bij dit verhaal hoort?
of is dit puur toeval?

ik hoor graag jullie reacties!

vriendelijke groeten van:
Kikkervis
 
Die kan ik helaas (nog) niet meten, de rest van de vissen vertonen geen ander gedrag.
het aquarium loopt verder zeer stabiel en loopt al een jaar.
 
Hoelang heb je die vis
 
Opgezwollen buik zeg je, stonden de schubben uit?
 
allereerst bedankt voor het meedenken!

@Ronan, ik heb deze vis in eind maart gekocht, dus een half jaar.

@Mascha&Ivo, ik zag niks uitsteken. Aan welke ziekte dacht je?
 
Je hebt T. lalius een half jaar op 25 graden C in leven weten te houden?
 
Dat klopt inderdaad Dargine.
 
Je hield 'm veel te warm. Iets waar doorgekweekte dwerggourami's absoluut niet goed tegen kunnen.
 
Hoe moet je dat weten? eerste 5-6 dingen op google geven dus een hogere temperatuur aan.
 
Is 25 graden te warm voor Trichogaster lalius?, volgens mij niet hoor. ze verdragen een Temperatuur van 22 tot 28graden. Alleen word de hogere temperatuur van 26 tot 28 graden gebruikt voor de kweek en daarna word deze weer verlaagd tot onder de 26 graden.
 
Als je ziet dat geregeld problemen met meteen schuimnest bouwende en agressieve lalius langskomen op dergelijke temperaturen ga je wel achter je orden krabben ja. Tel daarbij op dat juist dat soort gedrag ladingen energie vreet en de kwaliteit van veel verkrijgbare nakweek Lalius al niet te best is en Jones zou wel eens stukken dichter bij de waarheid kunnen zitten dan gehoopt...

~ Ivo
 
Dat lees ik ook overal maar "ken" Dargine en Jones goed genoeg dat ze niet zomaar iets roepen hier.
Is ook wel een enorm doorgekweekt visje waardoor het er niet makkelijker op geworden is om te houden.
 
Ik begrijp hieruit dus dat de huidige nakweek in een aanzienlijk lagere temperatuur gehouden zou moeten worden. Toch jammer dat hier nooit op gewezen wordt, want ik kan me voorstellen dat veel mensen hier dan flink de mist in mee gaan en dat veel dieren hierdoor onnodig sneuvelen. :(
 
Hier op het forum doen we met zijn allen ons best in de diverse 'samenstelling visbestand' topics, maar soms is het ookeen beetje vechten tegen de bierkaai :help:
 
Tja, daar doe je weinig aan, maar het is toch noemenswaardig dat het hier wel gebeurd, vind ik.
Ik heb dan wel aardig wat ervaring, maar ook ik leer nog zat bij op het forum en daarvoor ben ik ook lid. En IWAB"s heb je overal, dus daar trek ik me niks meer van aan :)
 
Allereerst mooi om te weten dat de lalia's kouder moeten, ga ik doen!

Maar, wat mij dan wel bevreemd is dat hij tot op zijn sterfdag in volle kleuren pronkte en goed at. Ik heb zelfs van andere forum'ers gehoord dat ik blij moet zijn met zo'n mooi koppel. En deze lalia maakte pas sinds een maand een schuimnest, dus ik denk dat de temperatuur niet te hoog was.

Ik houd de dood op een tragisch, maar op zich zelf staande dood.

Maar ik ga weer op zoek naar een mooie en vooral gezond exemplaar en hoop die in alle gezondheid lang te kunnen houden!

bedankt allemaal!

rip.
K5II2084_zpsc4c8a4dd.jpg
 
Ik weet eerlijk gezegd niet of je uit die kleuren al te veel kan afleiden. Kijk je naar wilde exemplaren van de lalius dan zijn die veel subtieler gekleurd dan de nakweek. Ook heb ik het idee dat de nakweek minder met de kleuren kan 'spelen' dan wilde dieren. Oftewel: kunnen deze visjes nog wel d.m.v. hun kleuring laten merken dat ze zich niet prettig voelen?

Voor een goed exemplaar, let op de streeptekening (dat horen mooie rechte lijnen te zijn en geen doolhof zoals je soms tegenkomt) en de bult in de kop (even nazoeken, maar die hoort bij mijn weten ook niet).

~ Ivo
 
Hoi! Ik ben nieuw op dit forum! En ik houd mijn 4 dwerggoerami’s al 1 maand op ongeveer 26 graden en heb regelmatig schuimnesten, nu zelfs succesvol! Hoe lang kan de temperatuur zo blijven? Want ik wil in de lente en zomer 26 graden en in de herfst en winter ongeveer 22 graden, hoe lang houden de dwerggoerami’s het vol op 26 graden?
 
Hoi! Ik ben nieuw op dit forum! En ik houd mijn 4 dwerggoerami’s al 1 maand op ongeveer 26 graden en heb regelmatig schuimnesten, nu zelfs succesvol! Hoe lang kan de temperatuur zo blijven? Want ik wil in de lente en zomer 26 graden en in de herfst en winter ongeveer 22 graden, hoe lang houden de dwerggoerami’s het vol op 26 graden?

Zo he, das een oud topic.. Inmiddels 5 jaar later heb ik nog steeds dwerg goeramies en momenteel leven ze gelukkig veel langer dan een half jaartje.. iets met ervaring?;)

En hoelang je de goeramies 'koud' moet houden is lastig. Ikzelf houdt eigenlijk gewoon onze zomer aan. Heb de thermostaat altijd op 22 graden, totdat de lampen en buitenomgeving het aquarium de bak al hoger opwarmen..
 
Inderdaad zal tijdens de zomer de temp wel wat oplopen waardoor ze niet het hele jaar op dezelfde temp zitten. Mooi dat het nu goedgaat.
 

Terug
Bovenaan