Platy met witte stip..


F

FishieVSG

Guest
Ik heb bij een platy van mij gisteravond witte stip geconstateerd, nu heb ik deze direct in een bakje apart gezet. Vandaag heb ik circa 50% van het water ververst uit het aquarium. Ik heb vandaag ook Sera Constapur F gehaald om toe te dienen, echter zeiden ze in de winkel dat ik het zwarte uit de filter moest halen. Nu ik net de filter opendeed zie ik helemaal niks zwart alleen maar groene lagen met grove gaten. Nu ben ik geneigd om het volgende te doen:

De filter uitschakelen en pas na de kuur weer aandoen.
De platy met witte stip terug in het aquarium
Beginnen met de kuur

Is dit nu verstandig? Of moet ik gewoon de pomp aanlaten? Graag jullie advies, ben een beetje bang dat mijn platy het niet gaat redden.
 
Je moet je filter zeker niet uit doen! Dan gaan de bacteriën langzaam dood en krijg je een nitrietspiek, en dat is dodelijker dan witte stip!
Als je niks zwarts (actieve kool) in je filter hebt hoef je daar helemaal niks uit te halen. Houd de platy zolang het kan apart (het liefst met een luchtpompje ) en ververs elke dag 50% water voor het toevoegen van de medicatie. Zo voorkom je een nitrietpiek in de quarantainebak.
 
Ik begrijp dat niet helemaal, dus ik heb vandaag 50% water ververst, nu dan medicatie toevoegen, vervolgens moet de derde dag weer medicatie toegevoegd worden, daarvoor weer 50% verversen? De platy zit apart, deze krijgt dan niks van de medicatie mee?
 
Eerlijk gezegd heb ik geen grote bak, hij zit nu in een tuppleware bakje. Misschien beter om hem in een emmer te stoppen?
 
Heb hem nu in een emmer gestopt, ga naar rato medicijn toevoegen en dan iedere dag 50% verversen.
 
kijk even goed naar de bijsluiter van het medicijn, meestal mag er tijdens de kuur geen water worden ververst.

iig al goed gedaan dat je de betreffende vis meteen apart hebt gezet. kan een hoop gedonder in de hoofdbak schelen.

als ik het zo lees.

de temperatuur van de hoofdbak verhogen naar een 29-30 graden. en het daar verder goed in de gaten houden of er geen verdere slachtoffers te voorschijn komen.
dit minimaal 14dagen zo laten. meeste vissen kunnen dit prima tijdelijk hebben. maar wat voor vissen zitten er verder in de bak?

de zieke vis gaan behandelen in de emmer volgens de bijsluiter van het medicijn.
misschien een extra glazen bakje erbij halen? kan je je vis beter observeren.
luchtpompje erin hangen is zeker aan te raden.
 
Ik heb mijn platy apart gehouden en om de dag volgens de beschrijving medicijn toegediend, na de 4de dag haalde ik hem even eruit om te kijken hoe het eruit zag, bij de 6de dag leek alles weg en heb ik hem teruggeplaatst in het aquarium. Is dit wel wijs? Hij lijkt gewoon weer goed gezond en zich goed thuis te voelen..
 
Mooi dat hij weer beter is!

Als hij weer beter is, dan is het volgens mij wel goed, dat je hem hebt teruggeplaatst.
Maar dan moet de kuur wel afgelopen zijn.

Je hebt toch niet het water, met het medicijn door het riool gespoelt? Want in de rioolwaterzuivering, word er niet over kool gefilterd, dus het medicijn komt in het oppervlaktewater! Het beste is dan, om het water in de emmer even over kool te filteren, zodat het medicijn eruit gaat.;)
 

Terug
Bovenaan