Platy met geslachtsverandering kan bevruchten?


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik had een aantal baby platy's, deze waren alle vrouwtjes. Na 1jaar apart opgeroeid te zijn, heb ik ze sinds een 1,5 maand in mijn Lido gedaan, waar ze verder konden opgroeien.
Ook was ik erg blij dat het alle vrouwtjes waren, want anders heb ik straks een bak vol met dat grut.
Maargoed, ééntje heeft nu een geslachtsverandering gemaakt, zij is een mannetje geworden ... zucht :)

Weten jullie of zij/hij dan ook de andere dames kan bevruchten? Of blijft dat gedeelte van het klokkenspel dan achterwege? Want echt jagen op de dames doet ze/hij nog niet.
 
Ik ben geen kenner maar dat ze soms een man worden dat kan en die gaan ook dan denk ik als man door het leven.
Wanneer dat gebeurt weet ik niet want ik vind na een jaar best lang maar goed dat is misschien wel normaal.
 
 
Ik heb het topic gelezen, dank je wel daarvoor (y)
Dit "vrouwtje" zal dan denk ik echt een latertje zijn, dus pas laat het geslacht vormt. Misschien omdat ze eerst in een kleinere bak hebben gezeten en ze daardoor niet snel of volledig tot ontwikkeling is gekomen. Nu heeft ze de volle ruimte, en ze groeien nu allemaal erg hard en ineens is ze een mannetje...

En ik herken wel uit het topic "de mannetjes met een pseudozwangerschapsvlek", die heb ik ook eerder gezien....
Zij/hij in mijn bak heeft geen zwangerschapsvlek, maar ik dacht dat dit kwam omdat zij nog maagd was en dat ze die dan iet ontwikkelen :LOL::ROFLMAO: foutje!
Maargoed, ik begrijp dus dat zij/hij dus de dames kan gaan bevruchten :oopss: Dacht ik nog zo slim te zijn geweest ze langer apart te houden om zeker te zijn van hun geslacht.... zucht.
 
Om het verhaal te benadrukken dat een geslachtsverandering bij platy's (en zwaarddragers) kan, het volgende:
Bij platy's hangt het af met welke sex chromosomen ze geboren wordt. Normaal gesproken zijn vrouwen van de XX combinatie en mannen van de XY combinatie. Maar bij platy's kan er ook sprake zijn van een derde sex chromosoom, t.w. het "W sex chromosoom". Wordt een vrouwtje geboren met een WX of een WY combinatie dan kan zo'n vrouw op een gegeven moment veranderen in een man. Echter WX mannen zijn slecht vruchtbaar, terwijl WY vrouwen in geheel vruchtbare (en dus functionele) mannen kunnen veranderen. Deze worden namelijk geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren. WX vrouwen produceren door hun dominante vrouwelijke aandeel minder kwalitatief zaad. Terwijl WY vrouwen die veranderen in een man, een dominante mannelijke aandeel hebben. XX vrouwen blijven vrouwen. Het is zelfs zo dat een klein percentage aan vrouwen en mannen zelfs van een XX of YY combinatie zijn. Maar dat vormt echt de minderheid. Van de buitenkant kun je het niet zien van wat voor een sex chromosomencombinatie ze zijn.

De zogenaamde pseudo-zwangerschapsvlek bij mannen (hoofdzakelijk bij platy's en praktisch niet bij zwaarddragers binnen het Xiphophorus genus), "kan" zich ontwikkelen in de huid op de plek waar een vrouw een zwangerschapsvlek heeft (vandaar de naam). Doch dit heeft niets te maken met een zwangerschapsvlek. Enkel de locatie van de vlek is de verwijzing van de naamgeving. Als zo'n pseudo-zwangerschapsvlek zich ontwikkelt, dan gebeurd dat vaak als een man halfwas is of bijna volwassen is. En als het eenmaal zich aandient, dan blijft zo'n vlek ten allen tijde bestaan. Dus het zal nooit vervagen.

Bij zwaarddragers loopt de geslachtsverandering in het algemeen iets anders. Zekers als het pure zwaarddragers zijn. Want met de vele inkruisingen met een platy om tot bepaalde kweekvormen te komen is het W chromosoom ook overgebracht in zwaarddragers. Het is enkel een kwestie van wat heerst meer, de zwaarddragerinvloed of de platy-invloed in elk individueel specimen. Maar uitgaand van een pure zwaarddrager dan komt het aan op de allelencombinatie of een vrouwelijk specimen in een mannelijk exemplaar kan veranderen of niet.

Dit alles heeft overigens niets te maken met de late mannen die nogal eigen is aan het Xiphophorus genus. Een late man is ten alen tijde een man geweest en zal nooit en te nimmer tijdens zijn gehele ontwikkeling een zwangerschapsvlek vertonen. Dit even ter informatie voor de zogenaamde betweters onder ons die het niet geloven dat een geslachtsverandering van vrouw naar man mogelijk is, domweg omdat ze niet het technische verhaal erachter kennen. Niet om iemand af te vallen hoor maar ik heb ze hier wel op het forum gespot.
 
Laatst bewerkt:
Technisch verhaal Stan maar wel duidelijk:thumbs:
 
Dit valt nog wel mee. Ik kan nog wel veel uitgebreider uitleg geven. Maar het moet nog wel voor een ieder hierzo te bevatten zijn.
Nou ik kan je verhaal zo goed begrijpen, dank je wel!
 

Terug
Bovenaan