Plantjes steken, grmbl...


Heb je het over de bak van 60 cm. Een gewone ancistrus wordt daar te groot voor. Of er kleinere alternatieven zijn weet ik niet.
In mijn 'welk-bestand-wil/kan-ik-topic' heb ik een paar mooie suggesties gekregen voor een Ancistrus/L-nummer. Dat komt goed. Overigens heb ik een Lido 120, idd 60cm, maar met een behoorlijk totaal volume
 
In mijn 'welk-bestand-wil/kan-ik-topic' heb ik een paar mooie suggesties gekregen voor een Ancistrus/L-nummer. Dat komt goed. Overigens heb ik een Lido 120, idd 60cm, maar met een behoorlijk totaal volume
Ah OK

Even uit nieuwsgierigheid, is die Lido 60 x 60 of is het net geen cube?
Vind het mooie bakken.

Ik heb hier een Ancistrus cf cirhosis (spelling) en die zit op 120 cm. Hij gebruikt ongeveer een meter van de bak en kan een ontzettende snelheid ontwikkelen. Vandaar mijn reactie.
Fijn dat je al suggesties had gekregen. Ik ken dat topic inderdaad maar wist niet meer dat het van jou was.
 
Even uit nieuwsgierigheid, is die Lido 60 x 60 of is het net geen cube?
Vind het mooie bakken.
Een Lido 120 = 60x40 op de grond en dan 50 hoog. Bruto 120l, vandaar de 120 in de naam ;)
 
Dat is dan toch bodem oppervlakte. Jammer dat hij dan niet groter ...langer is.

En n, zet er dan een bodemfilter in. heb je nooit geen bodemrot.

Bij mij zaten ze er 7 jaar in. in 2x 1 meterbakken. … nu is 1 bak de inlaat los geraakt.
 
Misschien is het al gezegd, maar kan je geen loodje rond de wortels binden? Meeste waar ik mijn planten ga kopen doen een mouse/filterwat rond de wortels die ze dichtbinden met lood. Het zakt loodrecht naar de bodem en blijft daar staan.
 
Misschien is het al gezegd, maar kan je geen loodje rond de wortels binden? Meeste waar ik mijn planten ga kopen doen een mouse/filterwat rond de wortels die ze dichtbinden met lood. Het zakt loodrecht naar de bodem en blijft daar staan.
Lood is op de langere termijn niet goed voor de bewoners. Zo worden ze enkel gebundeld voor de verkoop.
Ook zou je elk stengeltje apart moeten planten, dan heb je wel heel veel lood nodig.
 
Hmmm ook weer waar. De wortels dan in een doek winden met lavasteentjes? Zakt dan ook naar de bodem.
 
Hmmm ook weer waar. De wortels dan in een doek winden met lavasteentjes? Zakt dan ook naar de bodem.
Met een cm aan bodem zul je dat blijven zien vrees ik.

Heel eerlijk? Ik denk echt dat je een bodem van gemiddeld 4 cm nodig hebt.
 
Ik denk ook niet dat je ontkomt aan 3-4 cm bodem hoor en in de praktijk is dat niet zoveel hoor om nar te moeten kijken.
 
Maar als je dat van de Hornbach al hebt dan kun je toch beter er wat bijkopen?
 
Of alleen planten nemen die je op hout of stenen kan binden.
 
Misschien is het al gezegd, maar kan je geen loodje rond de wortels binden? Meeste waar ik mijn planten ga kopen doen een mouse/filterwat rond de wortels die ze dichtbinden met lood. Het zakt loodrecht naar de bodem en blijft daar staan.

De EU wil op termijn alle loodgebruik verbieden, in Engeland is het in de hengelsport een verbod en in NL komt zo'n verbod eraan voor de hengelsport. Dit omdat lood zwaar toxisch is en schadelijk voor het millieu, dan moet je dat niet zelf in een aquarium gaan gooien. Overigens is dit geen aanval of verwijt want veel mensen zijn niet op de hoogte van het hoge giftigheidsgehalte van lood.
 
Klopt Dirk maar dar moet je dan wel rekening me houden en een filter hebben met voldoende inhoud.
 
Maar als het filter er mee stopt kan de bodem het nooit opvangen. Zal een dikkere bodem ook niet kunnen maar wel beter?
 
Juist Nicole en daarom dat ik een dikkere bodem zou nemen.. Hoe meer bacterien des te meer er kan worden opgevangen.
 
Allemaal enorm bedankt voor het meedenken! Ik heb het zwarte zand zoveel mogelijk verwijderd vanavond en een grindbodem (1-2mm) van plm. 4cm gelegd. En dat is idd veel makkelijker met plantjes erin steken. Dat had ik eerder moeten doen. Alles blijft mooi zitten nu. Als morgen het licht weer aan is zal ik ff een fotootje maken.
 
Met dit als resultaat. Hopen dat die EI toestanden een beetje gaan werken, het is allemaal een beetje half-way als je het nu bekijkt. Moet nog veel groeien

890F0FB9-8FE5-4B2C-9763-AFEDF189FA21.jpeg
 
Je moet het even de tijd geven maar met voldoende voeding komt dat vast wel goed.
 

Terug
Bovenaan