Plantje dat grasveldje vormt


D

darksel

Guest
Ik ben opzoek naar een plantje dat erg laag blijft maar geen CO2 of voedingsbodem nodig heeft. Het liefst zoiets al HC, alleen heeft die helaas CO2 nodig.
Is het ook goed te doen met naaldgras of is dit lastiger en/of duurt dit lang ?
Of weet iemand misschien nog een mooi plantje dat een veldje vormt ?
Ik heb dus een aantal eisen:
- geen CO2
- geen voedingsbodem
- en het plantje komt in mijn RIO 125
 
Je kunt ook bijvoorbeeld naaldgras op een draadmatje kopen, weet niet of dat iets voor je is?
 
Nee ben meer opzoek naar een plantje dat een veldje vormt (hoeft natuurlijk geen gras te zijn).
Ik ga vanaf zondag Profito gebruiken.
 
Utricularia graminifolia word meestal gebruik voor die doeleinden.

Typ eens in google afbeeldingen de naam, dan zie je wat ik bedoel.
 
Dan denk ik aan Echinodorus tenellus.Of:https://www.google.nl/search?q=hydrocotyle+verticillata&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=YplXUqveB8eShQfb0IGABA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1440&bih=809&dpr=1
 
Ook een optie is Sagittaria subulata.
 
Sagittaria subulata komt 60 cm hoog als ze dicht op elkaar groeien.
 
Ik weet niet of je geduldig bent, maar een paar maanden geleden heb ik dit plantje aangeschaft: http://aquarium-planten.com/?page=showp ... oduct=1607
Eerst stierf het bijna geheel af, maar na een maand of 2 verschijnen er ineens overal uitlopers die zich razendsnel verspreiden. Dagelijks zie ik weer nieuwe groene blaadjes uit de bodem piepen. Dit in een bak met weinig verlichting en zonder extra co2-toevoeging.

hDoNHmxxw0ZoFyB6rxTLDJIqICJm0WmR.jpeg



Ik denk dat het over een maand een aardig veldje geworden is.
 
Ik vind de Utricularia graminifolia een erg mooi plantje.
Maar is deze niet erg moeilijk te houden ?
En vind de Micranthemum ook mooi maar met het geduld is het iets minder :p.
Ypoc heb je misschien extra info over Utricularia graminifolia ?
Of misschien iemand anders die informatie heeft ?
Het plantje moet trouwens in het zand komen.
 
Een tijd geleden was ik ook op zoek naar een veld plantje.
Heb toen als experiment de volgende plantjes op de voorgrond geplant:
Utricularia graminifolia: Werd door de garnalen teveel aangevreten en groeide heel traag. Geduld is een schone zaak, helaas heb ik er te weinig van. Spijtig, want vind dit een prachtig plantje.
Eleocharis acicularis: Deed wel iets, maar groeide te traag naar mijn zin.
pogostemon helferi: Appelslak at er wel eens van, dus slak er uit. Niet al te makkelijke plant, maar wel heel mooi.
hemianthus callitrichoides: Doet het heel goed!

Heb alleen de HC en Helferi gehouden.
HC vind ik de makkelijkste van allemaal, alleen moet je het op de juiste manier planten.
De Helferi doet niet echt veel, maar sterft ook niet af.

In 2 andere bakken met weinig licht staat er nu Eleocharis acicularis, en het groeit beter als in de bak met veel licht.

Sagittaria subulata heb ik ook gehad en blijf vrij laag, alleen blijft het mooier als het wat schaduw heeft. In volle licht heeft het de neiging om wat geel te worden.

Als je iets wilt dat snel groeit en mooi is, bind dan wat Riccia op steen/hout/cocosnoot en leg het op de voorgrond. Prachtig zicht!
 
Staurogene sp. en je hebt tegenwoordig ook een lobelia kweekvariant dat zodenvormend is. Kijk maar op aquarium-planten.com.
 
HC makkelijkste van allemaal?:O Dacht dat die juist extreem moeilijk was?
En hoe zou je dat dan moeten planten?
 
HC is geen heel makkelijke plant, maar als je veel licht hebt gaat het ook zonder CO2 of extra voedingsstoffen

Planten doe je zo.....
http://www.youtube.com/watch?v=2n9m1wp0nYI

Het groeit alleen langzaam dicht dus geduld is een schone zaak!
 
Niekserr zei:
HC makkelijkste van allemaal?:O Dacht dat die juist extreem moeilijk was?
En hoe zou je dat dan moeten planten?

Lees ook dat het een moeilijk plantje is, misschien zijn de omstandigheden in dat aquarium goed voor HC.
Had ook een plantje gebruikt dat al een paar weken in een pot met kraanwater stond en al helemaal geel was geworden. Is na een tijd in het aquarium terug mooi groen geworden
Heb wel ondervonden dat het juiste licht belangrijk is.
Met een Color kreeg het last van alg, met een 4000K niet.
Met makkelijk bedoel ik ook dat het sneller groeit als de andere.

Had het eerst gewoon in het substraat geplant, maar als het zich uitbreidde had het de neiging om boven het substraat te groeien en kwam het wat bol te staan.
Heb het toen op een andere plaats ook geplant en er dan substraat over gedaan waardoor het grotendeels bedekt was.
Daar zit het veel steviger en komt het mooi uit de grond groeien. Duurt wel langer, maar heeft een mooier effect.
 
Ik ben een week of 2 geleden ook begonnen met het uittesten van 2 soorten planten als voorgrond. Ik heb hc en cryptocoryne prava geprobeerd. Hc is na genoeg vanzelf verdwenen na nog geen 2 weken en cryptocoryne doet het super. Ikzelf geef co2 en vrij veel licht, wel een diepe bak van 65 cm. Mss dat het daarmee niet lukte. Ik heb een PH van 6,8 en KH 2. Mss te zacht? Aangezien ik discussen heb moet ik wel zacht water hebben.
 
Heb HC al gehad in mijn 60cm en toen was het ook binnen 2 weken helemaal weg.
Heb ook de Pogestemon Helferi geprobeerd maar ook die was zo weg, die begon te verslijmen.
Nu ga ik dus in mijn Rio 125 profito gebruiken.
Het is dus een redelijk groot oppervlak dat bedekt moet worden, vind namelijk dat zand niet mooi. :p
Maar is het verstandig om naast profito ook easycarbo te gaan gebruiken om de plantjes sneller te laten groeien ?
Of is dat overbodig en is profito alleen genoeg ?
 
ikzelf voeg nog KNO3 en KPO4 toe en profito, co2 en ook wat franse rode klei in de bodem. Ook doe ik geregeld nog wat bodemvoeding van sera( flore plus en florenette A) bij de wortels. Zeker bij amazoneplanten en cryptocoryne.
 
Heeft iemand misschien nog informatie over marsilea hirsuta ?
Heb het namelijk besteld en heb het waarschijnlijk volgende week.
 

Terug
Bovenaan