Plantenvraag


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik ga een nieuw aquarium inrichten. Het is low tech dus geen co2 of iets.

Heb in vitro plantjes gekocht.

Riccia fluitans ofzo. Vorkjeskruid
Bucephalandra sp Needle leaf

Hoe kan ik deze het beste in het aquarium zetten? Ik wilde ze op een steen of hout vastmaken. Is dat oké? Ik wilde geen planten in de bodem meer vandaar.

Zijn deze geschikt? En hoe doe ik dat het beste?
 
Riccia kun je laten drijven maar ook opbinden. Let op met snoeien dat je wel vaak kleine stukjes gaat krijgen die drijven.
Buce kun je prima op hout binden.
 
Net wat John al aangeeft Riccia fluitans is eigenlijk een drijfplantje. Opbinden kan, maar met snoeien komen er echt overal losse stukjes in je bak.
Bucephalandra is perfect op op te binden, te lijmen of gewoon ergens klem te zetten.
Je zou meer variëteit kunnen aanbrengen met Anubias, Pinnatifida, Bolbitis, Microsorum en natuurlijk alle mossen.
 
Ik vindt het een rotplantje en wil hem niet weer:sorry::sorry:
Oh minder dan twijfel ik….

Mijn keuze was een beetje beperkt omdat ik alleen in vitro plantjes wilde. Van de anubias zijn alleen maar hele mini soorten in vitro te vinden. Ik heb ook zo’n ander drijfplantje nog. Limnobeum of zoiets. Maar dan ga ik wel op zoek naar nog wat mos ofzo voor de garnalen.
 
Waarom wil je alleen in vitro planten?
 
Ik ga een nieuw aquarium inrichten. Het is low tech dus geen co2 of iets.

Heb in vitro plantjes gekocht.

Riccia fluitans ofzo. Vorkjeskruid
Bucephalandra sp Needle leaf

Hoe kan ik deze het beste in het aquarium zetten? Ik wilde ze op een steen of hout vastmaken. Is dat oké? Ik wilde geen planten in de bodem meer vandaar.

Zijn deze geschikt? En hoe doe ik dat het beste?
Zo maar een tip; kijk, vóórdat je koopt, eens wat een plant die je op het oog hebt nodig heeft om goed te kunnen groeien. En dat kan vrij gemakkelijk. Alle online aanbieders geven een beschrijving bij de aangeboden planten.
 
Zo maar een tip; kijk, vóórdat je koopt, eens wat een plant die je op het oog hebt nodig heeft om goed te kunnen groeien. En dat kan vrij gemakkelijk. Alle online aanbieders geven een beschrijving bij de aangeboden planten.
Dat had ik ook wel gedaan. Ik ga dat vorkjeskruid ergens aan vast maken wat ik uit het aquarium kan halen. Dan snoei ik hem buiten het aquarium. Had ik bedacht.
 
Waarom wil je alleen in vitro planten?
Omdat ik garnalen neem wil ik geen planten met gif. En wil ook geen slakken of andere rotzooi.

Bij de winkel waar ik gisteren was vertelden ze uitgebreid dat ik niet bang hoefde te zijn voor slakken omdat ze hun planten behandelden met speciaal gif wat in Nederland niet is toegestaan om te verkopen maar werkt heel goed. Dan denk ik eeeeeeh laat maar
 
Bij garnalen laat ik planten normaal 5 dagen weken in een emmer en ververs dat dagelijks maar goed invitro is altijd goed.
 
omdat ze hun planten behandelden met speciaal gif wat in Nederland niet is toegestaan om te verkopen maar werkt heel goed.
Nou lekker dan:juggle:

Er zijn mensen die hun planten zelf behandelen met aluin om eventuele slakken te doden. Zelf geen ervaring mee maar misschien een idee voor jou.
 
Nou lekker dan:juggle:

Er zijn mensen die hun planten zelf behandelen met aluin om eventuele slakken te doden. Zelf geen ervaring mee maar misschien een idee voor jou.
Dat is ook een goede, maar ik dacht ik doe even simpel dan weet ik zeker dat het goed is!

Ik zou nog wel heel graag een wat grotere Anubias soort willen maar die kun je niet in vitro krijgen. Misschien kan ik dat dan toch voor elkaar krijgen zo.

Ik was ook niet enthousiast over wat de winkel mij vertelde. Het was een andere dan waar ik laatst was trouwens. Schijnbaar zijn veel dingen toch echt wel lastig om op de juiste manier aan te pakken binnen de beperkte tijd die ze hebben in een winkel. Je moet denk ik bepaalde afwegingen maken. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen dan.
 
Zo maar een ideetje: als je er nu een paar helenaslakken in zet, dan eten die eventueel meegekomen slakken op. Als er geen slakken voor ze zijn, eten ze mee met de garnalen. Helena's zijn niet voldoende om een slakkenplaag te bestrijden, maar om slakken in je bak te voorkomen moet ze toch wel lukken?
 
Dat is ook een goed idee!

Ik had nog iets anders. Ik zag halve kokosnoten voor in het aquarium. Kan dat niet handig zijn om gaatjes in te boren en bijvoorbeeld mos en riccia op vast te binden? Dat kan ik er zo uit tillen om te snoeien of schoon te maken. Maar weet niet of het schadelijke stoffen bevat voor garnalen?
 
Daar zit zover ik weet niets schadelijks in en mn vader gebruikte ze vroeger vaak. Wel staat het water erin stil als ze niet open zijn en dat kan minder prettig zijn denk ik.
Ik bindt mos vaak met visdraad vast op een maaskei.
 

Terug
Bovenaan