Plantenvoeding bereken


Knees

Well-known member
Lid geworden
3 juni 2020
Berichten
95
Leeftijd
58
Ik heb me al een uur door het onderdeel zelf voeding maken heen gelezen, en ik snap t nog steeds niet.
De grap is dat ik wel alle spullen van aquariumbemesting op tafel heb liggen
Ik kan altijd nog een kant en klare flacon aanschaffen maar dat wil ik dan pas als ik de stof begrijp
Kortom wie kan t mij uitleggen ?
Op de zakjes staat de verhouding die nodig is om een stockoplossing te maken
De kaliumnitraat is makkelijk 41 gram op 500 ml resulteert in een oplossing die 5 ppm nitraat en 3.15 ppm kalium toevoegd
bij een dosering van 10 ml op 100 liter
Als ik de kaliumsulfaat stockoplossing maak schrijft men 45 gram in 500 ml oplossen dosering van 10 ml op 100 liter voegt 4 ppm kalium toe
Moet ik dan de kalium van de kn03 optellen bij de k2 so4 ?
en wat doet de sulfaat uit deze oplossing als t al ergens staat sorry voor de vraag ik ben knutseltechnisch behoorlijk kundig maar dit onderdeel vind ik zoooo taai
Ik probeer te berekenen wat ik moet doseren aan kaliumnitraat en kalium sulfaat ik wil een stockoplossing zonder fosfaat m’n bak is 500 liter
Wie kan me hiermee helpen
 
Moet ik dan de kalium van de kn03 optellen bij de k2 so4 ?
Als je beide gaat doseren dan ja, die zul je dan moeten optellen. Nu ben je echter alleen bezig met Kalium, Nitraat en Sulfaat is dat ook je bedoeling?

en wat doet de sulfaat uit deze oplossing als t al ergens staat sorry voor de vraag ik ben knutseltechnisch behoorlijk kundig maar dit onderdeel vind ik zoooo taai
Sulfaat is zwavel en is ook een meststof. Hoeveel je daarvan in gooit in 'ppm' bij die 10ml is mij ook niet duidelijk. Zelf voeg ik eigenlijk alleen kaliumnitraat en kaliumfosfaat toe plus de micro-voeding zoals beschreven staat bij het Tenso recept.

Volgens mij gebruik je die Kaliumsulfaat als je toch Kalium wilt toevoegen maar geen nitraat of fosfaat en is die dus niet perse nodig. Al weet ik dit niet zeker :)
 
Ik vraag me ook een beetje af of die sulfaat nodig is want ik heb jaren deze poeders in gebruik maar heb nog nooit de kaliumsulfaat gebruikt.
 
Ik denk dat dit wordt gebruikt omdat men vaak net zoveel kalium als nitraat aanraad en dus rond de 20mg. Volgens mij zit je met alleen kaliumnitraat en kaliumfosfaat iets lager dan die 20mg aan kalium.
 
Als je beide gaat doseren dan ja, die zul je dan moeten optellen. Nu ben je echter alleen bezig met Kalium, Nitraat en Sulfaat is dat ook je bedoeling?

nee ik wil n fles nitraatoplossing,
sporenelementen met ijzer
en los de fosfaat
ik lees dat de fosfaat de grootste algenveroorzaker is dus die wil ik zo laag mogelijk doseren, ik lees ook dat de fosfaat noodzakelijk is en dat deze wanneer te laag gedoseerd word ook alg kan veroorzaken , volgens mij is er geen hobby waar zoveel verschillende meningen in te vinden zijn dus ik ga t gewoon proberen. met lage doseringen en dan opbouwen.
 
3 (tegenwoordig 4) flessen maken

Voor de macro voeding:
1) Kalimnitraat om los de NO3 te kunnen doseren
2) KaliumFosfaat om los de PO4 te kunnen doseren
Verhouding nitraat:fosfaat hou ik op 10:1 (of 20:2 etc)
Voor de micro voeding:
3) Zakje tenso mix oplossen in water
4) (Dit zat vroeger bij stap 3 in maar is beter los, minder klonteren) Los 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4) en 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4) samen op in een apart flesje van 500ml.
Stap 3 en 4 zou je moeten zien als je microplantenvoeding en stap 1 en 2 als de macro's.
 
volgens mij is er geen hobby waar zoveel verschillende meningen in te vinden zijn
Over de bovenstaande post van Daniel zal niet veel discussie zijn.
Begin met de voor geschreven waarden en na 2 weken ga je meten om tot een fijn afstelling voor JOUW aquarium te komen.
Maar sommige aqua's maken veel fosfaat aan en andere veel nitraat aan, dus jouw meetwaarden zijn van toepassing voor de fijn afstelling.
Verder hebben veel planten (moerasplanten) ook extra bodemvoeding nodig welke je bij de wortels moet doen.
 
3 (tegenwoordig 4) flessen maken

Voor de macro voeding:
1) Kalimnitraat om los de NO3 te kunnen doseren
2) KaliumFosfaat om los de PO4 te kunnen doseren
Verhouding nitraat:fosfaat hou ik op 10:1 (of 20:2 etc)
Voor de micro voeding:
3) Zakje tenso mix oplossen in water
4) (Dit zat vroeger bij stap 3 in maar is beter los, minder klonteren) Los 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4) en 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4) samen op in een apart flesje van 500ml.
Stap 3 en 4 zou je moeten zien als je microplantenvoeding en stap 1 en 2 als de macro's.

De vraag is of magnesium extra toegevoegd moet worden want ik voeg wel iets toe omdat ik met half osmose werk en dan komt er maar 3 mg in. Ik voeg toe tot 6 mg en hoorde van insiders dat men vaak werkt met max 7 mg magnesium dus zonder het gebruiken van osmose zou magnesium toevoegen net hoeven hier maar goed dat hangt af van hoeveel magnesium er in je kraanwater zit.
 

Hier spreekt men ook niet over extra kalium en sulfaat toevoegen maar goed het hangt ook af van wat er in je kraanwater zit. Maar zoals ik al zei heb ik al 10 jaar enkel kaliumnitraat en kaliumfosfaat gebruikt zonder problemen. Dat samen met de csm+b en nu de Micromix.
 
De vraag is of magnesium extra toegevoegd moet worden want ik voeg wel iets toe omdat ik met half osmose werk en dan komt er maar 3 mg in. Ik voeg toe tot 6 mg en hoorde van insiders dat men vaak werkt met max 7 mg magnesium dus zonder het gebruiken van osmose zou magnesium toevoegen net hoeven hier maar goed dat hangt af van hoeveel magnesium er in je kraanwater zit.
Och dat weet ik ook niet. In deze volg ik gewoon het recept van aquariumbemesting.nl. Het kan best zijn dat in de EI methode iets anders staat.
 
Je kan je recept voor ei gewoon maken op de site. Het zit inderdaad wat weg gestop. Ik doseer de helft van het recept maar dan weet je in ieder geval hoe je het moet mixen. Je kan later wat meer gaan spelen met het recept.
 

Terug
Bovenaan