Plantenprobleem in Lido 200


Bruinalg krijg je meer door organische belasting. Ik kan me niet voorstellen dat het planten van een paar planten zoveel invloed heeft op een ingedraaide bak.
 
Bruinalg krijg je meer door organische belasting. Ik kan me niet voorstellen dat het planten van een paar planten zoveel invloed heeft op een ingedraaide bak.
:) helaas ben ik het niet met jou eens, we mogen het oneens zijn, laat dat duidelijk zijn(y)
Het gaat ook niet om een paar planten erbij zetten, het gaat om het "klooien" in de bodem, met het diatoom wat altijd aanwezig is.

En misschien hebben wij een geheel andere interpretatie van de woorden "organische belasting". Voor mij betekend het biologische en chemische afbraakproducten.
Zwaar aangetaste bladeren die suikers afgeven, teveel voeren, teveel vissen, welke alle drie niet van toepassing zijn. Daarnaast onderhoud van bodem, dat deze niet dichtslibt en het onderhoud van filter... Beide zijn in orde.

Ik neem heel graag je advies mee, zeker om tot een oplossing te komen, alleen kom ik er niet achter wat dan bij mij de organische belasting zou geven?
 
Soms is het al genoeg om een bak eens wat rust te geven, hoe moeilijk dit kan zijn. Planten afhankelijk van de soort hebben om zich aan te passen aan een gewijzigde omstandigheid tijd nodig. Je moet denken aan zo'n 14 dagen tot een maand. En zo'n gewijzigde omstandigheid kan ook weer door de plantensoort bepaald afhangen waar de desbetreffende plant gevoelig voor is. Het is goed om daar ook wat rekening mee te houden. Ook weer grond om alles te weten van de plantensoorten die je hebt samengevoegd. En om die kennis op te doen heb ik geleerd om vooral niet om informatie te vragen bij de Lfs. Maar om zelf te zoeken te lezen en te vinden.
 
En om die kennis op te doen heb ik geleerd om vooral niet om informatie te vragen bij de Lfs. Maar om zelf te zoeken te lezen en te vinden.
Ben ik met je eens, ik haal mijn kennis door eigen onderzoek, vragen stellen, ervaringen van anderen en veel lezen.... en niet uit de lfs.
En de veranderingen moeten inderdaad tijd krijgen, ook eens. Verstandig om bij aanpassingen, zoals meer verlichting toch ook rekening te houden met meer vraag naar Co2 en voeding, waardoor toch een aantal aanpassingen tegelijkertijd.
Maargoed, ik zie gewoon niet waar het bij mij fout gaat of wat de oorzaak is. Naar mijn idee doe ik wat nodig is, en geef ik alles zijn tijd.. De planten doen het namelijk prima, behalve dat ze nu wéér bevangen worden door bruinalg. En voornamelijk op de snelgroeiers als het Belgisch groen, dus die kan ik snoeien en die groeit wel weer door. Zou het zonde vinden als mijn nieuwe planten bezwijken door de bruin alg. Ik dacht dat ik er bijna was.....
 
Gelukkig krijg je ook vaak bij de lfs wel goede info en het hangt ook af van bij welke zaak je komt en wie je daar helpt. Echter is de info niet altijd correct en dan is zelf op onderzoek uitgaan verstandig. Maar ik denk niet dat we kunnen stellen dat elke lfs slechte info geeft.
 
Ben ik met je eens, ik haal mijn kennis door eigen onderzoek, vragen stellen, ervaringen van anderen en veel lezen.... en niet uit de lfs.
En de veranderingen moeten inderdaad tijd krijgen, ook eens. Verstandig om bij aanpassingen, zoals meer verlichting toch ook rekening te houden met meer vraag naar Co2 en voeding, waardoor toch een aantal aanpassingen tegelijkertijd.
Maargoed, ik zie gewoon niet waar het bij mij fout gaat of wat de oorzaak is. Naar mijn idee doe ik wat nodig is, en geef ik alles zijn tijd.. De planten doen het namelijk prima, behalve dat ze nu wéér bevangen worden door bruinalg. En voornamelijk op de snelgroeiers als het Belgisch groen, dus die kan ik snoeien en die groeit wel weer door. Zou het zonde vinden als mijn nieuwe planten bezwijken door de bruin alg. Ik dacht dat ik er bijna was.....
Dat wijst dan toch op iets dat ammonium afgeeft zou ik denken. Wanneer je reinigt moet je er eigenlijk ook aan denken om water te versen. Dit omdat wanneer je de bruine alg afwrijft er diatomen, bruinalg zijn diatomen, in het water ronddrijven die zich snel weer kunnen vermeerderen. Tijdens het reinigen ook even je filter uitzetten, je wilt geen losgewreven bruinalg in je filter die zich ook weer kunnen vermeerderen. Geef voldoende voedingsstoffen! Voldoende verlichting is nodig en je pH zou ook niet te hoog moeten zijn. En vooral dus reinigen en verversen dus.
 
Ik was dit topic al weer vergeten :cool: Hoe snel vergeet je de ellende als het eindelijk goed gaat :)

Mijn beide bakken draaien inmiddels goed, planten gaan als een tierelier, de bruinalg is onder controle, maar dan alleen doordat ik er Oto's in gedaan heb. Zodra ik die eruit haal en ze met zn allen weer in de Rio terugzet, dan komt het in de Lido volop terug.
Ook zie ik in de spraybar (doorzichtig) van de Rio nog steeds bruinalg terugkomen. Maar de Oto's houden ook daar de bruinalg onder controle waardoor de bakken beiden schoon blijven, de Lido heeft nu zijn eigen schooltje Oto's gekregen.

Nu was ik gisteren weer eens bij mijn dichtbijzijnde Lfs, ff neuzen en een praatje maken, en de eigenaar was hard aan de schoonmaak, zweetdruppels op zijn voorhoofd en klaagde over de vele bruinalg, hij werd er knettergek van, had er al maanden last van :rolleyes:. Hij stond op het punt dat het het even allemaal teveel werd, en wist ook niet meer hoe hij het moest aanpakken dan alleen maar blijven schoonmaken...
Dus ik vertel hem mijn verhaal, beetje het leed delen en dat ik zijn frustratie zeer goed begrijp.
En tijdens het gesprek lijkt het erop, omdat we beide het water krijgen van dezelfde leverancier, dat er toch iets in het water moet zitten, althans, daar was de eigenaar van overtuigd, hij kon namelijk geen andere oorzaak vinden....
 
Dat wijst dan toch op iets dat ammonium afgeeft zou ik denken. Wanneer je reinigt moet je er eigenlijk ook aan denken om water te versen. Dit omdat wanneer je de bruine alg afwrijft er diatomen, bruinalg zijn diatomen, in het water ronddrijven die zich snel weer kunnen vermeerderen. Tijdens het reinigen ook even je filter uitzetten, je wilt geen losgewreven bruinalg in je filter die zich ook weer kunnen vermeerderen. Geef voldoende voedingsstoffen! Voldoende verlichting is nodig en je pH zou ook niet te hoog moeten zijn. En vooral dus reinigen en verversen dus.
Klopt en zoals jij het beschrijft heb ik het ook gedaan... filter uitzetten, alles schoonmaken, en grote waterwissels, uurtje nadat het filter weer aangegaan is de witte filterwatten vervangen, ... slangen reinigen, spraybar reinigen... en blijven volhouden.
Hierboven schrijf ik net mijn update op, dus ik denk niet dat er sprake is van organische overbelasting, te veel ammonium, filter is zeker goed ingedraaid, geen overvoeren of overbevolking, bodem laat ik met rust... en dat het toch alleen maar het water zelf kan zijn....
 
Klopt en zoals jij het beschrijft heb ik het ook gedaan... filter uitzetten, alles schoonmaken, en grote waterwissels, uurtje nadat het filter weer aangegaan is de witte filterwatten vervangen, ... slangen reinigen, spraybar reinigen... en blijven volhouden.
Hierboven schrijf ik net mijn update op, dus ik denk niet dat er sprake is van organische overbelasting, te veel ammonium, filter is zeker goed ingedraaid, geen overvoeren of overbevolking, bodem laat ik met rust... en dat het toch alleen maar het water zelf kan zijn....
Water zal het probleem niet zijn of het zou de hardheid moeten zijn. Maar daar kan je iets aan doen, pH laag houden. Silicaat kan wel een oorzaak zijn maar komt eigenlijk niet vaak voor. Te lage lichtsterkte ook maar ik begrijp dat je daar al voor gezorgt hebt. Voldoende (planten-)voeding maar dan wel in de juiste verhouding is belangrijk. Waterkolom én bodem. Alles lezende denk ik toch dat er ergens een hardnekkige ammonium bron zou kunnen zijn?
 
Water zal het probleem niet zijn of het zou de hardheid moeten zijn. Maar daar kan je iets aan doen, pH laag houden. Silicaat kan wel een oorzaak zijn maar komt eigenlijk niet vaak voor. Te lage lichtsterkte ook maar ik begrijp dat je daar al voor gezorgt hebt. Voldoende (planten-)voeding maar dan wel in de juiste verhouding is belangrijk. Waterkolom én bodem. Alles lezende denk ik toch dat er ergens een hardnekkige ammonium bron zou kunnen zijn?
PH blijft onder controle door de toevoeging van het CO2, dus deze blijft laag.. Licht is er zeker voldoende, plantenvoeding is ook in de juiste verhouding (EI). In de bodem doe ik niets, deze laat ik met rust. Ik heb regelmatig de watertesten gedaan die allemaal goed zijn. (No3, No2, Po4, KH, PH, GH, NH3)

En als het ammonium zou zijn, dan denk ik aan overbevolking? Of denk jij dan ergens anders aan? Zodat ik begrijp waar jij aan denkt bij ammonium.
 

Terug
Bovenaan