Plantengroei opeens vertraagd


Profito bevalt geen nitraat en ook geen fosfaat. Ik zie dat je bak ook nauwelijks fosfaat bevat. Nitraat heb je niet gemeten? (NO3) Verder is je CO2 niveau ook erg laag, zo te zien.
 
Profito bevalt geen nitraat en ook geen fosfaat. Ik zie dat je bak ook nauwelijks fosfaat bevat. Nitraat heb je niet gemeten? (NO3) Verder is je CO2 niveau ook erg laag, zo te zien.

Volgens mij geeft TS aan minder dan 0,1 maar dat is een rare waarde al weet ik niet of de JBL dat wel zo aangeeft.
 
In ProFito zitten niet alle macrovoedingsstoffen (NPK), je mist fosfaat en stikstof; beide zeer nodig voor goede groei. Reden dat je het pas later bent gaan merken is dat je voedingsbodem in het begin dat waarschijnlijk nog wel kon opvangen, maar daarna niet meer. Ook CO2 helpt bij de groei. :)
 
Volgens mij geeft TS aan minder dan 0,1 maar dat is een rare waarde al weet ik niet of de JBL dat wel zo aangeeft.

Dit is idd een afleesfoutje. De no3 zit op 1. Had per ongeluk afgelezen bij de kleurtjes van no2.
 
Dit is idd een afleesfoutje. De no3 zit op 1. Had per ongeluk afgelezen bij de kleurtjes van no2.

Ook dat is te laag hoor. Dat zou (mede) de oorzaak van de stilgevallen groei kunnen verklaren.
 
Profito bevalt geen nitraat en ook geen fosfaat. Ik zie dat je bak ook nauwelijks fosfaat bevat. Nitraat heb je niet gemeten? (NO3) Verder is je CO2 niveau ook erg laag, zo te zien.

fosfaat kan ik helemaal niet meten, zit niet in de kit, maar ik verwacht idd dat die redelijk laag zit. Co2 voeg ik bewust niet extra toe, hebben de planten die ik heb ook niet nodig.
Hierbij even een overzicht van de bak voor het beeld. Het gekke is dat dus de groei van het belgisch groen en de drijfplanten staakt maar dat de braziliaanse klimop juist opeens een sprintje heeft getrokken.
 

Bijlagen

  • AAFCC414-8FC3-443B-8E4D-081E7D9DC7DA.jpeg
    AAFCC414-8FC3-443B-8E4D-081E7D9DC7DA.jpeg
    55.2 KB · Weergaven: 75
Als het is welke ik denk dat het is; zit daar wel wat aan voedingsstoffen in
 
fosfaat kan ik helemaal niet meten, zit niet in de kit, maar ik verwacht idd dat die redelijk laag zit. Co2 voeg ik bewust niet extra toe, hebben de planten die ik heb ook niet nodig.
Hierbij even een overzicht van de bak voor het beeld. Het gekke is dat dus de groei van het belgisch groen en de drijfplanten staakt maar dat de braziliaanse klimop juist opeens een sprintje heeft getrokken.

Alle planten gebruiken CO2 voor hun groei. Dus ook die van jou. Het kan soms zo zijn dat je bak voldoende CO2 bevat voor de aanwezige planten. Maar gezien de waarden die je opgeeft, Kh 5 en je pH van 7.5-8.0, heb je een CO2 waarde van ergens tussen de 3.8 á 4.8 mg/l. Een gemiddelde waarde van 20 á 23 mg/l is wenselijk. Fosfaat en nitraat zou ik beslist ook aanraden om die waarden te bezien en waar nodig aan te vullen.
 
Volgens mij geeft TS aan minder dan 0,1 maar dat is een rare waarde al weet ik niet of de JBL dat wel zo aangeeft.
Bij de JBL druppeltesten lopen de waardes voor nh3/4 en no2 van 0.05 tot 5 en die van No3 tot zo'n 200 dacht ik (zo uit mijn hoofd)
 
Wanneer je een erg lage bezetting hebt zoals jij nu, zal je denk ik eigenlijk altijd een voeding met nitraat en fosfaat moeten toevoegen.

Wij hebben ook een lage bezetting tov de beplanting, en meten 0 nitraat en 0 fosfaat, maar wij voegen wel 3x per week een vloeibare plantenvoeding toe, zowel met (All in One) als zonder nitraat en fosfaat (profito). Bij ons is dat voldoende om de planten fris en groeiend te houden.

Daarnaast voegen we ook wat co2 toe. Laag (lager dan hier vaak wordt geadviseerd) maar voor onze plantjes en verlichting voldoende.

Succes en je krijgt de boel vast weer op gang.
 

Terug
Bovenaan