Plantenbestand


Friese Fries

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2022
Berichten
46
Leeftijd
40
Voor mijn nog nieuw in te richten aquarium ben ik aan het nadenken over de planten.
Het is een 120 cm bak van 40 cm diep en 50 cm hoog.
Er komen 2 mooie stukken corbo-root en waarschijnlijk nog wat Ardenner steen in te liggen.
Een deel van het hout wil ik laten begroeien met diverse mossoorten door elkaar (is dit mooi?)

Op dit moment heb ik deze lijst samengesteld (zie foto).
Mis ik nog bepaalde planten, heb ik teveel of te weinig planten of moet ik bepaalde planten weglaten?

Brand maar los 😁
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220127-194814_Chrome.jpg
    Screenshot_20220127-194814_Chrome.jpg
    239.6 KB · Weergaven: 91
ardenner steen bevat een redelijke hoeveelheid kalk, houden plantjes niet zo van doorgaans. in een combi met osmose ofzo gaat het maar bij kraantjes water zou ik inerte stenen nemen.

Het kan nooit kwaad om een schets te maken en te bedenken waar je welke plant wil hebben voor je besteld. Verder is het een beetje de vraag wat je wilt, voor een hollandse plantenbak heb je best een aardig lijstje met redelijk wat contrasten. Voor een nature style is het wat to much misschien javavaren, tijgerlotus en echinodorus zijn met hun grote bladeren behoorlijk dominant aanwezig en dan wordt het best snel druk. Daar kun je van houden natuurlijk.

je kunt ook best veel soorten combineren zonder dat het meteen heel druk oogt maar neem dan als basis bijv veel grasachtige planten, of veel varens, verschillende soorten anubias of cryptocoryne etc. Dit is bijvoorbeeld een 120 cm bak met 9 soorten echinodorus (naja 2 zijn helanthium tegenwoordig) dat geeft een duidelijke samenhang in het geheel.


NATURE-IN-THE-GLASS_1-1.jpg
 
Bedankt voor je reactie.
Het wordt inderdaad een gezelschapsbak.
Ik lees hier en op de rest van het internet veel tegenstrijdige verhalen over de ardenner steen. :S
 
Je kan het testen door er wat natuurazijn op te gieten maar in de regel zit er vrij veel kalk in.
 
Het is een prima idee om vooraf te bepalen welke planten je in aanmerking neemt voor de definitieve aankoop. Dat zou eigenlijk voor iedereen een standaard wijze van plantenkeuze moeten zijn! Nog beter wordt het wanneer je precies gaat bekijken wat welke plant precies vraagt om een optimale groei te bieden. Uiteraard moet je ook bekijken waartoe je hardware in staat is. En dan doel ik met name op de belichtingsintensiteit en een eventuele CO2 (gas!) toevoeging. Bijna alle online aanbieders van aquariumplanten vertellen je vrij nauwkeurig wat de belichtings- en bemestingsvraag van je keuze wordt. In je lijstje zitten in elk geval wel behoorlijke verschillen. Dan is het goed je hiervan bewust te zijn. Dit zegt iets over de mogelijke mix van je keuze en deels bepaald dit dus ook de plaats van je planten in je bak. Hoe dan ook, veel succes en benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik zit eigenlijk nog te worstelen met de diverse soorten mos die ik op mijn hout wil laten groeien.
Ik heb sterk de neiging om hiervoor de dry start yoghurt methode te gebruiken.
Kan ik het aquarium volgende week met de hardscape en planten gaan inrichten, de bak vol laten lopen, het hout uit de bak halen en daar de yoghurt methode op toe passen en deze na een aantal weken aan het aquarium toevoegen?
Moet het aquarium dan "opnieuw" een x-aantal weken indraaien omdat het hout dan is toegevoegd?
 
Ik zou dan je aquarium inrichten, je mos bevestigen, yochurt methode kan maar er zijn meer optie's. Elke dag benevelen met plastic folie over je bak heen en dit gedurende 3-4 weken volhouden. Daarna de rest van je planten planten en bak vol laten lopen.

Let wel op dat je het hout voor die tijd of vastgelijmd hebt met 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat of verzwaard/ingeklemd hebt met stenen, anders gaat het drijven in je bak. Of je moet het al ingewaterd hebben voor die tijd natuurlijk 😉.

Gr. Ed
 
Nou alle planten en het mos komen volgende week tegelijk binnen 🙈 vandaar deze vraag.
 

Terug
Bovenaan