Planten worden minder op kleur


Toevallig schreef ik dit op een andere pagina:
Zelf heb ik altijd het volgende gedaan. Bij aquariumbemesting.nl kocht een kleibolletjes poeder en lateriet poeder. Dat mengde ik een op een. Dat mengsel werd op de kale bodem in een heel dunne laag gestrooid. En daar bovenop kwam dan mijn zand en/of grindbodem. Dit is zeker voor het eerste begin voor je planten ruim voldoende. Later kan je altijd bij de planten die erom vragen in dezelfde mix kleibolletjes/lateriet inderdaad als zeer kleine bolletjes toevoegen. Je planten zijn dit voedsel dan ook gewoon en er zijn dus later geen aanpassingen nodig. In het geval van later toegevoegde bolletjes; maak ze zo klein als je kan zodat mocht je willen verplanten er geen leemkluiten mee naar boven komen. In mijn bak bleek dit uitstekend een uitstekend principe!
Heb je daar nog een tussenlaag voor moeten maken? Zodat ze elkaar niet mengen/dichtslippen of kan dit koud tegen elkaar?
 
Verder zat ik nog te denken. Staat mijn verlichting lang genoeg aan? Hij draaid intotaal 8 uur incl. 1.5 uur opbouw en 1 uur afbouw (zo uit mijn hoofd)
 


Met kleibollen erin bedoel je?
Natuurlijk wel een veel goedkopere oplossing.
-Kleibollen is maar 1 mogelijkheid
-Ik heb vroeger nog voedingsbodem (verrijkt met sporenelementen) geïnjecteerd
-osmocote capsules kunnen ook (al ben ik er geen fan meer van)
-(kamer)plantensticks is zeer zuinig in gebruik maar zeer gevaarlijk(bevat dodelijke amoniumnitraat)
Cavia of konijnenkeutels werden vroeger weleens gebruikt.

Ik snap dat je deze plant mooi en leuk vind en je er volledig voor gaat.
Zelf probeer ik ook wel eens een iets moeilijker plant uit in mijn bak .
Meestal deel ik zo een plant in 3
-1 zet ik op half schaduw (+verrijkte bodem)
-2de zet ik vol in licht(+verrijkte bodem)
3de zet/laat ik in een oud plantenpotje (standaard huidige bodem)op +-20 van wateroppervlak
Het duurt ook 2 tot 4 weken voor de plant (verse groei) zich aangepast geeft naar jou aquarium.
 

-Kleibollen is maar 1 mogelijkheid
-Ik heb vroeger nog voedingsbodem (verrijkt met sporenelementen) geïnjecteerd
-osmocote capsules kunnen ook (al ben ik er geen fan meer van)
-(kamer)plantensticks is zeer zuinig in gebruik maar zeer gevaarlijk(bevat dodelijke amoniumnitraat)
Cavia of konijnenkeutels werden vroeger weleens gebruikt.

Ik snap dat je deze plant mooi en leuk vind en je er volledig voor gaat.
Zelf probeer ik ook wel eens een iets moeilijker plant uit in mijn bak .
Meestal deel ik zo een plant in 3
-1 zet ik op half schaduw (+verrijkte bodem)
-2de zet ik vol in licht(+verrijkte bodem)
3de zet/laat ik in een oud plantenpotje (standaard huidige bodem)op +-20 van wateroppervlak
Het duurt ook 2 tot 4 weken voor de plant (verse groei) zich aangepast geeft naar jou aquarium.
Voedingsbodems zijn toch meer gevoelig voor bodemrot dan soil/kleibollen/osmotica?
Heb er nu een paar weken osmotica inzitten maar daar merk ik niks van.
De complete linkerkant met (moeilijkere) planten wil niet echt super goed groeien en op kleur komen. (Rotala blood red, rotala hra vietnam, bacopa, ludwigia cuba, ludwigia meta). Heb bij al die planten eerst een osmotica pil erin gedrukt voordat ik ze daar heb geplant.
 

Bijlagen

  • IMG_20240214_170910.jpg
    IMG_20240214_170910.jpg
    7.3 MB · Weergaven: 16
Nog even een update:
Ben nog meer plantenvoeding gaan toevoegen. Geef nu dagelijks 20-25ml all in one van plantedbox. Met positieve resultaten.
De bacopa begint paars te worden. Blaadjes zijn nog wel beschadigd van de dwerggourami. Dwerggourami heb ik via marktplaats weggedaan.
De ludwigia begint nu ook te verkleuren en compacter te groeien.
Rotalas doen het ook goed.
Over de bodem ben ik nog aan het twijfelen. Misschien dat ik tijdelijk mijn vissen incl bodem etc na een andere bak doe en dan soil opstart in de huidige bak.
(Beetje slechte fotos😆)
 

Bijlagen

  • IMG_20240218_201839.jpg
    IMG_20240218_201839.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20240218_201849.jpg
    IMG_20240218_201849.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 23
  • IMG_20240218_201854.jpg
    IMG_20240218_201854.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 17
Nog even een update:
Ben nog meer plantenvoeding gaan toevoegen. Geef nu dagelijks 20-25ml all in one van plantedbox. Met positieve resultaten.
De bacopa begint paars te worden. Blaadjes zijn nog wel beschadigd van de dwerggourami. Dwerggourami heb ik via marktplaats weggedaan.
De ludwigia begint nu ook te verkleuren en compacter te groeien.
Rotalas doen het ook goed.
Over de bodem ben ik nog aan het twijfelen. Misschien dat ik tijdelijk mijn vissen incl bodem etc na een andere bak doe en dan soil opstart in de huidige bak.
(Beetje slechte fotos😆)
Ik zie iig nieuwe, betere groei, das positief
 
Valt me net op dat de ludwigias dicht gaan staan net voordat de lamp uitgaat
 

Bijlagen

  • IMG_20240218_201839.jpg
    IMG_20240218_201839.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 15
  • IMG_20240218_213845.jpg
    IMG_20240218_213845.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20240218_213836.jpg
    IMG_20240218_213836.jpg
    5.8 MB · Weergaven: 15
Het dicht gaan van de planten verschilt per soort, de lichtduur en hoeveel intensiteit die ze krijgen/gewoon zijn.
Schroef je de lichtduur of intensiteit ineens flink op van bv 6u naar 10u ga je dit zeer goed merken
Eens ze die 10u gewoon zijn verdwijnt /past de plant zich deels aan de nieuwe lichthoeveelheid.
Denk dat je planten vooral wat tijd nodig hadden om zich aan te passen aan jou aquarium.
 
Waar kan ik de rotala het best knippen? Ik wil namelijk niet elke keer de toppen terugplaatsen. Of is dat echt noodzakelijk?
Zat zelf te denken om hem nu ver terug te snoeien zodat die nog voller naar boven gaat. Ook zijn ze een stuk groener voor/als het licht is aangegaan. (14:00) komt dit omdat ze al meedraaien met daglicht?
 

Bijlagen

  • IMG_20240225_154112.jpg
    IMG_20240225_154112.jpg
    7.1 MB · Weergaven: 7
  • IMG_20240225_154319.jpg
    IMG_20240225_154319.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Dit is na 4 uurtjes licht
 

Bijlagen

  • IMG_20240225_180116.jpg
    IMG_20240225_180116.jpg
    6.6 MB · Weergaven: 19
8 uur licht
 

Bijlagen

  • IMG_20240225_214458.jpg
    IMG_20240225_214458.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 15
Schommelt de ph teveel?
Of is dit goed zo?
Ook omdat ik een klein beetje last van baardalg heb. (Baardalg begint nu wel weer rood/dood te worden)
 

Bijlagen

  • IMG_20240303_094500.jpg
    IMG_20240303_094500.jpg
    4.8 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20240303_094552.jpg
    IMG_20240303_094552.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20240303_094649.jpg
    IMG_20240303_094649.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20240303_094726.jpg
    IMG_20240303_094726.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 14
Ik ken de kh niet maar met co2 is een dropchecker het beste om te gebruiken.
Checker blijft geel/groen dag en nacht en gaat tegen het einde van de avond tegen geel aan.
Foto is 4 uur voordat licht aan gaat en 2 uur voordat de co2 start
 

Bijlagen

  • IMG_20240302_095001.jpg
    IMG_20240302_095001.jpg
    5.3 MB · Weergaven: 9
Dit is de kleur 1 uur voor het licht uitgaat
 

Bijlagen

  • IMG_20240303_194150.jpg
    IMG_20240303_194150.jpg
    6.1 MB · Weergaven: 10
pH meten doe je het beste met een pH meter

Je DC is veels te geel, en als die in de nacht geel blijft moet je in de nacht dus meer gaan ontluchten.
En als je kleur langzaam veranderd naar geel tegen het einde van het assimilatieproces is een signaal dat je de Co2 verkeerd hebt afgesteld.
M.a.w. je CO2 is onstabiel. Een beter oppervlakte agitatie kan de oplossing zijn.
 
Je ph zakt met 2 waarden, van 8.5 naar 6.5
Das teveel van het goede denk ik
 
pH meten doe je het beste met een pH meter

Je DC is veels te geel, en als die in de nacht geel blijft moet je in de nacht dus meer gaan ontluchten.
En als je kleur langzaam veranderd naar geel tegen het einde van het assimilatieproces is een signaal dat je de Co2 verkeerd hebt afgesteld.
M.a.w. je CO2 is onstabiel. Een beter oppervlakte agitatie kan de oplossing zijn.
Ja klopt, maar om daar speciaal zon pen voor te kopen. 😂😝
Ja hij is wel onstabiel aangezien ik ook baardalgjes heb.
Zou het beter zijn om mijn filteruitlaten iets hoger te plaatsen zodat er ook meer oppervlakte stroming is in de nacht.
Verder ben ik een beetje radeloos hoe ik hem dan zou moeten afstellen aangezien die eigenlijk altijd oploopt als ik ga toevoegen.
Of is het juist de kunst om net voldoende toe tevoegen dat er geen kleurverschil is met licht aan en licht uit?
Alvast bedankt
 
Je ph zakt met 2 waarden, van 8.5 naar 6.5
Das teveel van het goede denk ik
Ja klopt dacht altijd dat meer co2 beter is😂
Zolang de vissen maar geen ademsnood kregen. Dus voerde de co2 elke keer iets op, aangezien ik aardig wat planten heb die zuurstof geven kon ik aardig diep zakken😁😂
 
Ja klopt dacht altijd dat meer co2 beter is😂
Zolang de vissen maar geen ademsnood kregen. Dus voerde de co2 elke keer iets op, aangezien ik aardig wat planten heb die zuurstof geven kon ik aardig diep zakken😁😂
Je kan zeggen dat je er heel veel co2 in kan gaan pompen (ervan uitgaande dat het geen schade voor bewoners oplevert) maar dan moet alle andere voeding en het licht ook in evenwicht zijn. Stel je hebt maar weinig nitraat en heel veel co2 dan is de nitraat een beperkende factor voor de groei en dan is erg veel co2 helemaal niet nodig.
 
Licht is de bepalende factor bij de "Gouden Driehoek" : je geeft de benodigde hoeveelheid licht dat is afgestemd op je plantenbestand. Door de juiste hoeveelheid licht gaan je planten groeien en er ontstaat vraag naar alle benodigde voedingsstoffen (ook CO2). Teveel overdoseren van meststoffen heeft geen zin omdat de hoeveelheid licht bepaalt hoeveel meststoffen er nodig zijn voor goede groei.
 
Licht kan inderdaad de beperkende factor zijn maar andere voeding kan dat zijn zoals nitraat of fosfaat.
 

Terug
Bovenaan