Planten worden lelijk - Osmosewater vs. kraanwater


S

Steve Declerck

Guest
Hallo,

Ben nog maar eens ten einde raad. Ik val maar met de deur in huis. Mijn planten worden met de dag lelijker. Bij ons is het kraanwater erg hard, veel kalk dus. De kleurindicator van m'n CO2 systeem van Dennerle geeft eerder blauw dan groen aan, dus te weinig CO2. Nochtans staat dat ding reeds ferm open en komen er hopen luchtbelletjes naar boven. Maar door de hoge hardheid van het water veronderstel ik dat die CO2 dus niet goed oplost? Dus ik gebruik nu reeds enkele weken Osmosewater (80% en ongeveer 20% warm kraanwater om de juiste temperatuur te halen). En ik zie mijn planten met de dag lelijker worden. Als ik me niet vergis is osmosewater "dood" water. Dus geen noodzakelijke mineralen meer, correct denk ik? Maar dat is nu net het probleem. Kraanwater geeft problemen met de hardheid en CO2 en osmosewater geeft een ander probleem. Dilemma.... Wat moet ik nu?

Ik ben van plan om helemaal opnieuw te beginnen maar heb schrik voor een herhaling van een slechte afloop. Het zijn spookplanten geworden.Foto's in bijlage, geen idee of die veelzeggend zijn. In het echt is het uiteraard duidelijker zichtbaar. Ik heb ze wat groot gelaten. Op die Anubis zit zelfs baardalg.

Dank voor eventuele hulp !!

IMG_20180202_183112_resized_20180202_063446415.jpg
IMG_20180202_183120_resized_20180202_063449914.jpg
IMG_20180202_183141_resized_20180202_063448192.jpg
 
Wat zijn de waarden vsn het water

No3
Po4

Wat voor planten voeding gebruik je?
 
Dag Dirk,

Wat die waarden betreft, moet er even vandoor, Po4 test ik straks. Wat de No3 betreft is dat tussen de 50 en de 100 mg/l.
Voeding: JBL Fe + Microelements en JBL NPK Macroelements, elk 6 drukken op de pomp dagelijks. Moeilijk te zeggen of dat voldoende is, de Fe testkit verkleurt blijkbaar wel ok.

Dank
 
Wat is de gh en kh van je water in de bak? Hier is de kh ook 7 en je moet dan mer co2 doseren maar het moet met dit soort waarden prima mogelijk zijn om voldoende co2 te verkrijgen.
 
Hangt er inderdaad in. Dus de kraan nog wat meer open draaien? Er komen nu al heel wat luchtbellen uit, maar op zich dus geen probleem nog meer?
GH > 21, teststrookje kleurt volledig paars op dat deel, niks groen. = rode zone
KH ongeveer 10, dat kleurt binnen de groene zone

Dank !
 
Ik heb wel de indruk dat dat osmosewater er ook geen goed aan doet, op youtube filmpje gezien waarin gezegd wordt dat osmosewater zeker niet voor aquariums met veel planten is
 
Ja inderdaad, klopt. Zouden m'n verhoudingen kloppen? Is +- 80% niet teveel?
 
Moet er even vandoor, ik lees de rest straks wel, alvast bedankt om te helpen !
 
om er wat duidelijkheid in te geven zul je eerst met betrouwbare metingen moeten komen.
teststrips zijn maar een indicatie en zitten er doorgaans (flink) naast.

als ik jou was zou ik een druppel testsetje aanschaffen.

PH KH GH NO2 NO3 PO4 zijn de belangrijkste.
 
Osmose testen, klinkt misschien overbodig maar meten is weten en uiteraard je kraanwater.

Met deze uitkomsten een mengverhouding maken zodat je de gewenste waardes bereikt.
Bij mij is dat 70% osmose en 30% kraanwater.

Uiteraard moet je wel plantenvoeding blijven toevoegen.
 
Dank voor de reacties.
Ik heb momenteel 3 druppeltests staan die ik even gedaan heb. Rest moet ik dan nog aanschaffen.
Foto hieronder. Ik heb gelet op de belichting bij het nemen van de foto zodat de kleuren op de foto overeenstemmen met de werkelijkheid.
Links: Fe, Midden: O2 en rechts: PO4
Fe en PO4 verkleuren wel fel heb ik de indruk. O2 lijkt me ok. Hoewel die test die in het water hangt misschien wel beter is.
De waterhardheid heb ik eens opgezocht voor onze regio, site van de water leverancier en die zou naar hun zeggen 35°f zijn

Geen idee of iemand hier iets mee kan?

Dank je wel !
IMG_20180202_212857_resized_20180202_092916410.jpg
 
Bij iedere test zit een kleurenkaart, daar zet je het betreffende flesje op en lees de waarde af. Die waarden plaats je dan per test in dit topic.
 
De PO4 test lijkt me 0,4 mg/l te zijn
Fe : 0,6
en O2 ongeveer 8 mg/l
 
Aan de planten te zien is er een tekort, bruine randen gaten in het blad en gelige randen dat duid op ijzer en fosfaat en overige spoorelementen gebrek dat niet voldoende kan worden opgenomen of niet voldoende aanwezig is.

Als de GH inderdaad 21 iets hoger of lager is met een KH van 10 kan ik wel begrijpen waarom jou planten zo staan te kwarren omdat ze echt problemen hebben om de voeding op te nemen die jij ze aanbied.

Wat je beste kan doen is proberen de GH en KH terug te brengen met osmose water naar waardes GH 8-10 en de KH 5-7 omdat je water nu beton hard is vol met calcium/magnesium en kalk waardoor de huid mondjes van de planten dichtslaan en zo bijna niks meer kunnen opnemen uit het water zoals voeding en Co2 en Co2 dat bij deze waardes al slecht wil oplossen in het water.

Wil je echt dat deze planten weer gaan groeien dan zal je dit toch echt moeten veranderen om de water waardes te verlagen naar acceptable voor planten anders kan je blijven kiepen met voeding en Co2 maar de planten zelf kunnen niks ermee om het op te nemen bij zulke hoge waardes.

Ideaal is KH 5 tot 7 met een GH 4-8 hier lost Co2 ook makkelijker op in het water maar ook de planten kunnen veel makkelijker voeding en Co2 opnemen om hun tekorten aan te vullen om te groeien, lukt dat niet via osmose water dan kan je over Turfgranulaat gaan filteren om het water toch zachter te gaan maken voor je planten.

Er zijn ook wel middelen om je GH en KH te verlagen die je kan kopen bij een aquariumzaak, gezien de hardheid van het water zou dit echt een must zijn als osmose water de waardes te ver uitelkaar trekken zodat je geen KH buffer meer over houd maar wel een acceptable GH waarde van 8-10 maar vaak met osmose verlaag je niet allen de GH maar ook de KH.
als ik een beetje uitreken met een GH van 21 en KH 10 en je wilt je GH op 8-10 krijgen dan hou je bar weinig over van je KH die op 3 of lager gaat komen en dat is te laag omdat je dan kans loopt op een PH crash en vissen hier niet tegen kunnen omdat het Co2 gehalte dan rap stijgt tot dodelijke waardes voor vissen.

Wat ook kan is met osmose de waardes halveren 50/50 met leidingwater dan zou je GH op 10 a 11 uit komen met een KH van 3 of te laag en deze aanvullen met KH+ middel om je KH op 5 a 7 te brengen, lastig allemaal maar je doet wel je plqanten een heel goed plezier hier mee.

Co2 eitje van Denerile moet groen tot fel groen kleuren om 20mg Co2 aan te geven zonder dat het gevaar oplevert voor vissen.
Donker groen en blauwachtig zit je rond 10-15mg Co2 dat dan in het water zit en das net te weinig om baardalgen weg te houden en net te weinig voor optimale planten groei.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kan je dan beter puur osmose gebruiken en hier een KH/GH+ middel aan toevoegen.
 
Volgens mij kan je dan beter puur osmose gebruiken en hier een KH/GH+ middel aan toevoegen.
Dat is ook nog een optie maar wordt wel een dure zaak om elke week 25% water op deze manier te verversen.

Misschien als hij een vrij schone sloot of plas in de buurt heeft kan hij daar het water uithalen na opwarmen en schoon filteren door een doek dat dan zweefvuil en ongedierte tegen houd.
Meestal zijn de waardes wel redelijk en beter dan leiding water wat hij nu gebruikt.
 
Dag Edje, Rich,

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg!! Waardeer ik ten zeerste.
Wat is het toch allemaal ingewikkeld. Het is inderdaad zo, CO2 opdrijven en bemesting, niks helpt, had er geen flauw idee van dat de planten dicht zitten.

Bestaan er zo een KH/GH+ middels in de handel? Of best duur zoals u aanhaalt?
Misschien een belachelijk idee, maar op kantoor staat er zo een Culligan drinkwaterapparaat. Niet met bidons die je erop plaatst, maar aangesloten aan het kraanwater. Echter er zit wel een anti kalk filter tussen, zoals op de afbeelding hieronder. Zou dat een optie kunnen zijn? Ik heb begrepen dat uit Osmosewater alle mineralen gehaald worden, misschien is uit dat Culligan apparaat enkel de kalk verwijderd en blijft de rest er wel in? Of is dit een slecht idee? Indien wel, is er dan een product te koop die mijn probleem zou oplossen? Ik zou niks liever willen dan opnieuw een mooie plantengroei te hebben.
Een schone sloot is er helaas niet in de buurt (een vieze gracht wel :oops:).

Dank je en groeten !
8833136263198-424-424.jpg
 
KH/GH+ van de vijver afdeling.

Kost eventjes iets maar daarna kan je er jaaaren mee door.

Als je de KH en GH verhoogt, verhoog je ook weer de mineralen.
 
Dag Richard,

Ik ga morgen bij de winkel langs om dat aan te kopen. Zou u enig idee hebben van de hoeveelheid die ik zou moeten toevoegen? Bak is 200L.

Dank
 
Hallo,

Nog even een update. Ik heb zojuist een JBL KH test gekocht. Volgens de handleiding 5ml water in het buisje doen. Druppel per druppel reagens toevoegen en schudden. Toevoegen tot kleur omslaat van blauw naar geel. 1 druppel = 1° Duitse carbonaathardheid. De kleur veranderde plots van blauw naar lichtgeel bij druppel 8. Dus KH = 8°d. In het boekje lees ik dat de waarde tussen 3 en 15 °d moet liggen, wat dus wil zeggen dat het dus eigenlijk perfect zou zijn :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruikte in het begin ook 100% osmose Maar ik deed hier hier wel osmose remineral in Is geen probleem. ik deed het osmose water met de waterkoker warm maken tot 95 graden en dan een emmer van 10 liter om temp. brengen. Ik gebruik nu 50-50 osmose kraan water. Houd er rekening mee dat je met de mineralen ook weer je gh en kh verhoogd dit hoeft er los niet meer in dan. Ik heb zelf een KH van 6 en krijg er genoeg co2 in gaat 2 tot 3 keer uit per dag en heb ongeveer 100 druppels. per min. Maar ik zou ook zeggen ijzer te kort.
 
Dag Andy,

100 druppels per minuut is wel veel. Ik zit maar op een 30. Maar ik zal ook moeten verhogen want dat dennerle eitje kleurt teveel blauwachtig ipv groen. Gaat je CO2 fles niet te snel leeg zo?
 
@Steve Declerck nee die gaat een paar keer per dag uit. Ik kan hem ook op 80 zetten. Dat gaat ook wel, maar dan gaat niet minder vaak uit. Is echt afhankelijk van de liters water wat je hebt. Ik weet niet waar je over spreekt met 30 bellen per min. Ik tel ze ook inde bellen teller zo ver ze te tellen zijn haha want het gaat snel. ik heb een Rio 350 dat zullen wel een 280-300 liter water zijn gok ik. ik heb een 2kg fles en doe hier ongeveer 4 maanden mee
 
Ja het gaat inderdaad snel, ik heb nu wat verhoogd, zit op 50 per minuut, maar mijn bak is maar 200L en het is een 500gr fles.
Groeten
 

Terug
Bovenaan