Planten worden bruin


M

Maryo

Guest
Hallo.

Sinds Afgelopen donderdag heb ik een aquarium. Eerste dag eenmalig Aquatan erin gedaan. Verder dagelijks bio nitrivec. Er zitten nog geen vissen in. Daar wil ik komende donderdag mee starten. Sinds gisteren beginnen de bladeren van de plantjes bruin te worden. Het is een 60 liter aquarium. Temperatuur 24 graden. 12 uur per dag lamp aan. Wat doe ik fout?!

Groetjes Marjolein
 
12 uur is meestal te lang, zou niet verder gaan dan 10 uur oid.
Dan nog kan het zijn de lichtintensiteit wat hoog is waardoor enig dempen met drijfgroen bv.. misschien nog nodig is.
Hoe meer licht planten krijgen, hoe sneller ze willen groeien, dus hoe meer voedingsstoffen ze uit het water zullen onttrekken, en dus ook sneller ze tegen voedingsstof-tekorten op kunnen lopen.

Ik zou dus beginnen met het licht minder lang aan te hebben.
Eventueel zou je nog algemene plantenvoeding kunnen toevoegen zoals Profito of 1 der vele alternatieven.. http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquariaplanten_en_verzorging/plantenmest/easy_life_profito/71194
 
Het lijkt me stug dat je na goed 2 dagen al tekorten hebt omdat planten veelal een reserve hebben.
heb je een foto van de planten? Boven de normale 60cm zit vaak 15W en dan is ook de vraag naar voeding gering.
Misschien dat je planten moeten wennen aan de submerse vorm. Wel zou ik de duur terugbrengen naar max 10 uur zoals al is aangegeven.
 
maryo10.jpg


maryo11.jpg


maryo12.jpg


maryo13.jpg


maryo14.jpg


maryo15.jpg


@jessicapilon
 
Hoi Maryo, even off topic maar je schrijft dat je er donderdag al vissen in wilt gaan doen, terwijl je je aquarium pas sinds afgelopen donderdag hebt.

Als je op safe wilt spelen zou ik je aquarium minimaal 4 weken laten draaien zonder vissen.

Na twee weken heb je namelijk vaak een nitrietpiek waar vissen ziek van worden en zelfs dood kunnen gaan.
Dit heeft met de bacterie cultuur te maken.

Dat planten het in het begin niet goed doen zie je wel vaker. Dit kan te maken hebben met het feit dat veel aquariumplanten niet onder, maar boven water worden gekweekt. Ze hebben dan even een tijdje nodig voordat ze gewend zijn aan het leven onder water.

Bruine en beschadigde bladeren kun je het beste verwijderen.

Licht idd terugbrengen naar 10 of zelfs 8 uur en langzaam opbouwen naar 10.

Veel planten vind ik er gelukkig nog wel mooi uit zien!

Succes!
ps als je tips wil voor de keuze van vissen gewoon vragen he!
Ga niet (lukraak) af op het advies van de winkel. Er zitten goede winkeliers bij, maar helaas willen de meeste gewoon zo veel mogelijk verkopen en zeggen ze ja op alles wat jij aanwijst, ongeacht of het bij elkaar kan.
 
Planten sinds afgelopen donderdag en nu al bruin. De eerste vraag die in mij op komt.. Ben je redelijk voorzichtig geweest met de planten? Want klinkt mij in de oren dat de plantjes beschadigd zijn. Het tijdsbestek is wel erg kort voor het zo snel bruin worden van de plantjes.
 
Het is inderdaad alg. Heb de duur van de verlichting aangepast. Zou ik er al wat algeneters in kunnen zetten?
 
Niet als je denkt dat ze je alg gaan oplossen.
Je zult moeten zorgen voor gezonde planten, de juiste balans in verlichting en voedingsstoffen, het belangrijkste is geduld, geef ze even de tijd om aan te slaan. Pas na een aantal weken kun je iets zinnigs zeggen over de effecten die maatregelen hebben gehad.

Welke algeneters bedoel je trouwens? Er zijn vele soorten van, waarvan velen ongeschikt voor een 60 cm bak.
 
Zoals mark al zegt moet je de oorzaak aanpakken.

De bak is vrij nieuw dus ik denk aan wat bruinalg zoals je zo vaak ziet in het begin. ik kan moeilijk van de zijkant het goed zien maar volgens mij heb je ook Anubia in de bodem staan terwijl daar de wortelstok van boven het grind moet.
Maar dat is lastig kijken zo ;)
 
De volgende zitten erin:

-cryptocoryne parva
-cryptocoryne beckettii
-lobelia cardinalis mini
-Hygrophila difformis
-Hygrophila corymbosa stricta
 
Maryo zei:
Het is inderdaad alg. Heb de duur van de verlichting aangepast. Zou ik er al wat algeneters in kunnen zetten?

Zeker wachten met dieren toe te voegen tot je bak een 4 tal weken draait, zou zonde zijn dat ze sterven door nitrietpiek
 
Misschien even afwachten met algenproducten, zoals het opstart alg is gaat deze grotendeels weg met de tijd
 

Terug
Bovenaan