Planten voeding

T

TdVries

Guest
Vandaag een nieuwe testkoffer binnen gekregen om de waterwaardes te testen. hierbij de resultaten:
PH: tussen de 7 en de 7,5 (ik vind de kleur van het water erg lastig af te lezen)
KH: 6-7
GH: 7
NH3: 0
No2: 0
No3: 10 mg
PO4: tussen de 1 en 2 mg.

Volgens mij is de no3 aan de hoge kant, dit zal ik moeten oplossen het water vaker / meer te wisselen?

afgelopen week heb ik ook de voeding voor de planten van aquariumbemesting binnen gehad, hebben jullie tips hoe ik hiermee het beste kan starten?

Ik heb het volgende aangeschaft:
Calciumnitraat
ijzer
Kaliumsulfaat
Kaliumfosfaat
Magnesiumnitraat
 
Waterwaardes zien er prima uit.
No3 waarde is zelfs aan de lage kant.

Wat voor plantenvoeding is het?
 
No3 mag tot ongeveer 20mg/l, dus 10 is laag
 
Waarom calcium nitraat en niet kalium nitraat?
En magnesium nitraat?
 
Ik dacht op deze manier een goeie mix van alles te kunnen toedienen. Verkeerd gedacht?
 
Dacht dat calcium nitraat en magnesium nitraat alleen aangeraden werd als je nitraat wilt verhogen zonder dat je kalium verhoogd.
Maar als je zo min mogelijk invloed wil op je kalium kan je het beste geen kalium sulfaat doseren in mijn optiek
 
Ik ben het met Tuinkabouter eens en wat betreft de nitraat, dat kan genoeg zijn maar dat hangt af van het verbruik en dat zou ik wekelijks even testen voor de verversing om zo te kunnen bepalen of er voldoende van aanwezig is.
 
Concreet: wat kan ik beter nog bijbestellen en wat kan ik het beste aanmaken?
 
Hoeveel ververs je en hoeveel watt licht heb je op hoeveel liter?
De ene keer is meer nodig dan de andere keer en je kan ook nog aan de EI denken die in mijn onderschrift staat (link).

In elk geval zou ik vloeibare plantenvoeding toedienen en bij de planten die dat wensen wat voeding bij de wortels.
 
Ik heb een RIO 125 met de originele lampen! Ik ververs om de week 20-30 %. Het licht brand van 7 tot 10 en van 14 tot 21
 
Bij de verhouding NO3/PO4 is meestal een factor 10 gewenst (dus bijvoorbeeld 10 NO3 en 1 PO4). Optie is dan om NO3 te verhogen naar 20 (bij bak met veel licht) of PO4 te verlagen naar 1 (voor bak waar alles wat rustiger en gedimd gaat). Overigens apart dat je bij PO4 zo'n grote onzekerheid hebt (bij mijn JBL tests heb ik die onzekerheid juist eerder bij NO3).
 
Zou als je EI wilt gaan toepassen toch minstens 50% gaan wisselen.

Qua producten hoef je niks bij te kopen of iets.
Gewoon dit allemaal doseren volgens de richtlijnen en daarna kijken of je de calciumnitraat of magnesiumnitraat wilt vervangen voor kaliumnitraat en dan de kaliumsulfaat links laat liggen
 
Ik doseer bij de EI enkel sporen en kaliumnitraat en kaliumfosfaat zoals de meeste gebruikers van de EI doen.
 
Ondertussen meer kennis van zaken?
 
Terug
Bovenaan