Planten vervangen


P

Peter76

Guest
Ik heb een paar planten die er niet goed uitzien meer. Kan ik die zomaar vervangen? Heb een tijdje met mijn water waardes moeten vechten,water is nog niet 100%in orde,vooral NO3 is nog wat verhoogd. Gaat de goede kant op eindelijk. Wil terug mooie planten zodat aquarium er terug mooi uitziet.
 
Je kan ze vervangen maar misschien zijn ze nog te redden bv dus zou je een foto kunnen plaatsen en kunnen de leden je eventueel vertellen hoe of wat.
Er zijn zgn makkelijke en moeilijkere planten,zo kan je vooraf ook ff bekijken welke precies het geschiktste zijn voor je bak.
 
20161226_153213.jpg
 
Is om die grote plant te doen. Allemaal plekken,geel/bruin/zwart. Zal straks als licht aan gaat meer foto s maken en wat meer over zicht op aquarium.
 
Zoals ik al zei straks betere foto's nemen als licht brand. Water waardes zijn goed. En voeg wekelijks planten voeding toe.
 
Ik moet zeggen dat de planten er niet echt goed bijstaan en vraag me toch af wat er dan onder goed wordt verstaan. Het is handig om de waarden te laten noteren als je deze laat nameten. ik zie al een kleine Anubia die met de wortelstok in de bodem staat en dat mag dus niet. Bij de grote kan ik dat lastig zien.
Wat voeg je eventueel nog toe aan het water qua voedingsstoffen (nog meer dan plantenvoeding)?
 
NO3 is wat verhoogd zoals ik al eerder zei.
NO3=12.5
PH=7.5
KH=5
NO2=0.05
PO4=0.5
NH4
NH
 
Bij een kh van 5 mag je ph wel wat lager want anders heb je weinig co2. Ook is je po4 niet echt hoog en bij wat meer of langer licht kan dat al snel een tekort opleveren. Hoeveel uur heb je het licht aan en hoeveel liter is de bak?
Je no3 is echt niet hoog hoor. Ik volg dan wel de EI maar dan is die al snel 30mg namelijk. Je zit nu behoorlijk laag met rond de 5mg co2.
 
Tja dat is geen echte co2 en aan de planten te zien heb je echt wel tekorten. Kun je de andere vragen over licht ook nog beantwoorden?
 
Licht staat 10.00uur aan. Heb sinds kort led verlichting met zons op en ondergang en tussendoor een bewolkt effect geeft.
 
Ik zou dan zelf zorgen voor voldoende voeding. Of gelijk het licht wat minderen qua sterkte of duur. Mij lijkt het duidelijk dat er tekorten zijn en je co2 is bepaald niet hoog voor zo n bak met 10 uur licht. ook de po4 mag wel naar 1,0mg.
Was dit probleem er ook al met de oude buizen?
 
Soms zie je ook problemen door de overgang maar je had het al dus dat is duidelijk. Ik zou dus eerst alle voedingsstoffen op orde gaan brengen en kijken of je iets kan doen met je co2 waarde.
 
wat voor LED verlichting heb je?
voor de overgang zou ik beginnen op 35% licht sterkte en dan per week 5% opschroeven.
verder zou je de ei methode kunnen overwegen. En dan 50% verversen per week.
 
De grote plant is wel nog te redden als je het geduld wil opbrengen om de plant geheel te ontdoen van ALLE bladeren en dan een paar kleibolletjes (GEEN mest) aan de wortels te drukken. de plant zal dan na een paar weken weer helemaal opnieuw uitspringen en als het goed is dan zonder de verkleuringen mooi groen zijn. Overigens zou je bak het wel beter gaan doen, als je lateriet aan de bodem toevoegt. Vraag maar nadere info aan het AF lid Bertus. die is heel goed in lateriet en zijn toepassingen.
 
Is het niet veel handiger om voor in de bodem met voedingscapsules te werken? Ook heb je zo niet de mist die kleibollen veroorzaken bij onderhoud. Zelf gebruik ik die van Backplay momenteel en dat bevalt me beter dan de kleibollen moet ik zeggen.
 
Is ook een mogelijkheid natuurlijk. alleen weet ik niet wat Backplay erin stopt en ik maak mijn bolletjes zelf van klei die een paar duizend jaar oud is en hier in Limburg gewonnen wordt. Is alleen klei en verder niks.
"Stuift" een beetje, maar slaat ook weer direct neer. Vreemde gewoorwording was, toen ik een keer een bolletje niet zo diep had geplaatst, zag ik even later diverse Corydoras aan dat bolletje zitten peuzelen, ze aten het letterlijk op.
 
Dit zit erin dus:

Bodemcapsules: 30 stuks = 5euro
Voedingscapsules voor planten met een groot wortelgestel.
Bevat alle macro en micro elementen voor een goede plantengroei.
Geeft de voedingsstoffen geleidelijk af.
Samenstelling:
Stikstof, Fosfor, Kalium, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Calcium, Boor, Zink, Koper,
Molybdenum.
Gebruik:
1 x om de 6 maanden zo diep mogelijk in de bodem, bij de plantenwortels steken
 

Terug
Bovenaan