Planten uit de natuur


F

flecha

Guest
Ik heb in de beekloop van mijn vijver een soort mos gevonden en overweeg om dit in de aquarium te gaan gebruiken. Maar de vraag is: hoe kan ik dit op een veilige manier doen zonder ongedierte of wormen, parasieten ed mee over te brengen. Is er een manier om deze eventueel te kunnen ontsmetten of liever ontdoen van enig ongewild dier plant (wier) of iets dergelijks?
 
Wat heb je gevonden kan bronmos zijn. Als je dit in een tropisch aquarium wilt zetten lijkt me dit sowieso geen goed idee. Wat ik zoal van heb gezien is in aquaria dat het snel dood ging.
 
Ja, er is een manier te ontsmetten, maar heb het zelf nog niet geprobeerd maar al vaak over gelezen.
De planten mindstens 20 seconden in spuitwater doen.
Daardoor gaat de ph zo naar beneden dat alle ongedierte, wormen etc niet overleven.

Maar, eitjes ervan zijn resistent.

Ik zou in ieder geval met planten uit de natuur voorzichtig zijn.
 
Het mos dat ik hier zie gelijkt erg op java mos maar is toch mooler van uitzicht en structuur. Het lijkt feller op een hoe zeg ik het het best, een soort lijk een den die men gebruit in hagen. En komt javamos hier in het wild voor, ik zou het niet weten. Weten jullie dat.
 
bronmos (Fontinalis antipyretica) - Tuinkrant.com


Bronmos is afkomstig uit Noord- en Midden-Europa en houdt van stromend water
dat koud en helder is. In onze vijvers gebruiken we het als een ondergedoken ...
www.tuinkrant.com/plantengids/waterplanten/6616.htm

Graag kalkrijk water.
Heb jij dat in je aquarium? boven de 8 graden sterft het af.

Dus,bezint eer gij begint.
 
Javamos komt uit Azie.
Lijkt mij stug dat het hier groeit.
Javamos - Wikipedia


Javamos (Vesicularia dubyana) is een mossoort die in zoet water in Azi� groeit.
Deze mossoort is groen van kleur en groeit zowel onder als boven water, mits ...
nl.wikipedia.org/wiki/Javamos

Je kunt proberen,maar NIET in je aquarium, wil je je vissen levend houden.

Iets uitproberen doe je in een ander bakje.
 
Precies, zou het doen zoals Bertus aangeeft. Eerst een tijdje in een apart bakje doen met wat aquawater en kijken hoe het gaat. Zou het niet meteen in je eigen bak stoppen.
 
Wie weet wat er allemaal in zit.
Groot risico.
En afdekken,voor vliegende insecten.
 
Ik heb het nu in een plastiek doosje binnen staan. En als ik het zou gebruiken zet ik het toch in de 1m bak die nu toch al bijna2 maanden draait zonder vissen juist alleen planten want in mijn andere bak komt het niet vooralleer alles safe is. En ik bedoel hiermeee dat ik het gerust een paar maand in quarontain wil houden, en zou er iets in zitten dan gaat het weg. Maar in de vijver zitten toch ook vissen al bijna tien jaar en nog nooit een zieeke of dode koi gehad.
 
Nou,dat zou ik maar niet doen.
Larven e nkever eitjes die dan uitkomen?
Zitten dan gelijk in de meterbak. dat is dan een domme zet.
wat in de vijver zit is heel wat anders.
 
Ik heb het artikel eens doorgenomen maar dat is het niet want het is lichtgroen van kleur veel lichter dan java mos en het moet niet verzwaard worden want hetgeen ik binnen staan hebt zinkt direct.
 
Zal het gewoon een pluk alg zijn.
En toch niet in je bak doen.
 
Ik ga gewoon kijken wat ervan komt in het doosje binnen want ik ben benieuwd of het aanslaat en zien of het uitgroeid tot een alg.
 
Javamos groeit hier wel in de vijvers , bij sommige koivijvers zelfs een probleem omdat die het filtersysteem gedeeltelijk verstoppen . Wel mooi als je dit op je folie laat hechten .
 
Ik heb ook gezien dat het emers en submers staat door elkaar en hetgeen dat bovenwater staat ligt niet alleen op het oppervlak maar staat ook rechtop. Dus de drie vormen zijn aanwezig: onder, op, en boven water.
 

Terug
Bovenaan