Planten te vroeg binnengekomen, tips?


E

Efté

Guest
Goedemorgen allemaal,

Vorige week heb ik de Trofis Colisa A-1200+ besteld, deze zou eind die week nog aankomen. Helaas is daar iets misgegaan, maakt verder niet uit.
Nu had ik de planten ingepland om te komen op de dag dat het aquarium ook zou komen, zodat ik meteen de opstart met planten kon doen.
Nu zijn de planten dus wel binnen, maar het aquarium nog niet.. Ik heb de planten maar in een emmer water gezet en alvast behandeld tegen slakken. (Wat ik sowieso wel wilde doen.)
Nu lijken sommige plantjes al wat bruinige plekjes te krijgen en ik heb niet zo'n zin om de planten straks weg te kunnen gooien, ik heb ze nu maar op het balkon in de zon gezet, maar dan krijgt ook niet alles licht natuurlijk (vooral onderin).
Nu is mijn vraag; heeft iemand tips om de planten nog tot dinsdag goed te bewaren voor ze het aquarium in kunnen, mensen schijnen planten wel in quarantaine te zetten, maar moeten ze evengoed niet licht etc. krijgen?
 
Wij houden onze plantjes altijd een week of 3 apart tegenwoordig, voor ze naar het aquarium gaan.
Wij zorgen er wel voor dat ze in het tijdelijke verblijf licht krijgen maar geen zon, dat er een filtertje bijgeplaatst zit voor beweging in het water en dat we voedingstoffen geven. Ook halen we ze vast uit de potjes en planten ze vast in een bodem.
Het loshalen van de potjes geeft hier ook meer resultaat met de antislakbehandeling.

Het minimaal 3 weken apart houden hier is om zeker te weten dat ook alle slakke-eieren kapot waren en dat er ook geen vieze wormen bij zitten.
 
Wat ik zelf gebruik is een speciekuip (die alleen voor aquariumdoeleinden wordt gebruikt). Daarin kun je de plantjes los van elkaar zetten.
Ik zet er een flinke spot boven, maar met dit weer kun je de kuip inderdaad buiten zetten. Maar zet die niet in de zon, in de schaduw is in dit jaargetijde het licht al tamelijk fel. In de zon zou het water te warm kunnen worden en dat vinden plantjes ook niet leuk.

Waarom een speciekuip? De plantjes staan los van elkaar en zo komt er meer licht onder bij de plant, dan dat je ze in een emmer zet waarin ze dicht op elkaar staan.

Er zijn ook kuipen in het wit te koop, alleen heb ik die nooit in de bouwmarkten gezien. Waarom wit, daarin is het licht helderder dan in een zwarte kuip.

Mocht je een kuip gaan kopen, zeer goed spoelen en schoon wrijven/boenen voor het eerste gebruik. Geen zeep of ander schoonmaakmiddel gebruiken.
 
Ik zet planten altijd 5 dagen in een emmer in het daglicht om slakkengif eraf te weken en dat kan opzich prima zolang er wat licht bijkomt.
 

Terug
Bovenaan