planten probleem


B

bourks

Guest
sinds 3 maanden draait mijn nieuwe rio 125.

in het begin groeide alles prima,

na verloop van tijd begonnen de bladeren van mijn anubiassen bruin te worden. en langzaam af te sterven.

ook kwam er een groene taaie aanslag op het raam.

nieuwe planten zijn nu na een week kaal.
de vissen daarentegen doen het prima, helemaal geen uitval gehad

de bodem is van zand, en bij elke plant zit een kleibol
het licht brandt 2 x 4 uren.
op de waterpest zit een bruinige aanslag op de takjes, die valt er af als ik er aan schud.

mijn waarden zijn

ph 8
kh 11
gh 5
po4 0.5
nh3 0

temperatuur: 24

ik gebruik sinds 3 weken easylife profito en carbo

iemand een idee wat hier fout kan gaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hopelijk heb je de Anubias op de juiste manier in je bak gezet? Dus niet in het zand gezet? Bovendien is dit een plantje dat er niet van houdt om in fel licht te staan. Je ph waarde is redelijk hoog. Verder zou het goed zijn om naast het fosfaatniveau (PO4) ook je nitraatniveau (NO3) te weten. Kun je trouwens iets vertellen over je verlichting? Zit je bak in een opstartfase of draait hij al langer?
 
Een Rio 125 heeft vaak best een redelijke belichting dus ik denk dat je snel tegen een tekort van de po4 kan aanlopen. Heb je een foto van de bak en de betreffende planten?
 
k gebruik sinds 3 weken easylife profito en carbo?
Doe dat dan eens minder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hierbij wat plaatjes,

het no3 is 1
het po 4 zit op 0 - 0.5

de verlichting is de standaard tl balken van de rio. deze brandt 2 x 4 uur per dag.

het aquarium draait nu 3 maanden.








IMG_20181111_192453.jpg
IMG_20181111_192506.jpg
 
Nitraat en fosfaat gehalte is erg laag, dit zou wel eens de reden kunnen zijn van de slechte groei.

En hoeveel Profito en carbo voeg je toe?

Ik lees ook dat je bij iedere plant een kleibol hebt gestopt? Dit is niet nodig bij alle planten, meestal alleen bij de vaste planten zoals de crypto's en echinodorissen (moerasplanten)

Kan verder geen kwaad, maar het kan wel een mistige boel worden als je de planten gaat toppen en het onderste deel wilt weghalen
 
Laatst bewerkt:
Nitraat en fosfaat zijn gewoon op dus. Deze zul je derhalve zeker moeten gaan supplementeren. Kost twee tientjes maar dan heb je een halve liter van elk en daarmee ben je vele maanden zoet.
 
Nitraat en fosfaat gehalte is erg laag, dit zou wel eens de reden kunnen zijn van de slechte groei.

En hoeveel Profito en carbo voeg je toe?

Ik lees ook dat je bij iedere plant een kleibol hebt gestopt? Dit is niet nodig bij alle planten, meestal alleen bij de vaste planten zoals de crypto's en echinodorissen (moerasplanten)

Kan verder geen kwaad, maar het kan wel een mistige boel worden als je de planten gaat toppen en het onderste deel wilt weghalen


bedankt,

en op welke waarden zou ik uit moeten komen dan? er gaan op het net namelijk nogal wat verschillende meningen de rondte.

moet ik dit dan altijd blijven toevoegen of zou de bak het op een gegeven moment zelf weer aan kunnen?

en nog tips welke ik het beste kan kopen om toe te voegen?
 
Is de EI niets voor je? Voor info zie de link in mijn onderschrift.
 
het bestand op dit moment is"

6 x otocinclus
koppel borreli
schooltje amandea s,

is dit te weinig dan?
 
Bij de AIO kun je lastig bijsturen en ik zou dan liever gaan voor de losse poeders van aquariumbemesting.nl
 
Is de EI niets voor je? Voor info zie de link in mijn onderschrift.


excuus, deze had ik gemist,

ik had ook al iets gelezen over de Ei maar kan er nog weinig info over vinden, ik heb de link van je bakken doorgelezen, maar zit toch nog met wat vragen, ik zal me er vanavond eens verder in verdiepen.

bedankt!
 
Mocht je nog vragen hebben dan mag je altijd een pb sturen natuurlijk.
 
Ik zie dat je inmiddels al goede ondersteuning krijgt van Jessicapilon.

Maar om even antwoord te geven

en op welke waarden zou ik uit moeten komen dan?

Als je met de Nitraat rond de 10 ppm zit, en de fosfaat rond 1 ppm zit je altijd wel goed, hoger kan ook nog wel.

moet ik dit dan altijd blijven toevoegen

Wekelijks toevoegen is wel het beste ja, met veel planten is het zo weer verbruikt, maar ligt er ook een beetje aan hoeveel water je ververst
 
Op de foto zie ik Argentijnse waterpest dat zo bruin is geworden, deze is ook helemaal niet geschikt voor een tropische Aquarium en kan slecht tegen water temperaturen boven de 18 graden omdat het een koud water plant is.

Easy life profito is een prima plantenvoeding alleen er zit wat te weinig Kalium en ijzer in dat ik zelf extra toevoegt, Zoals anderen al zeggen is he Nitraat veel te laag en moet rond 20-30mg uit komen met een PO4 van 1mg.
Je belichting schema is goed maar ik vermoedt T5 buizen en das behoorlijk veel licht zonder Co2 toe te voegen omdat je nu op c.a 30-50lumen per liter water zit en das net even te hoog zodat alle voedingstoffen snel opraken en met name Co2.
Easy Carbo is namelijk geen Co2 maar een koolstofverbinding die is opgelost, planten kunnen hier een beetje van profiteren maar het dood hoofdzakelijk algen en is met over dosering een probleem voor zachte planten die kunnen verslijmen.

mooiste om je water op orde te krijgen is deze waardes proberen te krijgen.

PH 6.8 - 7
KH 5 - 7 (is nu 11 kan je verlagen met KH min)
DH 7 - 8 (verlagen met osmose water of tijdelijk zeg 2-4weken over turfgranulaat filteren)
NO3 20-30mg (bij jou te laag, vissen vaker gaan voeren of wat meer en ander zelf aanvullen met Easy life Nitro)
PO4 1mg ( te laag ? diepvries voer geven zoals muggenlarve en artemia deze bevatten wat fosfaten en anders aanvullen met Easy life Fosfo)
Co2 15-20ppm zonder Co2 toevoegen maar dat is moeilijk te controleren als je geen Co2 bolletje hebt met vloeistof die dat meet.

Easylife profito mag je best over doseren en liefst 3x in de week geven omdat planten niet voor een hele week voeding kunnen opnemen, 10ml per keer geven dan komen ze niet te kort.
Ga je extra bemesten met ijzer of fosfo en kalium nooit deze tegelijk in het water gooien ! maar wacht een dag met foso toedienen na de profito en ook zo met ijzer Ferro van easylife.
Kalium kan je meegeven met de Profito das geen probleem.
 
wow, bedankt voor alle antwoorden, hier kan ik wat mee.

achter de schermen heb ik nog wat contact gehad met jessicapilon. De bedoeling is om in te gaan lezen over EI. Maar alle tips neem ik mee
 
Als aanvulling: Bij aquarium onderhoud hangt alles in verhoudingen aan elkaar. Zo ook bij het nitraat, fosfaat gehalte. Het zou goed zijn om een verhouding 10:1 aan te houden dus bij een Nitraatniveau van 20 zou een Fosfaathoogte van 2 passen.
 
Is de EI niets voor je? Voor info zie de link in mijn onderschrift.


inmiddels zijn we hier een kleine 2 weken mee los,
voorzichtig ben ik positief aan het worden. de planten die er waren krijgen wat kleur. Een enkele nieuwe doet het ook goed.
als het zo doorzet ben ik weer een gelukkig man

bedankt!!
 
Goed om te horen dat het beter gaat en ook de planten moeten wennen aan nieuwe omstandigheden.
 

Terug
Bovenaan