Planten pakken niet?


Gino

Active member
Lid geworden
1 september 2017
Berichten
30
Leeftijd
28
Hallo,

Ik heb sinds een week een nieuw aquarium. Een 180L.

Hierin heb ik een landschap gemaakt met de volgende bodem (van bodem naar oppervlak)
- Zand
- Dunne laag grint
- Dunne laag voedingbodem
- Iets dikkere laag grint om voedingsbodem te bedekken

Ik heb expres de voedingsbodem en bovenste laag grint dun gehouden om de kans op rotten zo klein mogelijk te houden.

Hier en daar wat stenen... je kent het wel... (Zie fotos voor resultaat)

Maar nu maak ik me een beetje zorgen over een paar planten. Die lijken niet helemaal lekker te pakken en beginnen er dor uit te zien met bruine randen op de bovenste blaadjes. Nou ben ik natuurlijk eerst op internet gaan zoeken, en ben ik uitgekomen op een mogelijk CO2 tekort. Zou het dit kunnen zijn?

Ik belicht de bak ongeveer 10 uur per dag, maar omdat ik rekening hou met een CO2 tekort heb ik dit gelijk teruggeschroefd naar 8-9 uur.

Ik heb na het stekken nog Sera Florena toegevoegd (zat in een starterspakket) om de planten een "boost"? te geven.

Nu zou ik graag willen weten wat er niet klopt. De water waardes lijken allemaal goed te zijn.

Graag hoor ik nog van jullie.

PS er zit nog geen vis in
PS2. Ik heb ze geplant mbv een pincet. (omdat de boden lastig met handen te bereiken is)

8D220177-191E-4DDF-AF03-4DCB67BAE31B.jpeg
73633017-26B1-420D-A343-CFB52667D649.jpeg
386CC342-70D2-4E9D-B7D2-8B4E6E566590.jpeg
 
De bak draait net een week en planten moeten vaak wennen aan de nieuwe situatie. Ik zou even afwachten en wat vloeibare plantenvoeding blijven gebruiken.
Wat zijn je waterwaarden momenteel?
 
Dat is waar. Ik zal het even afwachten. Waterwaardes kan ik niet heel erg specifiek meten aangezien ik nog met die kl*testrips zit opgescheept haha.

Ik de bijlage vind je een test die ik zojuist heb gedaan.

893D3119-7551-4600-828F-34816E263975.jpeg
 
Inmiddels 3 weken aan het draaien en de plantjes beginnen er steeds beter uit te zien. Ik heb er ook 8 Japonica garnalen in gedaan en die helpen ook wel goed om de plantjes mooi groen te houden. (Echt een aanrader die garnalen)

image.jpg
 
Heb ik gedaan en ik denk dat ik de piek al heb gehad, omdat er nu al een paar dagen een beetje nitraat in zit. (klopt deze aanname?)
 
Hou wel even je nitraat in de gaten

denk dat ik de piek al heb gehad, omdat er nu al een paar dagen een beetje nitraat in zit.

Voor de volledigheid:
Mandy bedoelt nitriet ipv nitraat en hopelijk Gino ook!?
En eigenlijk zijn teststrips niet betrouwbaar, al zeker niet als je ze gebruikt om te bepalen in hoeverre een 'nieuwe' bak na een paar weekjes al klaar is voor bewoners...

Maar @Gino: zolang er meetbaar nitriet in de bak zit is voeg je beter geen dieren toe eigenlijk... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Gino
Zal ik ook even niet doen dan. ;)

Maar hoe denken jullie over waterverversen in deze periode? Ik heb gisteren (maar) 30liter verwisseld, maar lees zoveel verschillende meningen hierover...
 
Verversen is altijd goed.
Zeker nu je bewoners hebt toegevoegd in een indraaiende bak is verversen extra belangrijk om de waterwaardes onder controle te houden.

In jouw geval zou ik nu de eerste weken iets meer verversen (grotere hoeveelheid en hogere frequentie) en er ook (tijdelijk) een bosje waterpest of een andere snelgroeiende waterplant (en/of drijfplantjes!) in zetten.
Doseer je eigenlijk al plantenvoeding en welke precies?
 
Verversen is altijd goed.
Zeker nu je bewoners hebt toegevoegd in een indraaiende bak is verversen extra belangrijk om de waterwaardes onder controle te houden.

In jouw geval zou ik nu de eerste weken iets meer verversen (grotere hoeveelheid en hogere frequentie) en er ook (tijdelijk) een bosje waterpest of een andere snelgroeiende waterplant (en/of drijfplantjes!) in zetten.
Doseer je eigenlijk al plantenvoeding en welke precies?


Als hij die gaat toevoegen hopelijk dan eerst een paar dagen apart en goed wassen mits je zeker weet dat er geen gif in zit.

Heeft mij ooit een paar garnalen gekost. Waterpest erin van petsplace en dode garnalen erna...
 
Als hij die gaat toevoegen hopelijk dan eerst een paar dagen apart en goed wassen mits je zeker weet dat er geen gif in zit.

Heeft mij ooit een paar garnalen gekost. Waterpest erin van petsplace en dode garnalen erna...

Daar zit iets in! :deal:
Gelukkig heeft hij nu enkel Japonica's en die kunnen wel tegen een stootje maar gekochte plantjes kunnen inderdaad best gespoeld worden.
Het beste is eigenlijk planten uit een ander aquarium overzetten maar misschien is dat geen optie voor Gino...
 
In jouw geval zou ik nu de eerste weken iets meer verversen (grotere hoeveelheid en hogere frequentie) en er ook (tijdelijk) een bosje waterpest of een andere snelgroeiende waterplant (en/of drijfplantjes!) in zetten.
Doseer je eigenlijk al plantenvoeding en welke precies?
Misschien een stomme vraag, maar waarom waterpest erbij? Wat is daar het nut van? (Puur uit nieuwsgierigheid)
Ik gebruikte eerst dat Sera Florena, maar ben na goede verhalen al snel overgestapt op Easy-life Profito.

Het beste is eigenlijk planten uit een ander aquarium overzetten maar misschien is dat geen optie voor Gino...
Ik heb inderdaad maar 1 aquarium, dus dat zal geen optie zijn.

Bij garnalen week ik de planten altijd 4-5 dagen in een meer.
Aangezien ik midden in de stad op 5 hoog woon zal een meer vinden niet al te makkelijk zijn, haha.
 
Kan belangrijk zijn hoor de TS was al bijna 5 dagen gaan kamperen aan een meer met zijn plantjes !!!
Shit, ik zal maar snel annuleren dan...


Nog even een korte vraag, omdat ik redelijk wat draadalg heb, is het verstandig om een beetje easy-carbo toe te voegen? Van die alg-bestrijders schijnt niet zo goed te zijn voor de garnalen, las ik.
 
Misschien een stomme vraag, maar waarom waterpest erbij? Wat is daar het nut van? (Puur uit nieuwsgierigheid)

Waterpest (of een andere snelgroeiende waterplant) is nuttig op meerdere vlakken.
Het wordt veel gebruikt in opstartende bakken want het is een echte waterplant en zal vanaf de start al veel stoffen opnemen uit je water terwijl jouw planten nu nog aan het overwennen zijn.
Daarnaast zorgt het ook voor wat extra plantenmassa en door genoeg plantenmassa te hebben krijg je sneller een evenwicht in je bak.
Nu heb je niet zoveel planten en ze zijn allemaal nog aan het wennen aan de omstandigheden (veel gekweekte planten zijn nog in de bovenwatervorm).
Dus je hebt relatief weinig groei en weinig (maar toenemende) vraag naar/opname van voedingsstoffen door je planten.
En als je geen voeding toevoegt gaan de planten ook niet aanslaan...
Dus een beetje een onevenwicht eigenlijk waardoor de kans op algen toeneemt.

Dus door nu (tijdelijk desnoods) dergelijke snelgroeier toe te voegen verklein je de kans op algen.
Het is bovendien ook een zuurstof producerende plant wat nooit slecht is en als je wil kan je ze als drijver gebruiken of met een zuignapje aan het glas bevestigen..
Maar ook drijfplanten zijn een goede optie, die nemen ook veel voeding op en dimmen het licht ook nog eens wat zeker in het begin nooit slecht is..

Ik heb inderdaad maar 1 aquarium, dus dat zal geen optie zijn.

Je kan misschien wel via een medeforumlid wat waterpest of drijfplantjes scoren? Even een oproepje doen in de gevraagd rubriek misschien.

maar ben na goede verhalen al snel overgestapt op Easy-life Profito.

Hou er rekening mee dat dit niet echt complete voeding is. Je voegt hiermee geen nitraat en fosfaat toe bvb...
 
Dus je hebt relatief weinig groei en weinig (maar toenemende) vraag naar/opname van voedingsstoffen door je planten.
En als je geen voeding toevoegt gaan de planten ook niet aanslaan...
Dus een beetje een onevenwicht eigenlijk waardoor de kans op algen toeneemt.
Dat is gelijk een antwoord op mn vorige vraag. Bedankt!
 
Garnaaltjes houden wel van enkele algjes hoor en zullen zienderogen worden opgepeuzeld .
 
Nog even een korte vraag, omdat ik redelijk wat draadalg heb, is het verstandig om een beetje easy-carbo toe te voegen? Van die alg-bestrijders schijnt niet zo goed te zijn voor de garnalen, las ik.

Je kan de draadalgen zoveel mogelijk manueel verwijderen. Met een tandenborstel of een satéstokje bvb.
Je kan desnoods easy carbo plaatselijk doseren waar je het meest algen hebt maar dat is een tijdelijke oplossing.

Maar ik denk dat je je licht zal moeten minderen (intensiteit en duur) icm meer plantenmassa en goede voeding om een evenwicht te vinden.

En wat geduld natuurlijk ;) Zoiets heeft wat tijd nodig om in balans te raken maar je kan het wel wat helpen door de omstandigheden aan te passen aan de situatie.
 
Moet je wel amano's nemen.
Die heb ik (8)

Maar ik denk dat je je licht zal moeten minderen (intensiteit en duur) icm meer plantenmassa en goede voeding om een evenwicht te vinden.
Het licht zit op een zelf geknutseld systeem:
De balken gaan tussen 12:00 en 16:00 opbouwen naar 100% sterkte. Dan van 16:00 tot 20:00 op volle sterkte. En dan van 20:00 tot 00:00 weer afbouwen naar 0% sterkte. Is dit teveel?
 

Terug
Bovenaan