Planten lossen op


GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
131
Hallo,

Ik ben een nieuw aquarium gestart. 70l Dennerle scapers tank, hang-on filter van Dennerle (450l/h), Eheim skimmer (meer voor extra stroming in de bak) en de Chihiros A2 LED AII401 40cm 15W lamp erboven. De lamp staat 8,5 uur aan, maar dan met 60% intensiteit.

Bodem bestaat uit een klein laagje volcano mineral met daarover een laag amazonia aquasoil. Als hardscape heb ik enkele stukken mangrove hout in combinatie met seiryu stenen en afgewerkt met natuurgrind.

Planten die ik heb geplaatst zijn:
- Anubias nana bonzai. Geplakt met Dupla plantenlijm op steen en hout.
- Cryptocoryne moehlmannii
- Lobelia cardinalis dwarf
- Echinidorus purpurea

Aquarium draait nu zo'n 8 dagen en gisteren eerste watertest gedaan. Nitriet komt er echt skyhigh uit. Gisteren een waterwissel gedaan, maar alsnog extreem hoog.
PH - 7
Cl2 - 0
Gh - 3
Kh - 5
NO3 - 33 mg/l
NO2 - 5.7 mg/l

Wat wil nu het geval. Mijn anubias los nagenoeg volledig op en ook de Cryptocoryne is aan het oplossen. De Crypto krijgt al wel weer nieuwe bladeren vanuit de wortel, dus dat zal wel goedkomen. De anubias alleen niet.

Wat doe ik verkeerd of is dit een normaal proces en is het (zoals vaak) gewoon afwachten?


20230827_100959[1].jpg
20230827_100941[1].jpg
20230827_100927[1].jpg
20230827_100913[1].jpg
 
Wat verslijmen van planten is wel normaal in het begin. Bij een aquasoil moet je wel veel water wissels doen in het begin, hou je een schema aan?
 
Gisteren was mijn derde waterwissel van minimaal 50%. Deze week wil ik dat twee keer doen en daarna 1x per week +/- 25 - 30%. Bij elke waterwissel van Sera aquatan gebruikt.
 
Kijk eens naar de (planten-)voedingsvraag van je plantenkeuze. Crytocoryne houdt niet van wijzigingen ze reageert daar veelal op door af te sterven maar herpakt zich vanzelf weer. Met je Anubias, mits op een schaduwplek gezet, ze houdt niet van een sterk belichting, komt het ook goed. Je bak moet zich nog stabiliseren. Geef wel, als gezegd, voeding. Googel op de vraag wat je planten nodig hebben om goed te kunnen groeien!.
 
Ok, het is dus niet zo vreemd dat de Anubias die direct onder het licht staat aan het oplossen is en wellicht niet meer terug komt. Jullie advies is om eerst nog even te wachten totdat de bak gesetteld is en dan verder kijken.

Schrikken jullie niet van die belachelijk hoge nitriet waarden?
 
Ok, het is dus niet zo vreemd dat de Anubias die direct onder het licht staat aan het oplossen is en wellicht niet meer terug komt. Jullie advies is om eerst nog even te wachten totdat de bak gesetteld is en dan verder kijken.

Schrikken jullie niet van die belachelijk hoge nitriet waarden?
Nee, dat past bij het opstarten met deze bodem. Het waterwissel advies is als volgt:

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen
(Bron:https://www.azaqua.nl/aqua-soil/aqua-soil-amazonia-powder?category=aqua-soil)

Ik heb zelf dezelfde bodem en moet bekennen dit schema ook niet te hebben aangehouden, maar de bodem geeft gewoon heel veel nh4 af en dat zie je terug in een enorme nitrietpiek.
 
Hallo @GertvdB - Gert.

Ik volg je topic graag!
Ik hoop dat je net als ik ook niet met emmers hoeft te sjouwen. :)

Nee hoor, ik heb een verkorte tuinslang gemaakt die ik binnen kan aansluiten. Alleen even het water wat eruit moet is een dingetje, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
 
Nee hoor, ik heb een verkorte tuinslang gemaakt die ik binnen kan aansluiten. Alleen even het water wat eruit moet is een dingetje, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Hoezo? Slang uiteinde bijvoorbeeld in de tuin, en ander in bak. . Even aanzuigen en gaan met de banaan. Toch?

Of je hebt bijvoorbeeld de slang aan een pomp gekoppeld. :) Ik noem maar iets.
;))
 
Hoezo? Slang uiteinde bijvoorbeeld in de tuin, en ander in bak. . Even aanzuigen en gaan met de banaan. Toch?

Of je hebt bijvoorbeeld de slang aan een pomp gekoppeld. :) Ik noem maar iets.
;))

Precies zoals je het aangeeft. Het is dan ook maar een bak van 70 liter, dus ook weer niet al te veel werk.
 

Terug
Bovenaan