Planten in opstartfase met bruine vlekken


E

Edwin!

Guest
Mijn allereerste aquarium heeft na ruim 1 week zijn eerste problemen. Even wat context :
- 80L aquarium met LED
- Bodem: fijn grind (geen substraat)
- Voeding: bij enkele planten half rootstickje v & 1 x p/w Profito an Easy Life
- Geen vissen nog, twee keer klein beetje voer toegevoegd volgens tips hier
- Waterwaarden 3x gemeten (teststrips): geen enkele verandering:
waterwaarden.JPG


Nu beginnen de blaadjes bruin te worden, zie onderstaande foto's. Kan het aan het ontbreken van nitraat liggen?

Hoor graag wat ik nog kan doen.
20181210_214509.jpg
20181210_214450.jpg
 
Planten moeten wennen aan de submerse omstandigheden en ik zie volgens mij wat bruinalg en dat is heel normaal bij de opstart.
Ik zou wekelijks een klein beetje voer verkruimelen.
 
De planten zijn inderdaad aan het omschakelen. Ze worden gekweekt boven water en als je ze onder water zet moeten ze hun bladstructuur aan gaan passen. De oude bovenwater bladeren verdorren dan en vallen af. Sommige planten kunnen zelf alle bladeren verliezen om daarna weer helemaal terug te komen. Voor nu dus nog niks om je zorgen over te maken.

Voor een optimale plantengroei heb je uiteindelijk wel nitraat en fosfaat nodig. Je kunt even wachten om te kijken wat deze waarden worden na het indraaien. Als ze te laag zijn kun je deze aanvullen met plantenvoeding.
 
Het verkruimelen van het voer zal ook voor wat nitraat gaan zorgen. Teststrips zijn erg onbetrouwbaar en ik zou tegen het einde van de indraaiperiode het eens met druppels laten testen als dat mogelijk is en dan ook de po4 laten meten.
 
Bedankt voor de info. Als aanvulling op hierboven:
- bij kopen van de plantjes stonden deze volledig onder water, maar ze worden dus blijkbaar toch bovenwater gekweekt en in de winkel onder water geplaatst?
- dat nitraat nu waarde 0 is, is dus geen probleem nog en dus nog geen actie, maar wanneer wel dan?
- voor Bertus: waarom zouden er extra planten bij moeten?

Prettig om te merken dat jullie een starter willen helpen
 
Even als vraag aan alle reageerders..
Waarom niet gewoon bemesten zoals je bij een opgestarte bak zou doen?

Als er geen no3 en po4 is hebben ze toch helemaal niet de mogelijkheid om goed te groeien??

Terwijl ze juist in de opstart goede omstandigheden moeten hebben om zich aan te passen, lijkt mij! Maar hopelijk kunnen de ervaren mensen dit verduidelijken.
 
Je kunt beter wel wat voeding toedienen ja, niet teveel maar iets hebben ze wel nodig.

De meeste planten worden bovenwater gekweekt, en bij de winkel waar je ze dan koopt worden ze pas onder water gezet.
Behalve de echte waterplanten zoals Waterpest, Cabomba en Hoornblad, die worden alleen onderwater gekweekt, en dat zijn dan ook ideale planten om mee op te starten, die doen meteen hun werk.

Bovenwater kweken heeft als voordeel dat de planten makkelijk te vervoeren/verzenden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. Als aanvulling op hierboven:
- bij kopen van de plantjes stonden deze volledig onder water, maar ze worden dus blijkbaar toch bovenwater gekweekt en in de winkel onder water geplaatst?
- dat nitraat nu waarde 0 is, is dus geen probleem nog en dus nog geen actie, maar wanneer wel dan?
- voor Bertus: waarom zouden er extra planten bij moeten?

Prettig om te merken dat jullie een starter willen helpen

We zijn hier om mensen te helpen :D In de winkel staan ze inderdaad onderwater, maar de tijd tussen kweker-winkel-jou is bij de meeste dierenwinkels erg kort. De planten hebben zich nog niet kunnen aanpassen, waardoor ze dat pas bij jou gaan doen.

Even als vraag aan alle reageerders..
Waarom niet gewoon bemesten zoals je bij een opgestarte bak zou doen?

Als er geen no3 en po4 is hebben ze toch helemaal niet de mogelijkheid om goed te groeien??

Terwijl ze juist in de opstart goede omstandigheden moeten hebben om zich aan te passen, lijkt mij! Maar hopelijk kunnen de ervaren mensen dit verduidelijken.

Je kunt zeker al plantenvoeding toevoegen. Ik vind het zelf met nitraat altijd een beetje opletten. Je bak produceert nu nog geen nitraat, maar gaat dat wel doen. Je niveau kan dus in een keer veel hoger dan je wil. Maar als je ondertussen goed meet, kun je al zeker plantenvoeding toevoegen.
 
Ik zorg al vanaf de opstart voor nitraat en fosfaat. Als je dat rond de 10/1 hebt dan kan er weinig misgaan door het nitrificatieproces en het is altijd verstandig om tussentijds te meten.
 
Allereerst een mooie bak Edwin. En investeer in een druppeltest test kit. Deze zijn betrouwbaarder dan test strips. Van Colombo is al goed. Ik heb de wespro testkit en is van wat ik gelezen heb dezelfde als die van Colombo. De reagentia is als het op is apart te verkrijgen.
Verder veel succes met de opstart van je bak. Ik ben ook net als jij een beginner en vind het nu al erg leuk!
 
- bij kopen van de plantjes stonden deze volledig onder water, maar ze worden dus blijkbaar toch bovenwater gekweekt en in de winkel onder water geplaatst?
Planten worden submersed opgekweekt omdat dit voor de kweker veel goedkoper is en daarbij zijn >90% van alle planten die we gebruiken land- of moerasplanten.
Op ons bedrijf is een submersde plant veel minder aantrekkelijk om te kweken dan een emersde plant. Bij emersed kan je veel beter de groeicondities bepalen zoals temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, bemesting en intern transport.
Daarbij staan ze op de meeste kwekerijen op rolcontainers zodat je de opkweek in warme kasgedeelten kan doen om verder af te harden in koelere afdelingen.

Even een stukje toegevoegde info omtrent de verandering van emersed naar submersed.
Redelijk veel rotala's worden nog steeds geimporteerd vanuit Azië. Deze worden dan bij de retailer onder water geplaatst. Dan zou je zeggen dat de plant in de submersde versie is.
Maar als je zo'n stengelplantje in je bak zet kan die nog steeds alle bladeren afstoten omdat ie zich ook moet aanpassen aan jouw waterwaarden.(andere temperatuur, licht voeding en CO2)
En dat word soms nog wel eens vergeten.
 

Terug
Bovenaan