Planten groeien slecht dus water testen.


Nogmaals, kijk naar je planten. Ik blijf dit zeggen precies om het door jou geschrevene: Je geeft namelijk de juiste reactie, leer van het voorgaande. En dit geldt dus ook voor de mensen met minder ervaring! Vaak blijft men namelijk volharden in allerlei metingen en toevoegingen zonder het echte antwoordt te zien. Ervaring kan je echt opbouwen daarbij helpt vertrouwen in je zelf en logisch redeneren. Overigens zijn mijn reacties ook daar op gericht: Kijk en leer! Én dat geldt ook voor mij!!
Jullie hebben allebei gelijk. De praktijk is een goede leerschool op veel vlakken.
 
Even een tussentijdse update, een fotoupdate van de bak.Graag jullie input.
 

Bijlagen

  • IMG20230503220028.jpg
    IMG20230503220028.jpg
    247.3 KB · Weergaven: 71
  • IMG20230503220022.jpg
    IMG20230503220022.jpg
    266.2 KB · Weergaven: 68
  • IMG20230503220019.jpg
    IMG20230503220019.jpg
    237.7 KB · Weergaven: 71
  • IMG20230503215747.jpg
    IMG20230503215747.jpg
    232.9 KB · Weergaven: 69
Ik denk ook dat het nu beter gaat Andre.
 
Klopt, het gaat zienderogen beter. Alleen de staurogyne repens mag nog wat beter.
 
Staurogyne repens wil beslist veel licht om compact te kunnen groeien. Maar zeker ook een voedselrijke bodem! Op zich is het geen moeilijke plant dus dit moet dan toch wel lukken.
 
Even een update.
De sterrenkruid doet totaal niets meer. Geen groei, lange stengel, internodiën, weinig blad.

Vallisneria doet het wel, horizontale strepen. Alleen denk ik dat de plant te lang wordt, veel licht beperkt.

Cryptocoryne is mooi een herstel zichtbaar, geen algen. Maar ook weinig groei.

Staurogyne-repens blijft moeilijk. Lobelia cardinalis doet het rustig, maar ook gewoon goed.

Gisteren na lange tijd even water getest.
1.8 fosfaat.
5 nitraat.
 
Nitraat zou wat hoger kunnen en ja de Crypto is een erg langzame groeier vaak.
 
Ik heb ook een bak gehad waar niks in groeide en alles ging slecht of dood. Gewoon makkelijke planten ect. Ook meten en ditjes en datjes bijvoegen zoals ijzer en had nitraat tekort.

Nu heb ik geen voedingsbodem en ik dacht prop de hele bodem vo met kleitabletten, capsules en wat ijzer tabletten, en wat denk je; de hele bak bak is opgefleurd alles word groen en groeit goed. En mijn baardalg is ook vertrokken.

Dit heb ik gedaan als beginnende leek en ben van plan om alsnog een voedings bodem te nemen.

Misschien is voor een beginner een voedingsbodem wel beter ivm met de aanwezige stoffen??
 
Laatst bewerkt:
Baardalg is vaak een probleem met de co2 en daar helpt een voedingsbodem niet veel bij.
 

Baardalg is vaak een probleem met de co2 en daar helpt een voedingsbodem niet veel bij.
Dat zowizo, maar ook heb ik gelezen dat baardalg dan weer op de slechte en langzaam groeiende planten gaan zitten, dit heb ik ook ervaren. (Ik heb geen co2 )
 

Terug
Bovenaan