planten groeien niet


Maar wat is teveel er zijn bakken die het geweldig doen met 5 ppm fosfaat.
Natuurlijk is er een grens maar denk eerder dat het eerdrr voor de vissen een probleem wordt als voor de planten.
Als de verhouding ver zoek is word het wel lastiger voor de planten om de juiste voeding binnen te krijgen.
Dus een fosfaat van 5 heeft ook een hoog gehalte aan nitraat, kalium en micro elementen nodig.

Klopt helemaal, dat is ook de reden waarom ik hier heel voorzichtig mee zou zijn. Het toevoegen van deze voedingsstoffen betekend ook dat er een grotere behoefte komt aan CO2, en dat resulteert weer in hogere waarden in de stikstofcyclus.
 
Backplay vergeleek het eens met een bak met ballen. Als er van een kleur heel veel inzitten dan wordt het lastiger om een kleur eruit te krijgen waar er minder van inzitten. Dat geldt dus ook voor de planten en de voeding.
 
Klopt helemaal, dat is ook de reden waarom ik hier heel voorzichtig mee zou zijn. Het toevoegen van deze voedingsstoffen betekend ook dat er een grotere behoefte komt aan CO2, en dat resulteert weer in hogere waarden in de stikstofcyclus.
Je zou eens anders moeten denken, vermoed ik. Een plant heeft om te kunnen leven bepaalde zaken beslist nodig. Allereerst licht. De gevraagde lichtduur/intensiteit kan uiteraard per plant verschillen. Aan deze gevraagde lichtduur/intensiteit wordt de opgenomen CO2 gekoppeld. CO2 is dus de opvolgende levensbehoefte. Pas daaropvolgend is er sprake van overige voedingsstoffen. Het gaat hier dus om verhoudingen in volgorde van belangrijkheid. Je gaat dus geen voedingsstoffen toevoegen en/of verminderen om de CO2 te beïnvloeden. Er bestaat wel iets hierover dat e.e.a. kan verduidelijken; de z.g. lichtdriehoek. Misschien moet je mening aangaande Nitraat/fosfaat ook nog eens bezien? Er is echt wel het e.e.a. te zeggen voor de 10: 1 verhouding.

https://www.easylife.nl/artikelen/alles-over-plantengroei/plantenrgoei-algemeen
 
Laatst bewerkt:
Licht is in zoverre de factor die de groei/vraag bepaald en daarop moet je zover ik weet de voeding afstemmen.
 
Ja daar heb je dan ook helemaal gelijk in Ben. Als je licht beperkt is dan kun je zoveel co2 als je wil erin kieperen maar dan gaan ze niet harder groeien. Dat is voor alle voeding zo. Als het licht en de hoeveelheid voeding in balans is dan is extra /meer voeding geven weggegooid geld.
 

Terug
Bovenaan