planten groeien niet


S

Schaive78

Guest
Ik heb een 55 liter garnalen bakje en daar zitten diverse mossen in en ook 2 snelgroeiers. de belgische klimop en het sterretje. Maar deze zijn wel mooi groen maar groeien niet. Ze blijven zo klein als ze in de bak zijn gekomen.
Ik heb er ook geen alg in zitten.

Ik gebruik een all in one plantenvoeding. De garnalen zitten op kraanwater.
De PH is 7,6 - 7,8
de KH is 6

Er zit volgens het tabel te weinig co2 in het water. Zou dit ook het probleem zijn?

Zo ja hoe los je dat op dan als je een bakje zonder co2 hebt, en ook wilt.
 
Kun je alle waterwaarden eens meten? Je kan eventueel carbo proberen maar ja met garnalen is dat wel vaak afwachten hoe het uitpakt. Er is wel speciale carbo voor garnalen van ik dacht HS.
Als je geen algen hebt dan zul je denk ik geen tekorten hebben maar ja meten=weten.
 
Het heeft even geduurd, maar heb nog stees hetzelfde probleem.

Inmiddels wat aanpassingen gedaan.

Er zit een ph verlagende bodem in van HELP Advanced plants soil.
inmiddels ook wel al jonge garnalen gekregen, maar de plantengroei blijft achterwege.

ik heb net de volgende waterwaardes gemeten.

PH 6.4
GH 5
KH 0 - 1
PO4 0
NO3 20

Temperatuur 23 C

ik voeg elke dag 1 ml carbo toe en 1x per week een waterwissel van 20 % en dan voeg ik een all in one voeding toe.

Als verlichting zit de standaard superfish PL lamp blauw wit er boven. die brandt 8 uur per dag.
 
De lampen van Superfish geven volgens mij niet echt gigantisch veel licht.
Ziet de plant er nog wel mooi uit? Ondanks dat hij misschien niet zo groot is geworden.
 
inmiddels een andere lamp er in gedaan. Boven is originele en onder de 18 watt 840

PicsArt_04-13-12.52.37.png
 
Ik zou bijna vragen had je op de eerste foto het licht wel aan??
 
Ja dat is een heel verschil zeg. Je zal vast het verschil wel gaan merken. Heb je de nieuwe in de stad gekocht hier?
 
nee via internet. Gelijk ook een 24 watt bij besteld. koste maar iets van 2,50 euro meer. verzendkosten was ik toch al kwijt.
 
Moet ik de tijdsduur ook eerst terug draaien, stond op 8 uur per dag. Of misschien 2x 4 uur doen. En voeding? ook nog aanpassen? ik gaf 1x p.w. 10 ml
 
Zo te zien heb je niet echt hele snelle groeiers er in. Plantenvoeding is dan niet echt nodig.
Ik zou het licht maar zo aan laten zoals je nu doet en maar eens kijoen wat het doet met de nieuwe lamp. Daarna kan jr altijd nog aanpassen.
 
Belgisch groen en hygrophlia difformis zijn toch wel snelgroeiers?
 
Ah ja die wel, niet goed gekeken. Maar denk niet dat meer voeding nodig is.
 
helemaal geen voeding bedoel je.
 
Ik denk niet dat het aan je voeding ligt, ik zou even een weekje of 2 afwachten wat het met de nieuwe verlichting gaat doen, te weinig licht is een van de oorzaken dat planten minder snel groeien.
 
Ik denk niet dat het aan je voeding ligt, ik zou even een weekje of 2 afwachten wat het met de nieuwe verlichting gaat doen, te weinig licht is een van de oorzaken dat planten minder snel groeien.

Maar wel door gaan met de plantenvoeding, of even wachten met de plantenvoeding
 
De intensiteit is nu veel hoger. Ik zou beginnen met 6 uur per dag en dan iedere 2 of 3 dagen een kwartiertje bij klikken op je timer.
 
Maar wel door gaan met de plantenvoeding, of even wachten met de plantenvoeding
Wel plantenvoeding blijven gebruiken, en de planten goed in de gaten houden, meer licht is ook meer voedingsbehoefte voor planten, daarnaast schijnen je garnalen dus geen last van de voeding te hebben.
 
Nee geef al een paar maanden 10 ml per week. Zou het ook kunnen verdelen over 2 of 3 x per week. Heb de timer nu op 12 uur tot 16 uur en 17.30 tot 21.30 gezet.
 
Des te regelmatiger planten toevoeging doen des temeer hebben de planten toegang tot alle voedingsstoffen.
 
dus beter 3 x per week dan 1 x
 
Kijk maar uit dat je straks geen alg explosie krijgt. Je geeft aan dat je geen CO2 wilt toevoegen, dat is ook helemaal niet nodig. Maar door geen CO2 toe te voegen is de groei van planten ook minder snel (normaal). Dat wilt zeggen dat de fotosynthese hier op wordt aangepast (afgeremd) er is dus een maximum aan voedingstoffen dat je planten kunnen absorberen, wanneer één van de voedingstoffen niet voldoende beschikbaar is.
Als je desondanks de andere voedingsstoffen blijft toevoegen, zij het in vloeibare vorm of door de lampen feller of langer te laten branden, hebben je planten hier niet veel aan. Algen zullen echter dankbaar gebruik gaan maken van al die voedingstoffen, zij hebben namelijk niet veel CO2 nodig in verhouding tot je planten.

Dus samenvattend, wil je zonder CO2 is dat prima mogelijk en daar kan je een mooi aquarium mee maken, maar dit vereist wel wat meer geduld.
Wil je toch snel resultaten door allerlei toevoegingen te doen, zul je moeten kijken naar een manier om CO2 toe te voegen en alle andere voedingsstoffen in balans te brengen.

Ik zou voor de goedkope variant gaan, die vloeibare bemesting in de kast zetten en de planten en garnalen eens even hun werk laten doen. Verlichting voorlopig op zo'n 6 uur per dag zetten. En zo nu en dan even de waardes meten om te kijken hoe het aquarium zich ontwikkeld en om te zien hoe de balans is.
 
Algen zullen echter dankbaar gebruik gaan maken van al die voedingstoffen, zij hebben namelijk niet veel CO2 nodig in verhouding tot je planten.


Een overschot geeft geen algen maar juist een tekort wel. Wat wel kan gebeuren is dat er niet voldoende co2 beschikbaar is en dat dit algen veroorzaakt. Maar deze groeien ook wel bij erg weinig voeding wat wordt toegediend.
 
Een overschot geeft geen algen maar juist een tekort wel. Wat wel kan gebeuren is dat er niet voldoende co2 beschikbaar is en dat dit algen veroorzaakt. Maar deze groeien ook wel bij erg weinig voeding wat wordt toegediend.

Dat is toch hetzelfde? :thumbs:
Wanneer er te weinig Co2 aanwezig is, maar wel voldoende andere voedingstoffen, dan stoppen de planten met groeien (er is namelijk een Co2 te kort, dus fotosynthese wordt onderbroken). Algen zullen echter gretig gebruik maken van het overvloed aan voedingstoffen, daar zij in verhouding weinig Co2 nog hebben.
 
Algen zullen echter gretig gebruik maken van het overvloed aan voedingstoffen, daar zij in verhouding weinig Co2 nog hebben.
Klopt maar ook weinig van de andere voedings stoffen.
Als je te weinig co2 hebt maakt het niet uit of je no3/po4 50/5 is 5/0,5
 
Het heeft even geduurd, maar heb nog stees hetzelfde probleem.

Inmiddels wat aanpassingen gedaan.

Er zit een ph verlagende bodem in van HELP Advanced plants soil.
inmiddels ook wel al jonge garnalen gekregen, maar de plantengroei blijft achterwege.

ik heb net de volgende waterwaardes gemeten.

PH 6.4
GH 5
KH 0 - 1
PO4 0
NO3 20

Temperatuur 23 C

ik voeg elke dag 1 ml carbo toe en 1x per week een waterwissel van 20 % en dan voeg ik een all in one voeding toe.

Als verlichting zit de standaard superfish PL lamp blauw wit er boven. die brandt 8 uur per dag.


Geen fosfaat maar wel nitraat? Kijk eens naar die verhouding. Een 10:1 (nitraat:fosfaat) wordt over het algemeen als goede verhouding gezien. Wanneer je Nitraat (NO3) dus 20 is zou je Fosfaat (PO4) 2 moeten meten.
 
Geen fosfaat maar wel nitraat? Kijk eens naar die verhouding. Een 10:1 (nitraat:fosfaat) wordt over het algemeen als goede verhouding gezien. Wanneer je Nitraat (NO3) dus 20 is zou je Fosfaat (PO4) 2 moeten meten.

Fosfaat (PO4) leidt vrijwel altijd tot algengroei boven de 1mg per liter, ongeacht de verhouding tot andere voedingstoffen zoals nitraat (NO3). Wat wel klopt is dat 20mg nitraat per liter vrij ideaal is. Maar er is geen verhouding tussen nitraat en fosfaat in die zin dat als je beide verhoogt de 'goede' verhouding dan recht blijft, omdat er dan te veel fosfaat in het water komt. Te veel fosfaat kan zelfs giftig zijn, hoewel niet in de mate als bijvoorbeeld nitriet (NO2) giftig is.
 
Fosfaat (PO4) leidt vrijwel altijd tot algengroei boven de 1mg per liter,


Bedoel je dat je dan algen gaat ontwikkelen?? Zo ja, dan hebben alle EI gebruikers bakken vol met alg;)
 
Bedoel je dat je dan algen gaat ontwikkelen?? Zo ja, dan hebben alle EI gebruikers bakken vol met alg;)

Ja dat is me een methode ja. Niet helemaal eerlijk natuurlijk, als je iedere week 50% van je water ververst. Dan krijg je dus nooit een gezonde balans in je aquarium. Je moet er maar zin in hebben. Maar de LFS zal er inderdaad wel vrolijk van worden.
 
Nou ik denk dat de poeders voor de stockoplossing goedkoper zijn dan flesjes voeding die de meeste leden gebruiken zonder de EI;).

Maar goed, jij houdt dus vast aan je opmerking dat je algen gaat ontwikkelen bij een fosfaat hoger dan 1 mg zoals ik het nu begrijp?
 
Maar goed, jij houdt dus vast aan je opmerking dat je algen gaat ontwikkelen bij een fosfaat hoger dan 1 mg zoals ik het nu begrijp?

Ik dacht inderdaad van wel, maar heb voor de zekerheid even wat zoekwerk gedaan. Nu blijkt dat ik inderdaad ongelijk heb, fosfaat werd lange tijd als veroorzaker van algen groei gezien, maar dit schijnt een misverstand te zijn (bron, bron). Een te veel aan fosfaat schijnt echter wel weer plantengroei te belemmeren (bron).

Blij dat je reageerde, weer wat bijgeleerd! Bedankt :thumbs:
 
Kan gebeuren natuurlijk en vroeger had men inderdaad andere inzichten;)
 
Een te veel aan fosfaat schijnt echter wel weer plantengroei te belemmeren
Maar wat is teveel er zijn bakken die het geweldig doen met 5 ppm fosfaat.
Natuurlijk is er een grens maar denk eerder dat het eerdrr voor de vissen een probleem wordt als voor de planten.
Als de verhouding ver zoek is word het wel lastiger voor de planten om de juiste voeding binnen te krijgen.
Dus een fosfaat van 5 heeft ook een hoog gehalte aan nitraat, kalium en micro elementen nodig.
 

Terug
Bovenaan