Planten gaan kapot door alg?


E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Een hele tijd geleden kreeg ik regelmatig de opmerking dat er veel vuil in mijn aquarium zat. Ook zat er een bruinige alg in, wat zich over de planten verspreidde. Uiteindelijk bleek dat ik een nieuwe pomp moest hebben en dit heeft de waterkwaliteit duidelijk verbeterd. Ook voegde ik regelmatig plantenvoeding (easycarbo co2). De planten zagen er weer groen én gezond uit. Sinds ongeveer 2 weken zit er weer flink wat alg in de bak. De hele achterwand zit vol, over het mos heen. Ook nu weer verspreid zich dit over de planten.

Ik geef nog steeds elke dag plantenvoeding en maak mijn aquarium 1 x per week schoon. Ik weet niet wat ik nu nog kan doen. Heb nagedacht om een co2 systeem aan te schaffen, maar vraag mij af of dat wel nodig is en mijn probleem verhelpt. Iemand tips of ervaringen hiermee?

Groetjes
 
Hier wat foto's

IMG_3120.JPG


IMG_3121.JPG


IMG_3122.JPG


IMG_3123.JPG
 
Wanneer is de filter vervangen en heeft de nieuwe het direct alleen moeten doen? Als je de vragen van Plankje beantwoord dan komen we vast verder.
 
Ik dacht ook al aan roetalg. In dat geval moet de oorzaak ook gevonden worden en bestreden/aangepakt.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn mijn waterwaarden:
PH 7,8
KH 6
GH 7
NO2 0
NO3 5
NH3 0
PO4 0,5

Het licht brand 13 uur per dag. Volgens mij is dit te lang he?
De alg heb ik al zeker een half jaar. Tussen door aquarium helemaal schoongemaakt, waardoor de alg verdween. Nu lijkt deze weer erger te worden.
 
Je kunt je licht verdelen over de dag, zodat je 's ochtends en 's avonds wel licht heb, maar tussendoor een lichtpauze.
 
Heb hem nu gezet van 12:00-21:00 uur.
Heb op internet gezien dat planten CO2 en mest nodig hebben, of is alleen CO2 voldoende?
 
Co2 alleen is zeker niet voldoende. Planten gaan harder groeien met co2 en veel licht. Daarvoor hebben ze voedingsstoffen nodig, maar als ze die niet allemaal hebben, krijg je problemen.
 
En welke voedingsstoffen kan ik daarvoor t beste kopen?
 
En welke voedingsstoffen kan ik daarvoor t beste kopen?

Je kan eens kijken op www.planted-box.com. Daar heb je verschillende voedingsmiddeltjes voor je planten, zoals de All In One.
Dat is een fles met álle voedingsmiddelen in een, maar als je van het een meer wilt doseren en van het andere minder kun je voor de EI voedingsstoffen gaan. Kies wat jij zelf wilt natuurlijk.
Je kunt je ook eens inlezen over de EI (Estmative Index) hier op het forum.
 
Dankjewel.
Zijn er nog alternatieven? Vind deze artikelen erg prijzig.
Ik vond ook dit op internet:
Eheim Water Care Pflegezusatz Tbv Vis/Plant 140 ml Zoetwater
Iemand hier ervaring mee?

Ook op Zooplus hebben ze plantenvoeding.
Easy-Life Ferro Plantenbemesting en nog andere easy-life producten.
Easy-Life EasyCarbo Plantenbemesting heb ik momenteel voor in mijn aquarium.

Bij Hornbach heb ik ook nog dit product van tetra gevonden: TETRA Aquaplant, planta min. kent.

 
Je noemt nu ook waterverbeteraars volgens mij. Je kan van EasyLife de Profito kopen maar ik weet haast wel zeker dat in totaal de all in one niks duurder zal uitpakken. Daar zit dan ook gelijk nitraat en fosfaat in.
Deze verkoopt lid Backplay:
Complete: 1 Liter = 9 euro
Bevat alle macro en micro elementen voor een goede plantengroei.
Het ijzer is gecheleerd met sterke chelaten waardoor het ook goed werkt in water met
een hoge hardheid en pH.
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Fosfaat, Magnesium, Ijzer (DTPA, EDDHA), Mangaan (EDTA), Boor,
Zink (EDTA), Koper (EDTA), Molybdenum, Kobalt, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml per 100L.
10ml op 100L:
NO3 = 6,1 mg/l
K = 4,7 mg/l
PO4 = 0,4 mg/l
Mg = 0,4 mg/l
Fe = 0,12 mg/l
Mn = 0,040 mg/l
B = 0,026 mg/l
Cu = 0,003 mg/l
Zn = 0,003 mg/l
Mo = 0,002 mg/l
Co =
 
Hoe groot is je aquarium?

Ik ben zelf een tijdje terug overgestapt op de vloeibare plantenvoeding van planted-box.
En sindsdien o algen meer in mijn bak. Echt een mega groot verschil met eerst.

Je zegt dat deze duur is, maar omgerekend is het veel voordeliger dan vele andere vloeibare bemesting.


Voorbeeldje

Je koopt 1 liter micro en 1 liter macro
Dan betaal je in totaal 45 euro. (2 x 20 euro en 5 euro verzending)

Je hebt nodig, 1x per week ongeveer 20 ml op 200 liter water.
(10 ml micro en 10 ml macro, weet niet hoe groot jouw bak is)

Dan doe je dus 100 weken met deze twee flessen!!!
Dat is 2 jaar!!!
 
Hoe groot is je aquarium?

Ik ben zelf een tijdje terug overgestapt op de vloeibare plantenvoeding van planted-box.
En sindsdien o algen meer in mijn bak. Echt een mega groot verschil met eerst.

Je zegt dat deze duur is, maar omgerekend is het veel voordeliger dan vele andere vloeibare bemesting.


Voorbeeldje

Je koopt 1 liter micro en 1 liter macro
Dan betaal je in totaal 45 euro. (2 x 20 euro en 5 euro verzending)

Je hebt nodig, 1x per week ongeveer 20 ml op 200 liter water.
(10 ml micro en 10 ml macro, weet niet hoe groot jouw bak is)

Dan doe je dus 100 weken met deze twee flessen!!!
Dat is 2 jaar!!!

klopt al denk ik dat de voeding van Backplay uit mn eerdere post nog goedkoper is;)
 
klopt al denk ik dat de voeding van Backplay uit mn eerdere post nog goedkoper is;)

Had niet gezien dat je er prijzen bij had gezet ;)
Maar lijkt idd nog goedkoper dan!

Ik wilde even vergelijken naar de inhoud, alleen bij plated box spreken ze in % en niet in aantal mg/l

Dus weet even niet hoe je dat dan kan vergelijken, ben normaal wel goed in wiskunde, alleen niet vanavond :D
 
Ik weet dat Backplay goede kennis heeft en de spullen die ik gebruik bevallen goed;)
 
Ik weet dat Backplay goede kennis heeft en de spullen die ik gebruik bevallen goed;)


Daar twijfel ik niet aan hoor :D alleen kan ik enkel mijn ervaring delen met de produkten die ik zelf gebruik of heb gebruikt.

Misschien zitten er nog wel meer voedingssoffen in die van backplay dan die van planted box hoor.
Dat weet ik niet. Maar weet dus niet hoe ik het moet vergelijken met die percentages ten opzichte van mg/liters ;)
 
Daar twijfel ik niet aan hoor :D alleen kan ik enkel mijn ervaring delen met de produkten die ik zelf gebruik of heb gebruikt.

Misschien zitten er nog wel meer voedingssoffen in die van backplay dan die van planted box hoor.
Dat weet ik niet. Maar weet dus niet hoe ik het moet vergelijken met die percentages ten opzichte van mg/liters ;)
Misschien mag ik er ook aan toevoegen dat ik de voeding van Backplay gebruik. Prima spul!
 
Ik gebruik ook het product van backplay en ben er heel tevreden van !
 
Wat me in dit alles opvalt is dat mensen die een complete voeding van of backplay of planted box gebruiken, nagenoeg geen problemen hebben met de planten en/of algen.

Maar dat er wel veel problemen zijn met bijvoorbeeld Profito of easy carbo.
 
Carbo is ook geen complete plantenvoeding en vaak ook niet nodig;). Ik lees ook met regelmaat dat je snel wat meer Profito moet doseren om tekorten te voorkomen. Ik gebruik het zelf ook niet maar wel in het verleden maar dat was in bakken met weinig licht. Dan is de vraag ook gering en in zo ngeval zal profito prima kunnen volstaan met een aanbevolen dosering. Het hangt denk ik dan ook af van je bak en de beplanting.
 
En waar kan ik die plantenvoeding van backplay bestellen?
 
Heb tijdje geleden plantenvoeding van het merk corbo besteld, maar helaas zie ik nog niet echt verschil.
Ik gebruik nu dus twee soorten plantenvoeding van het merk corbo.

Is er geen middel dat algen bestrijd? Want ik wil er echt graag vanaf.
 
In principe moet je de oorzaak oplossen want anders komt het vaak terug. Om welke algen gaat het nu precies?
 
Ik weet niet om welke alg het precies gaat.
Ziet er bruinig uit.
Heb hele tijd geleden van iemand planten gekregen die precies dezelfde alg heeft. Heb het dus waarschijnlijk overgenomen.
Eerst brandde het licht van het aquarium erg lang. Heb dit al aangepast (max 9 uur per dag).
 
Het lijkt het meeste op baardalg. Kijk nog maar eens naar de foto op pagina 1.
 
Peter gaf daar ook al aan dat het weleens roetalg kan zijn en dat ben ik met hem eens.
 

Terug
Bovenaan