Planten gaan dood


Hoe kan turf een verkeerd beeld geven van de metingen dan?
Ik hoor nu van alle kanten van alles, wat ik begrijp zou ik nitraat en fosfaat moeten toevoegen. De gH moet ook omlaag vanwege de kalk? Kan ik dan tijdens het waterverversen demi-water gebruiken om aan te vullen?
 
De Gh is 7 en de Kh is 3 de laatste zal iets zijn gedaald door het gebruik van turf.

Maar dat is toch hartstikke mooi die waarden!



De turf be�nvloed de Ph en laat de Kh licht dalen ten opzichte van de theoretische CO.2 tabel wordt het lastiger om de vrije CO.2 te bepalen.
 
JdeV zei:
Kan ik dan tijdens het waterverversen demi-water gebruiken om aan te vullen?
De gH moet ook omlaag vanwege de kalk?
Kan ik dan tijdens het waterverversen demi-water gebruiken om aan te vullen?

Dat is innerdaat de handigste methode om dit voor elkaar te krijgen.
Je water gaat dan meer lijken op het water waar de planten in de natuur in groeien.
Dit heeft enorm veel voordelen en alles wordt dan als het ware gezonder.
Omdat je aquarium niet zo heel groot is, kun je ook stapjes van 10% gebruiken.

De turf reageerd al het ware met de stofjes in je test-set

Via deze link kom je nog iets meer te weten over het laten groeien : hier klikken.

Een lagere KH betekend niet dat er meer co2 in het water aanwezig zal zijn. Klik hier.
Deze kan er alleen in komen als hij op een bepaalde manier word geforceerd.
 
Tom,
Normaal zijn dit zoals Aponogeton ook al zegt mooie waarden, echter is er nu dan wel turf gebruikt.
Haalt het turf dan niet de kalk uit het water??
Ik dacht dat als door de turf de kg en de gh zakken dat de hoeveelheid kalk ook minder zou zijn.
Ik dacht dit ook te lezen in de volgende link, maar ik kan het fout hebben natuurlijk:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... e-hardheid

Dus als ik het nu goed begrijp dan kun je de turf wel gebruiken om de waarden te verlagen, maar de hoeveelheid kalk wordt niet of nauwelijks be�nvloed??
 
jessicapilon zei:
Tom,
Haalt het turf dan niet de kalk uit het water??

Turf voegd alleen wat toe.

Je kunt het nalezen onder : Artikelen , techniek , ph verlagen door Ronald.


jessicapilon zei:
Tom,

.. maar de hoeveelheid kalk wordt niet of nauwelijks be�nvloed??


En dat is de echte waarheid.
 
@Tom.....wil je dat eens uitleggen? Volgens mij staat juist in beide artikelen dat de zuren de KH verlagen doordat de zuren de (bi)Carbonaten omzetten in Co2 en H2O? Dus wel degelijk afbraak van de hoeveelheid kalk......of zie ik iets over het hoofd?


Edit....ik zie het al.....Calcium is onderdeel van de GH...niet van de KH. Kalk wordt dus niet minder, KH wel.
 
Klopt

Met kalk bedoel ik eigenlijk meer de permanente en totale hardheid.
In heel veel gevallen moet je die los zien van het KH gebeuren.

Maar de KH word eigenlijk op een heel andere manier lager dan je zou denken.
Het gaat daarbij om zuren zoals Fulvid acid die heel anders werken.
Het eventuel vrijkomen van vrij co2 is eigenlijk helemaal een broodje aap verhaal.
 
Kalk gaat in oplossing, je kan de Kh vergelijken met een spons, pas als de spons verzadigd is verschijnt er water rondom.

Maar waarom verlagen bij deze waarden zowel van de Gh en de Kh, dat begrijp ik niet. Hieronder mijn motivatie en corrigeer mij als ik het niet juist heb.

Calcium en magnesium vormen de Gh beiden zijn Macro elementen.
Bij een Gh van 5 of lager treed vaak verglazing dan wel een chlorose gebrek op.
Planten ondervinden onder de 10 Gh nauwelijks problemen van Calcium overigens is alleen kalium welke zeer lastig opneembaar is bij een hoge Gh.


Kh is tijdelijke hardheid en vertelt ons iets over de hoeveelheid bicarbonaten

Als je dit gaat verlagen dan verlaag je daarmee ook de hoeveelheid vrije CO.2

Voor mijn plantenbak wil ik deze graag rond de 5 hebben met een Ph van 6.8 om zo te zorgen voor voldoende koolstof voor de planten. Welke ze uit de CO.2 halen.

Dit zijn waarden waar diverse topbakken opgericht zijn, uit de LHK. De familie van Wezel, M. Ribbens Johan van de Werve


Ga je lager dan een Kh 2 dan loop je het risico op een zuurval wat inhoud dat als de Kh is uitgebufferd je Ph ineens onderuit kan zakken Ph 6 of zelfs lager. Iets wat voor Vissen zeer stressvol is maar wat direct schade is voor je nitrificatie.
Even uitgaand van een planten aquaria is deze juist gebaat bij stabiliteit en dat is wat een Kh tussen de 3 en de 6 bied.

Wanneer wordt daar toch voor gekozen vaak door aquarianen met een biotoop aquarium.
Veel al wat meer ervaren maar ook hier gaat het weleens fout, spreek ik uit ervaring.

Als je bak met Discussen ineens vissen vertonen bij het opstaan die bovenin drijven op hun kant dan is je dag echt niet happy begonnen, nog los van wat het gekost heeft!
 
Aponogeton zei:
Maar waarom verlagen bij deze waarden zowel van de Gh en de Kh, dat begrijp ik niet.

Indien de waardes van het leidingwater ook zo liggen, hoeft het ook niet.. :thumbs:
 
Tja ik ben helemaal geen scheikundige, maar mij is verteld dat de kh maar een deel van de buffer uitmaakt. Allerlei andere stoffen zoals zelfs de fosfaat bufferen ook als het goed is.
Ik heb dat nooit geweten en dacht altijd dat de kh de buffer was en niet te laag moest komen.
Maar omdat er veel meer stoffen voor de buffer zorgen is een vrij lage kh niet zo n probleem.
Maar goed dit is zoals ik al zei info die mij ter ore is gekomen.

Ik ben soms jaloers op de mensen die wel zoveel weten van chemie. Aan de ander kant denk ik waarom kon het niet simpeler en voor iedereen begrijpbaar ;)
 
Vaak wordt er om een pH meter te calibreren gebruik gemaakt van 2 buffers. Een van pH 4 en een van pH 7, vaak is die van pH 7 een fosfaatbuffer.
Ik heb een chemische achtergrond (chemische laboratoriumtechniek) maar tijdens de opleiding hebben we het hier niet echt over gehad. Ik leer hier weer bij ;)
 
Hebben jullie (Jessicapilon/John en JdeV) het nu niet over een totaal andere vorm van een buffer?
Buffer t.a.v. de pH waarde vs. eik-/kalibratievloeistof.

~ Ivo
 
jessicapilon zei:
Tja ik ben helemaal geen scheikundige, maar mij is verteld dat de kh maar een deel van de buffer uitmaakt. Allerlei andere stoffen zoals zelfs de fosfaat bufferen ook als het goed is.

Correct!

En eigenlijk zouden we de term KH moeten laten vallen en spreken over alkaliniteit. Want onze meetsetjes meten geen KH, maar alkaliniteit!
Dus nog maar eens een reden om de ph/kh/co2 tabel overboord te zwieren.
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Tja ik ben helemaal geen scheikundige, maar mij is verteld dat de kh maar een deel van de buffer uitmaakt. Allerlei andere stoffen zoals zelfs de fosfaat bufferen ook als het goed is.

Correct!

En eigenlijk zouden we de term KH moeten laten vallen en spreken over alkaliniteit. Want onze meetsetjes meten geen KH, maar alkaliniteit!
Dus nog maar eens een reden om de ph/kh/co2 tabel overboord te zwieren.

Dus eigenlijk geeft de kh test de buffer aan als ik het dus goed begrijp.
Tja van wie ik die info heb weet ik niet meer ;)
 
heb ik je dat niet vertelt? :p

Hoorde het toen ook ....
 
jessicapilon zei:
Dus eigenlijk geeft de kh test de buffer aan als ik het dus goed begrijp.
Tja van wie ik die info heb weet ik niet meer ;)

Jij hebt goed opgelet! :D

Voor de correcte bewoordingen:

De term alkaliniteit of alkaliteit wordt gebruikt voor zuurbufferende capaciteit. Oftewel het vermogen van een oplossing om zuren te neutraliseren tot aan het equivalentiepunt van carbonaat of bicarbonaat (waterstofcarbonaat). De alkaliteit is gelijk aan de stoechiometrische som van de basen in oplossing. In de natuurlijke omgeving (grondwater, zeewater, land-oppervlaktewater) wordt de alkaliteit voor het grootste deel bepaald door de ionen carbonaat en bicarbonaat. Andere componenten die kunnen bijdragen zijn boraat, hydroxide, fosfaat, silicaat, nitraat, opgelost ammoniak, de geconjugeerde basen van sommige organische zuren en sulfide. De eenheid die vaak voor alkaliteit wordt gebruikt is mEq/L (milliequivalent per liter).

Die in het vet meet je dus mee. Een echte KH test zou dit niet doen.
 
en wie wou er mij toen ontstrijden :p?
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Dus eigenlijk geeft de kh test de buffer aan als ik het dus goed begrijp.
Tja van wie ik die info heb weet ik niet meer ;)

Jij hebt goed opgelet! :D

Voor de correcte bewoordingen:

De term alkaliniteit of alkaliteit wordt gebruikt voor zuurbufferende capaciteit. Oftewel het vermogen van een oplossing om zuren te neutraliseren tot aan het equivalentiepunt van carbonaat of bicarbonaat (waterstofcarbonaat). De alkaliteit is gelijk aan de stoechiometrische som van de basen in oplossing. In de natuurlijke omgeving (grondwater, zeewater, land-oppervlaktewater) wordt de alkaliteit voor het grootste deel bepaald door de ionen carbonaat en bicarbonaat. Andere componenten die kunnen bijdragen zijn boraat, hydroxide, fosfaat, silicaat, nitraat, opgelost ammoniak, de geconjugeerde basen van sommige organische zuren en sulfide. De eenheid die vaak voor alkaliteit wordt gebruikt is mEq/L (milliequivalent per liter).

Die in het vet meet je dus mee. Een echte KH test zou dit niet doen.

Ja soms ben ik er wel goed bij hoor ;)
De definitie van die term heb ik over een jaar ofzo wel in mn hoofd zitten hoor :D
 
Nog even een paar vragen:

Demi-water is geregeld, via het werk kan ik het zo meenemen. Nu heb ik ergens gelezen dat je dit niet direct kunt toevoegen. Meestal ververs ik 20 van de 100 liter, ik heb ergens gelezen dat je dan beter 4 liter demi-water kan nemen en de rest leidingwater. De week daarna 8 liter demi-water en de rest leidingwater. Net zo lang tot het alleen demi-water is.
Klopt dit?
 
JdeV zei:
Nu heb ik ergens gelezen dat je dit niet direct kunt toevoegen.

Klopt dit?

Ja, klopt . Hier staat het nog eens..

Dus de KH en GH van je verversingswater langszaam omlaag brengen en testen en dan zou je bak moeten volgen.. ( zonder de turf )
 
Kaliumnitraat hebben we op het werk genoeg, daar kan ik het zo meenemen. Hier op het forum staat er dacht ik wel het een en ander over. Ik zal eerst het nitraat gehalte moeten meten denk ik en dan toevoegen?

Kaliumfosfaat heb ik zo niet, op het werk ook niet. Zou het ook kunnen met fosforzuur? Daar hebben we wel weer meer dan voldoende van.

Ik ben geen voorstander van kaliumnitraat aangezien een plant meer nitraat dan kalium nodig heeft. Dus die kalium afkomstig van kaliumnitraat kan helemaal nergens heen. Ik gebruik calciumnitraat als alternatief.

Fosforzuur lijkt mij niet verstandig. Het is een heel sterk zuur waar je niets mee wil voor hebben. Als je kaliumhydroxide, kaliumcarbonaat of kaliumbicarbonaat hebt kan je wel kaliumfosfaat maken door beiden te laten reageren. Doe dit verdund en gecontroleerd! (lees ook: na berekening hoeveel van beiden je bij elkaar moet voegen). Probeer uit te rekenen naar kaliumdiwaterstoffosfaat. Nog steeds licht zuur, maar echte kaliumfosfaat zou wel eens een pH-verhogend effect kunnen hebben en ook dat bevat weer meer kalium dan kaliumdiwaterstoffosfaat.

Qua dosering adviseer ik persoonlijk een dagelijkse toevoeging die het nitraatgehalte stabiel houdt. Dus dagelijks toevoegen wat er op 1 dag verbruikt wordt. Dat kan je bepalen door je nitraatgehalte te meten en een week later opnieuw te meten. De toename of afname te delen door 7 dagen en af te trekken van respectievelijk op te tellen bij je dosering die week.

De turf be�nvloed de Ph en laat de Kh licht dalen ten opzichte van de theoretische CO.2 tabel wordt het lastiger om de vrije CO.2 te bepalen.

Nee hoor, CO2-tabel blijft ten allen tijde kloppen (zie ook mijn uitleg in andere topics).

Dus als ik het nu goed begrijp dan kun je de turf wel gebruiken om de waarden te verlagen, maar de hoeveelheid kalk wordt niet of nauwelijks be�nvloed??

Kalk zijn verbindingen met calcium, dus in feite een deel van je gH. Turf doet deze waarde wel degelijk zakken. Turf doet de pH zakken omdat het als zuur reageert. Om het evenwicht tussen pH, kH en CO2 te doen kloppen zal ook de kH dalen en het CO2-gehalte stijgen. Maar turf doet dat niet voor niets. Wanneer het zijn 'zure deeltjes' afgeeft komt er op de chemische verbindingen waar turf uit bestaat heel veel 'plaats' vrij. En die plaats wordt ingenomen door calcium en magnesium. Dus ook je gH daalt door toedoen van turf, werkelijk.

Het eventuel vrijkomen van vrij co2 is eigenlijk helemaal een broodje aap verhaal.

Toch maar je scheikunde cursus er nog even bijnemen... Met eenvoudige thuisexperimenten kan je zo aantonen dat er CO2 vrijkomt. Giet maar eens wat 'echte' kH-verhoger en pH-verlager bij elkaar.

Ga je lager dan een Kh 2 dan loop je het risico op een zuurval wat inhoud dat als de Kh is uitgebufferd je Ph ineens onderuit kan zakken Ph 6 of zelfs lager.

Te nuanceren: bij een lage pH heb je ook voldoende CO2 en samen vormen ze in feite het buffermengsel die optimaal buffert op een pH die overeenkomt met de zuurconstante van CO2, zijnde: 6,4. Het is dus helemaal niet erg dat je op een lagere pH een lagere kH hebt. Bij een hogere pH speelt het evenwicht tussen bicarbonaat en carbonaat een rol en de optimale buffering geschied hier bij een pH van 10,3. Dus tussen 6,4 en 10,3 buffert de kH eigenlijk erg slecht. En nog zo'n eigenschap van een buffer is dat het zichzelf niet kan bufferen. En aangezien CO2 onderdeel is van de buffer rond 6,4 zal de kH nooit beschermen tegen pH-schommelingen die afkomstig zijn van CO2-toevoeging of afgifte! Ik wil niet zeggen dat je zomaar kH-loos door het aquariumleven moet gaan, maar het belang van een voldoende hoge kH is zwaar overschat!

En eigenlijk zouden we de term KH moeten laten vallen en spreken over alkaliniteit. Want onze meetsetjes meten geen KH, maar alkaliniteit!
Dus nog maar eens een reden om de ph/kh/co2 tabel overboord te zwieren.

Helemaal geen reden om de betrouwbaarste manier om CO2 te bepalen in het aquarium af te doen. De bijdrage aan de kH van fosfaat en andere zaken is namelijk verwaarloosbaar t.o.v. die van bicarbonaat en carbonaat. 1 ppm fosfaat is afgerond ongeveer 0,1 �dkH (afhankelijk van hoe je het wilt berekenen, maar de verschillen zijn niet groot), die meet je dus niet! Zelfs een theoretisch berekende invloed van een hoge pH heb ik in praktijk nog niet kunnen constateren. En dat zou nochtans een verschil van zo'n 7 �dkH geweest moeten zijn.

Die in het vet meet je dus mee. Een echte KH test zou dit niet doen.

De helft van de vet gedrukte elementen worden in het aquarium afgebroken en zijn dus slechts in verwaarloosbare hoeveelheden aanwezig, de andere helft is giftig en betekenen een dode visbak als ze in dergelijke concentraties voorkomen die de kH-meting meetbaar zou kunnen be�nvloeden.

Kortom: als je de kH meet wordt minstens 98% van deze waarde door bicarbonaat/carbonaat veroorzaakt. Geen reden dus om hier moeilijk over te doen.
 

Terug
Bovenaan