Planten gaan dood in garnalen bak


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Hallo leden,

Ik heb een vraagje over mijn garnalen bakken. Het gaat om twee bakken die al geruime tijd draaien. De garnalen erin doen het prima echter de planten stukken minder. En dan heb ik het niet over zeer kwetsbare planten maar over waterpast, Kikkerbeet, navada drijfplantje en zelfs Javamos. Al deze planten gaan vroeg of laat dood of worden lelijk/bruin/ Alleen het levermos lijkt het goed te doen. En een ander plantje die ik sinds kort heb de anubia nana.

Iemand een idee hoe dit komt?
 
Ik denk ook aan tekorten maar ik heb er in de nano s geen last van en daar voeg ik ook niets toe. Ik heb daar de Bananenplant en de Javavaren instaan met veel mosjes. Niet echt lastige planten dus.
 
Bedankt voor de reacties. Nog een kleine aanvulling, het gaat om twee 60 liter bakken. In beide zitten Neo garnalen.

De waardes volgens de laatste test waren:

Nitraat 25
Nitriet 0
GH 7d
KH 10d
PH 7,2
CO2 15
 
Ik vind het erg vreemd want zoals ik a; zei doen makkelijke planten het zelfs zonder plantenvoeding in mijn nano s het wel.
 
Je weet zeker dat ze doodgaan en niet worden opgegeten?
Nee, dat weet ik niet zeker. Althans ik weet niet zeker of ze dood gaan omdat ze worden opgegeten? Ik heb enkel garnalen in de bak en die zitten vrij vaak op de drijfplantjes. Maar nee, ik denk niet dat het komt omdat ze opgegeten worden. Ze beginnen gewoon in ene bruinig uit te slaan en dan is het over. Of een beetje overleeft.
 
Dat scheelt ook vers water heeft ook altijd weer wat voeding stoffen.
Vaak ook een beetje fosfaat.
 
Het doodgaan van de planten heb ik echter al vanaf het begin, dus ook toen ik wekelijks ververste. Ik dacht zelf juist nog dat ik met te veel verversen de bak te schoon hield en de voedingsstoffen voor de planten eruit zou halen. Mede daarom was ik wat minder vaak gaan verversen. Overigens de laatste twee weken is het weer wel wekelijks geweest.
 
Om wat voor bakken gaat het en wat voor verlichting hangt erboven? Mochten dat nano s zijn met vaak weinig licht dan is het wel raar dat zelfs het Javamos doodgaat want ik voeg dus ook niks toe in de nano s en daar doet het Javamos het goed.
 
Om wat voor bakken gaat het en wat voor verlichting hangt erboven? Mochten dat nano s zijn met vaak weinig licht dan is het wel raar dat zelfs het Javamos doodgaat want ik voeg dus ook niks toe in de nano s en daar doet het Javamos het goed.
Het gaat om 2 Dennerle 60 liter bakken.

Heel lang hebben hier de standaard led verlichting van Dennerle boven gehangen. Sinds kort heb ik (als ik het goed heb) de DIVERSA LED INTENSO DUBBEL 21.6 W. Een balk van 80cm die over beide bakken heen hangt.

Onlangs heb ik de drijfplant Salvinia Natans gekocht. Binnen de kortste keren waren deze verdubbeld en zag alles er erg goed uit. Tot na een paar weekjes hetzelfde gebeurde. Ze beginnen bruin uit te slaan en beginnen langzaamaan te sterven.
 
Heb je ook een duidelijke foto van de bak(ken) en de planten.
Hopelijk zijn ze goed genoeg

B79052E9-5B2F-4FE2-9B1C-418E51556CB5.jpeg
1B85E216-1F85-496A-B589-FF9CC784B56E.jpeg
A0D4C724-7790-4641-A4EB-8E6D5CFED866.jpeg
 
Het kan aan mij liggen maar die paar planten die ik zie staan er best wel redelijk bij als ik het zo bekijk.

Zelf heb ik in de Aquatlantis 60cm een led van ik dacht 8 of 10W zitten dis die 21 is wel vrij veel en misschien voor de Anubia s teveel.
 
Het kan aan mij liggen maar die paar planten die ik zie staan er best wel redelijk bij als ik het zo bekijk.

Zelf heb ik in de Aquatlantis 60cm een led van ik dacht 8 of 10W zitten dis die 21 is wel vrij veel en misschien voor de Anubia s teveel.
Klopt, ik heb pas onderhoud gedaan en alle bruine, dode planten verwijderd. Daarom zie je in de bak met wit grind nog maar een heel klein beetje Javamos. In de bak met donker grind zie je de Anubis en het levermos deze doen het wel goed.

Hieronder een foto van de drijfplantjes hier zie je dat ze bruin worden.

903C3B72-CCBE-4DAA-8DB8-49F364F96B82.jpeg
 
Onderstaande plant afgelopen donderdag gekocht in de ene bak doet die het goed maar in de andere is die al doorzichtig aan het worden en soms zelf een beetje bruin. Zie onderstaande foto’s.

79F4C1A3-05FA-4FD8-B2C2-E69FB0EAAAD2.jpeg
00061BF0-F7D3-4088-929B-3174A808C08D.jpeg
 
Vallisneria slaat soms moeilijk aan en ik zou het wat tijd gunnen. Niet te diep planten deze plant in elk geval.
 
Bedankt. Vreemd dat hij in de andere bak wel goed groen staat. Het lijkt ook of de garnalen en slakken ervan eten.

Hij staat niet te diep want ik heb niet veel grind.
 
Ik heb ook Vallisneria in 2 bakken met garnalen maar heb ze er nooit van zien eten.
Waar de wortels beginnen dat moet iets boven het grind staan.
 
Inmiddels een flinke tijd verder, lijken de planten het allemaal redelijk goed te doen. Ik heb ook niet echt planten meer die het in het verleden slecht deden. Zelfs de Vallisneria deed het erg goed en verstekte zich flink in het rond. Gister deze plant er helemaal uitgehaald omdat ik hem niet zo mooi vond :br:

Het enige wat mij nog opvalt is dat ik helemaal geen algen groei heb, dat snelgroeiende mossen bij mij niet zo snel groeien en vooral dat de Kikkerbeet het nog steeds niet goed doet.

Zo een uurtje meer licht goed kunnen zijn? Ik heb nu het licht aan van 13:00 tot 22:00 uur.
 
Dat waterpest het niet zo goed doet vind ik ook niet zo raar. Waterpest groeit beter bij veel licht. Waterpest groeit sowieso snel onder de juiste omstandigheden en hebben daarom ook veel voedingsstoffen nodig.
 
Dat waterpest het niet zo goed doet vind ik ook niet zo raar. Waterpest groeit beter bij veel licht. Waterpest groeit sowieso snel onder de juiste omstandigheden en hebben daarom ook veel voedingsstoffen nodig.
Waterpest heb ik inmiddels niet meer in de bak. Ik heb kikkerbeet, anubis, javavaren, levermos en nog twee andere mosjes en dit verdeeld over 3 bakjes. Eigenlijk al die genoemde planten doen het redelijk behalve de Kikkerbeet.
 

Terug
Bovenaan