Planten doen het erg slecht


V

voodi

Guest
Hallo,
Ik heb een rio 240 al ruim een jaar draaien, toch hebben mijn planten nog nooit goed willen groeien. Ik koop regelmatig nieuwe planten maar die verwelken na een tijdje. Ik geef dagelijks Easycarbo en wekelijks Profito, uiteraard de aanbevolen hoeveelheid. Verder heb ik een voedingsbodem en tabletten bij de planten die hun voedsel via de wortels opnemen.
Ik heb veel fora gelezen maar nu vond ik het toch het moment om zelf een post te doen. Mijn lampen staan 10,5 uur per dag aan en zijn net 2 maanden geleden vervangen. Ook ververs ik elke week ~20% van het water.

Ook heb ik een aantal vragen over de planten, veel van deze krijgen wel nieuwe bladeren, maar schieten niet de lucht in, ik heb daarom ook nog nooit hoge planten kunnen krijgen terwijl dit wel moet voor mijn twee maanvissen die erin zwemmen.
Mijn vallisneria doet het de laatste tijd wel iets beter, maar kronkelt zichzelf op of krijgt een soort van knikken in de bladeren.
Ook mijn Rode lotus doet het goed, alleen komen er alleen maar meer bladeren bij ipv in de hoogte te groeien.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd om het verhaal wat duidelijker te maken.
co-SNPTn5aeUW-7zOx49S8-XMSrDoMbD.png

Deze plant heb ik gekocht met ronde bladeren met een lange steel, nu maakt hij alleen nog maar puntige bladeren met korte stelen aan?
co-SNPTn5aeUW-7zOx49S8-XMSrDoMbD.png

co-SNPTn5aeUW-7zOx49S8-XMSrDoMbD.png

co-SNPTn5aeUW-7zOx49S8-XMSrDoMbD.png
 
Maar wat zijn je waterwaardes? Vooral NO3 en PO4 mis ik, maar ook zaken als pH, KH en GH. Temperatuur kan ook van invloed zijn. En welke lampen hangen er boven? (merk, type, vermogen, warmte (dat getal met een K er achter).
 
Breedbladerige planten zijn moerasplanten.
Stop kleibolletjes in het zandgrond(is erg schraal) of bolletjes met lateriet.
dat is voor moerasplanten.
 
Inderdaad, meet je waarden is.

Je hebt er wel een voedingsbodem inzitten, maar die is denk ik nu wel uitgewerkt. Dus net als bertus zegt, kleibolletjes bij de moerasplanten.
 
.
Waarschijnlijk heb je gewoon last van TE hard water en te weinig koolstof..
Over dat eerste, staat, hier { link } wel iets interessants..

URL's van de foto's kloppen niet helemaal


Het laag blijven wijst richting ' iets ' met het licht..
 
Dankjulliewel! Ik heb inmiddels kleibolletjes van JBL aangeschaft en deze bij mijn planten geplaatst.

Over het licht, ik heb 1x een Sera Daylight Brilliant 38w T8 erin en 1x een Sera Plant Color 38w T8 erin. Op allebei de lampen zitten reflectoren.
De temperatuur van het water is 27 graden.

Verder filter ik over actieve kool omdat wanneer ik vanaf de zijkanten kijk mijn water vrij troebel/geel is. Ik filter met een Eheim EX1300.

Ik heb een JBL meetsetje, de waardes die daaruit kwamen waren:

NO3 10
NO2 0
Ph 6,8
Kh 6d
Cl2 0,8
Gh 7-14

Zijn deze accuraat genoeg?
 
De test geeft aan dat de kH tussen de 6 en 10 ligt, ik woon in Zwolle-zuid.
 
Anubias krijgt volgens mij teveel licht.
Zet die ergens waar er meer schaduw is, deze groeit traag en als je hem volop in het licht zet krijgt die makkelijker last van algen.

Als de kool nog actief, kan je die er ook uithalen.
De chelatoren die in je plantenvoeding zitten neemt de kool op, waardoor dus ook de elementen die gebonden zijn aan de chelator worden opgenomen.

De combinatie van lampen is ook niet ideaal.
Merk je een verschil tussen planten die vooraan of achterin staan?
Zo kan je misschien zien van de lampen die er nu inhangen, welke de meest effici�nte is.
 
backplay zei:
Anubias krijgt volgens mij teveel licht.
Zet die ergens waar er meer schaduw is, deze groeit traag en als je hem volop in het licht zet krijgt die makkelijker last van algen.

Als de kool nog actief, kan je die er ook uithalen.
De chelatoren die in je plantenvoeding zitten neemt de kool op, waardoor dus ook de elementen die gebonden zijn aan de chelator worden opgenomen.

De combinatie van lampen is ook niet ideaal.
Merk je een verschil tussen planten die vooraan of achterin staan?
Zo kan je misschien zien van de lampen die er nu inhangen, welke de meest effici�nte is.

De anubis heb ik sinds kort verplaatst, uit een donkerhoekje, aangezien hij daar h�lemaal niks deed en toen er precies zo uitzag. De kool heb ik er inmiddels uitgehaald. Ik merk aan de lampen dat aan de voorkant van de bak de planten beter groeien (waar de Daylight hangt) en aan de achterkant wat minder. Is dit logisch?

En hoe zit het met de vallisneria die krult? Teveel licht? Ik heb achterin het hoekje namelijk ook een paar vallisneria staan, maar die doen ook helemaal niks, terwijl die een beetje in het midden staan het stukken beter doen.
 
Als het vallisneria spiralis is, het normaal dat die krult.
Anders zou ik het niet weten.
vallisneria vind ik een vreemde plant. Die kan lang niets doen, buiten uitlopers produceren, en dan snel beginnen groeien.
Heb al gemerkt dat die in harder water beter groeit als in zacht water.

Als je nieuwe planten zet en ze zijn bovenwater gekweekt is het normaal dat er veel afsterft.
Zolang er nieuwe onderwater bladeren gevormd worden, moet je geduld hebben.

Op de Anubis zie ik een stukje dat nog goed groen is en er normaal uitziet.
Juist waar er een blad over hangt. Dan zou ik zeggen, alleszins voor de Anubis, dat het licht een probleem is.
Onder welke lamp staat die?

Neem zelf als hoofdverlichting altijd een 4000K, heeft me nog nooit teleurgesteld. :D

Kan misschien zijn dat je wat teveel licht hebt. Drijvers helpen dan wel.

Wat voor bodem gebruik je?
Welk merk van voedingsbodem heb je?
Welke tabletten gebruik je in de bodem?


Zou ook je Po4 eens meten. Als er iets is, is het al genoeg.
 
Vallisneria spiralis krult niet, dat zijn Vallisneria torta en asiatica.
 
Jones zei:
Vallisneria spiralis krult niet, dat zijn Vallisneria torta en asiatica.

Idd.
Had de foto niet goed bezien, maar het buigt. Dus het is niet door de soort Vallisneria, maar wel slechte groei.
 
backplay zei:
Zou ook je Po4 eens meten. Als er iets is, is het al genoeg.

Ik zou eerder zeggen dat een PO4:NO3 ratio van 1:10 wenselijk is. Dat is ongeveer de verhouding waarin planten deze voedingsstoffen nodig hebben. Zelf houd ik die concentraties ook aan, NO3 10 mg/l, PO4 1 mg/l. Dat is natuurlijk niet de heilige graal, maar wel een richtlijn die makkelijk te volgen is.
 
voodi zei:
De test geeft aan dat de kH tussen de 6 en 10 ligt, ik woon in Zwolle-zuid.

Check, en had ik toch gelijk ..

Je zou eens kunnen informeren bij was-straten en glazenwas-bedrijven..
Met een paar flinke jerry cans en de info uit de link, moet je een heel eind komen.

Het probleem is namelijk dat bij een hoge hardheid, CO2 minder effectief is..
Waarom heb je eigenlijk co2 nodig ? ; Link ..

Ik ben op de hoogte van het slechte rendement van de sera plant lamp.
Op zich denk ik dat dit hier nu juist iets positief is ..
Matige verlichting verkomt namelijk een sterk tekort en daarmee grote bijwerkingen..
 
Als bodem heb ik een mix van zand en grijs grind, als voedingsbodem heb ik (verrassend genoeg) Sera Flowerdepot, waar ook kleine tabletjes al in zaten en de tabletten die ik apart erbij heb gekocht zijn Sera florenette A, ook heb ik (na op vele fora te hebben gelezen) een stukje schoolkrijt bij sommige vallisneria gedaan.
Staat zwolle bekend om een hoge hardheid van het kraanwater?
Helaas kan ik met deze set geen PO4 testen, maar ik zou maandag een bakje water naar de dichtbijzijnde dierenwinkel meenemen.

Die buigende vallisneria heb ik vaker last van gehad, nu buigt de ene vallisneria, en de andere, die er pal naast staan, groeien wel goed.

Als ik teveel licht heb, is het dan verstandig om de reflectoren er misschien af te halen? of evt 1?
 
Marcel Biermans zei:
backplay zei:
Zou ook je Po4 eens meten. Als er iets is, is het al genoeg.

Ik zou eerder zeggen dat een PO4:NO3 ratio van 1:10 wenselijk is. Dat is ongeveer de verhouding waarin planten deze voedingsstoffen nodig hebben. Zelf houd ik die concentraties ook aan, NO3 10 mg/l, PO4 1 mg/l. Dat is natuurlijk niet de heilige graal, maar wel een richtlijn die makkelijk te volgen is.

Voor mij is dit alleszins geen heilige graal.
De N in N/P ratio staat voor Nitrogen, niet voor NO3.
De vorm die planten kunnen opnemen is NO3 en NH4.
Als ik hier zo de NO3 waardes op het forum zie, ligt die rond de 15-20. Reken daar nog de de NH4 die de vissen afscheiden in vaak goed bevolkte aquaria.
Dan zou je dus minstens 2mg/l PO4 moeten hebben.
Zo verlies je dus ook ijzer dat neerslaat door de PO4.

Eens de bak gesetteld is meet ik vrij veel om te weten te komen hoeveel de planten die er dan inzitten werkelijk nodig hebben, en doseer ik op basis daarvan. Altijd met mate, nooit grote hoeveelheden NO3 en PO4. Vind het zinloos om "vervuild" water met PO4 en NO3 weg te gooien bij een waterwissel. Er word al genoeg op onze akkers gespoten.
Als er wat planten uit of inkomen kan dat weleens veranderen, en word er terug aangepast.
Soms kan je zelfs aan ��n plant zien wat de bak nodig heeft aan een bepaald element.
Misschien wel een heel gedoe,maar ik merk als je je bak kent veel sneller kan bijsturen als er iets mis gaat. En zo veel minder met grote problemen te kampen hebt.

Ieder zijn ding natuurlijk, dit werkt voor mij.
Voor hetzelfde geld groeit alles nog beter mocht ik de 1/10 verhouding aanhouden. Who knows... :D
 
voodi zei:
Als bodem heb ik een mix van zand en grijs grind, als voedingsbodem heb ik (verrassend genoeg) Sera Flowerdepot, waar ook kleine tabletjes al in zaten en de tabletten die ik apart erbij heb gekocht zijn Sera florenette A, ook heb ik (na op vele fora te hebben gelezen) een stukje schoolkrijt bij sommige vallisneria gedaan.
Staat zwolle bekend om een hoge hardheid van het kraanwater?
Helaas kan ik met deze set geen PO4 testen, maar ik zou maandag een bakje water naar de dichtbijzijnde dierenwinkel meenemen.

Die buigende vallisneria heb ik vaker last van gehad, nu buigt de ene vallisneria, en de andere, die er pal naast staan, groeien wel goed.

Als ik teveel licht heb, is het dan verstandig om de reflectoren er misschien af te halen? of evt 1?

Met florenette A heb ik zelf niet zo'n goede ervaringen.
Zat na een half jaar meestal nog altijd in dezelfde staat in de bodem.

Als de voeding voor de planten goed zit, en al je planten hebben problemen, zal het het licht/water zijn zeker.
Heb nog nooit een bak van 27 graden gehad, dus weet niet of dit een grote invloed kan hebben.

En zoals Tom zegt, zal er iets niet kunnen volgen.



Reflectoren kan je er af doen.
 
backplay zei:
Marcel Biermans zei:
backplay zei:
Zou ook je Po4 eens meten. Als er iets is, is het al genoeg.

Ik zou eerder zeggen dat een PO4:NO3 ratio van 1:10 wenselijk is. Dat is ongeveer de verhouding waarin planten deze voedingsstoffen nodig hebben. Zelf houd ik die concentraties ook aan, NO3 10 mg/l, PO4 1 mg/l. Dat is natuurlijk niet de heilige graal, maar wel een richtlijn die makkelijk te volgen is.

Voor mij is dit alleszins geen heilige graal.
De N in N/P ratio staat voor Nitrogen, niet voor NO3.
De vorm die planten kunnen opnemen is NO3 en NH4.
Als ik hier zo de NO3 waardes op het forum zie, ligt die rond de 15-20. Reken daar nog de de NH4 die de vissen afscheiden in vaak goed bevolkte aquaria.
Dan zou je dus minstens 2mg/l PO4 moeten hebben.
Zo verlies je dus ook ijzer dat neerslaat door de PO4.

Eens de bak gesetteld is meet ik vrij veel om te weten te komen hoeveel de planten die er dan inzitten werkelijk nodig hebben, en doseer ik op basis daarvan. Altijd met mate, nooit grote hoeveelheden NO3 en PO4. Vind het zinloos om "vervuild" water met PO4 en NO3 weg te gooien bij een waterwissel. Er word al genoeg op onze akkers gespoten.
Als er wat planten uit of inkomen kan dat weleens veranderen, en word er terug aangepast.
Soms kan je zelfs aan ��n plant zien wat de bak nodig heeft aan een bepaald element.
Misschien wel een heel gedoe,maar ik merk als je je bak kent veel sneller kan bijsturen als er iets mis gaat. En zo veel minder met grote problemen te kampen hebt.

Ieder zijn ding natuurlijk, dit werkt voor mij.
Voor hetzelfde geld groeit alles nog beter mocht ik de 1/10 verhouding aanhouden. Who knows... :D

Toegegeven, ik heb een behoorlijke overcapaciteit filter, en ik heb ook <0.05 mg/l NH4. Daar gaan de planten niet van rondkomen. Verder verbruiken ze bij mij in een week alle PO4, bijna alle NO3 en te meten aan de Fe, ook bijna alle profito. En dan heb ik geen heel vol beplant aquarium.
 
backplay zei:
voodi zei:
Als bodem heb ik een mix van zand en grijs grind, als voedingsbodem heb ik (verrassend genoeg) Sera Flowerdepot, waar ook kleine tabletjes al in zaten en de tabletten die ik apart erbij heb gekocht zijn Sera florenette A, ook heb ik (na op vele fora te hebben gelezen) een stukje schoolkrijt bij sommige vallisneria gedaan.
Staat zwolle bekend om een hoge hardheid van het kraanwater?
Helaas kan ik met deze set geen PO4 testen, maar ik zou maandag een bakje water naar de dichtbijzijnde dierenwinkel meenemen.

Die buigende vallisneria heb ik vaker last van gehad, nu buigt de ene vallisneria, en de andere, die er pal naast staan, groeien wel goed.

Als ik teveel licht heb, is het dan verstandig om de reflectoren er misschien af te halen? of evt 1?

Met florenette A heb ik zelf niet zo'n goede ervaringen.
Zat na een half jaar meestal nog altijd in dezelfde staat in de bodem.

Als de voeding voor de planten goed zit, en al je planten hebben problemen, zal het het licht/water zijn zeker.
Heb nog nooit een bak van 27 graden gehad, dus weet niet of dit een grote invloed kan hebben.

En zoals Tom zegt, zal er iets niet kunnen volgen.



Reflectoren kan je er af doen.

Ik heb hem een paar weken geleden de bak van 29 naar 27 gezet, raden jullie het aan om hem nog lager te zetten, misschien naar 24 - 25? Zou dit ook beter werken voor de planten?
 
voodi zei:
Staat zwolle bekend om een hoge hardheid van het kraanwater?

Je valt in de klasse behoorlijk hard ..
Als je hier op het forum een beetje rondkijkt,
zie je dat leden zoals Q&Q het ook gebruiken.
Op deze pagina / link staat een stukje motivatie.

25 graden is de waarde die bijna iedereen zou moeten hebben..


Nitraat en fosfaat toevoegen is misschien uiteindelijk ook wel nodig ,
maar het is veel makkelijker als je een evenwicht weet te bereiken zonder..
 
Het hangt er een beetje vanaf waar je precies woont maar er komt hier in Zwolle bijna overal PH8+ uit de kraan
 

Terug
Bovenaan