Planten bemesting stockoplossingen


Matthijs2505

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
60
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik kreeg vorige week de tip onder een ander onderwerp wat ik geplaatst had over bio co2, om mijn voeding aan te passen. Ik voegde namelijk alleen maar profito toe als plantenvoeding.

Ik kreeg de tip om de volgende dingen toe te voegen, na gemeten te hebben op wat er eventueel toegevoegd moet worden:

- Kaliumnitraat
- kaliumsulfaat
- Kaliumfosfaat
- Sporenelementen (tenso cocktail)
- kleibolletjes mix (met daardoorheen latriet gemixt)

De gene die de tip gaf deed in plaats van een oplossing van 500ml van kaliumnitraat en een oplossing van 500ml kaliumsulfaat (zoals aquariumbemesting op de site heeft staan). 1 liter aanmaken waarin deze elementen allebei zitten.

Nu las ik op het forum gelezen dat te veel kalium ook niet goed is maar dat het niet te meten is. Althans niet gemakkelijk zoals andere dingen zoals nitraat.

Mijn vraag is wie mij kan vertellen of en eventueel wanneer het nodig is om kalium toe te voegen? En of dit aan te raden is om bij elkaar te doen (dus in die 1 liter samenstelling).

Daarnaast heb ik nog magnesiumsulfaat op de site van aquariumbemesting staat dat je met de tenso cocktail ook het volgende moet doen:

“Los 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4) en 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4) samen op in een apart flesje van 500ml.”

Maar dit staat niet op de zak en dit deed de persoon die mij de eerder genoemde tip gaf ook niet. Is dit wel aan te raden? En moet er anders nog apart magnesium worden toegevoegd?

Ik hoor het graag!
 
Je mag best mijn naam noemen, ik ben niet incognito.
Zie mijn antwoord in de chat, en ben benieuwd naar wat de anderen zeggen. (Hoewel ik het indertijd ook al hier gevraagd hoe het te doen, maar inzichten veranderen, meningen veranderen en de ene doet het nu eenmaal anders dan de ander....)

Hoe dan ook, als je stuurt op nitraat met die stockoplossing van kaliumsulfaat en KNO3, loopt het kalium in de pas met je toegevoegd nitraat en is het bijzonder onwaarschijnlijk dat het kalium uit de hand loopt.
Ik wissel overigens eens in de 2 weken 25-50% mijn water. Niet vanwege de platenvoeding, maar om de babyzwaarddragersn (groeiremmend hormoon wegspoelen) te laten groeien en de infectiedruk van ziektekiemen laag te houden.
 
Let op als je gaat mengen want ik moet 83 gr kaliumnitraat gebruiken en 4 gr kaliumfosfaat op 500 ml water en dan heb ik van de nitraat 20ml op 100 liter en van de fosfaat 40.
Mengen kan dus wel maar dan moet je een dubbele dosis kaliumfosfaat gebruiken en dat is dus geen 4 maar 8 gr.
 
Ik heb een stockoplossing gemaakt van kaliumnitraat en eentje voor kaliumfosfaat. Ik heb elk in een bidon van kruidvat waar een soort van handige garde in ligt voor het mengen, shaken.

De kaliumnitraat heb ik meer nodig en dan vindt ik gescheiden gemakkelijk werken.
 
Let op als je gaat mengen want ik moet 83 gr kaliumnitraat gebruiken en 4 gr kaliumfosfaat op 500 ml water en dan heb ik van de nitraat 20ml op 100 liter en van de fosfaat 40.
Mengen kan dus wel maar dan moet je een dubbele dosis kaliumfosfaat gebruiken en dat is dus geen 4 maar 8 gr.
Even voor de duidelijkheid, jij mengt 1:2 nitraat/fosfaat John? Of ga je van alle 2 uit van het dubbele op 1 ltr water?

Kalium is trouwens een belangrijke bouwstof voor je planten. Hier kan je eigenlijk nooit teveel van hebben. Of je moet wel heel erg je best doen 😅.
 
Nou op mijn wat oudere zakjes staat 83 gr nitraat en 4 gr fosfaat oplossen in 500ml water. Om dan op 100 liter 20/2 toe te voegen moet ik 20 ml nitraat erin doen en 40ml fosfaat dus de hoeveelheid fosfaat is het dubbele. Als je gaat mengen moet je dat rechttrekken zeg maar en dat kan door de hoeveelheid fosfaat van 4 naar 8 gr te verhogen waardoor je evenveel nitraat als fosfaat moet toevoegen in milliliters.
Ik heb het wel in 2 flessen maar moet van beide dus 20ml op 100 liter doen om met 20/2 te verhogen en dat kan nu omdat ik de hoeveelheid fosfaat heb verdubbeld met het oplossen.
 
Bedankt voor de reacties! Ik denk alleen dat er iets is misgegaan met lezen.
Het gaat namelijk om kaliumnitraat en kaliumSULfaat. De kaliumfosfaat heb ik inderdaad apart omdat je deze kan meten en hier dan op kan sturen.

Ik had gelezen dat als je te veel kalium toevoegd het kan zijn dat je planten minder voedingsstoffen opnemen, is dit niet zo dan?
 
Ze adviseren vaak om evenveel kalium als nitraat toe te voegen. Ik denk dat je met je stockoplossing daar niet echt boven gaat komen en vaak gebruikt men de kaliumsulfaat om dit in balans te krijgen.
 
In de nitraat en fosfaat oplossing zit ook wat kalium. Is dat nog niet voldoende en is het dus aan te raden om een stockoplossing te maken met Kaliumnitraat en Kaliumsulfaat (net als Lysia). Omdat je dan in principe altijd evenveel kalium toevoegt als nitraat?

Ik geloof dat ik dat op het forum had gelezen op bij een ouder onderwerp, maar goed om te horen dat dat niet klopt!

Wat is jullie advies voor de tweede vraag? Die van de tenso cocktail?
 
Klopt, als je KNO3 en KH2PO4 gebruikt dan bevat ook een klein gedeelte kalium. En dat is genoeg in een eenvoudige bak.

Wat betreft de tenso cocktail.
Het is mij een beetje onduidelijk waarom men Magnesiumsulfaat (MgSO4) en Kaliumsulfaat (K2SO4) moet toevoegen aan de sporenelementen. Bij de omschrijving staat vermeld dat je hiermee makkelijk je eigen plantenvoeding maakt.
Nogal misleidend want zo'n recept is eigelijk alleen van toepassing als een bak zelf kan voorzien in nitraat en fosfaat.

Maar als jij dus gebruik gaat maken van kaliumnitraat, kaliumsulfaat en kaliumfosfaat zou ik het achterwege laten. Magnesium zit meestal genoeg in je leidingwater behalve als je heel zacht water hebt. En kalium heb je in principe genoeg.

Je kunt ook gewoon een flesje Profito gebruiken ipv Tenso. Dat bevat nét wat meer variatie in sporenelementen, waaronder ook magnesium
 
Als je bv 20/2 mg doseert dan voeg je ik dacht rond de 13 mg kalium toe en hier volstaat dat opzich wel maar vaak adviseert men wel om het op te hogen tot de nitraatwaarde.
Je kunt ook gewoon een flesje Profito gebruiken ipv Tenso. Dat bevat nét wat meer variatie in sporenelementen, waaronder ook magnesium
Zijn er nog meer soorten voeding die je met zelf kan maken zoals de Micromix want de laatste is nog steeds niet te bestellen. Ik ben druk aan het zoeken geweest maar kan nog niks vinden.
 
Zijn er nog meer soorten voeding die je met zelf kan maken zoals de Micromix want de laatste is nog steeds niet te bestellen. Ik ben druk aan het zoeken geweest maar kan nog niks vinden.

MicroMix bevatte meerdere vormen van Fe en was in verhouding enorm goedkoop.
Maar in de praktijk kan je elke micro gebruiken die je wilt. En je kunt Fe altijd extra doseren als je denkt dat nodig te hebben en welk merk is ook niet echt belangrijk omdat in de micro's in principe altijd genoeg zit.
Mijn voorkeur is wel minimaal een Fe in gluconaat (Ferrous Gluconate - Iron Gluconate)

Maar; ikzelf heb altijd erg veel plantmassa en erg veel licht, dus mijn voorkeur gaat uit naar de spullen van DRAK (Ferrdrakon en Eudrakon N) aangevuld met wat fosfaat omdat ik nauwelijks vissen heb. Deze maakt ook gebruik van meerdere chelaten in de micro's.
Maar dat is allemaal een persoonlijke voorkeur.
 
Dan ga ik die oplossing gebruiken!

En ga ik de extra oplossing voor de tenso cocktail achterwege laten, dankjulliewel voor de reacties!
 

Terug
Bovenaan